Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Šéfovia Markízy a Joj: Pripravujú scenáre aj na dlhodobú krízu, líder môže program reštartovať až na jeseň!

Riaditelia najväčších komerčných staníc prehovorili o aktuálnej situácii.

Televízie sú v čase izolácie Slovákov vďačným spoločníkom, no samé v súčasnosti prechádzajú najťažšími časmi. Veľké škrtanie kampaní reklamných klientov, ktorým kríza ochromila biznis, sa už spolu s nutnosťou zastavenia výrob nespravodajských programov podpísala na podobe programových štruktúr, ktoré v núdzovom režime pobežia aj nasledovné týždne či mesiace.

Najväčšie škrty urobila Markíza, ktorá z rozbehnutej plnej jarnej sezóny nevyškrtla iba Superstar vyrábanú spoločne s Novou. Inak z programu stiahla či stiahne úplne všetky premiérové programy zo zábavnej či seriálovej tvorby – Susedov, Hornú Dolnú, z ktorej vysiela len reprízy, Dvaja na jedného, Pána profesora, Červené pásky, Kameňák či Oteckov. Robí tak aj napriek stále čiastočnej zásobe nových častí.

Opačný krok urobila Joj a RTVS. Obe nateraz pokračujú vo vysielaní premiérových vydaní programov, z ktorých im ešte nové časti ostali. Jednotka dovysiela Čo ja viem, Zlaté časy, začala novú sériu Záhad tela alebo Neskoro večer, stopla však vysielanie ťažiskovej šou Zem spieva, z ktorej jej však ostáva odvysielať už iba dva živé prenosy – druhé semifinále a finále.

Joj taktiež zastavila ťažiskovú šou jari Zlatá maska pripravovanú s českou Primou, ktorú ani nestihli uviesť na obrazovky. Naopak, dovysiela premiéry Inkognita, Jenny, Nového života, Nového bývania, Novej záhrady, Na chalupe, pokračuje tiež vo výrobe glosátorskej relácie Sedem a dokonca tento pondelok spustí novú reláciu Zostali sme doma s Vladom Voštinárom a Lukášom Frlajsom.

Markíza už pritom naznačuje, že tento núdzový program, v ktorom ponúka len spravodajské špeciály ku koronavírusu a reprízové programy spolu s premiérami filmov, môže vytrvať až do jesene. „Akákoľvek predikcia môže byť neplatná už nasledujúci deň, nebudeme preto špekulovať. Avšak zvyčajne jeseň je štartovacím bodom novej televíznej sezóny,“ odpovedal pre Stratégie generálny riaditeľ Markízy, Matthias Settele, na otázku, či televízia plánuje výpadok z jarnej sezóny nahradiť posilnením programu počas letných prázdnin ešte pred jeseňou.

Generálny riaditeľ Joj, Marcel Grega, naznačuje, že o podobe programu rozhodne najmä to, dokedy budú trvať obmedzenia, pre ktoré musela byť zastavená výroba relácií a seriálov. „V jarnej sezóne sme boli nútení urobiť niekoľko programových zmien, napriek tomu bez problémov plníme naše záväzky voči klientom. Zmeny v programe boli spôsobené najmä nutnosťou pozastaviť produkciu. Preto celkový vývoj situácie a spoločenských opatrení bude ovplyvňovať štruktúru vysielania aj naďalej,“ uviedol.

Príkladom je seriál Nový život, ktorý televízia okamžite v čase vypuknutia krízy stiahla z režimu troch častí za týždeň len na týždennú periodicitu. Podobne reagovala Markíza so seriálom Oteckovia, ktorý z piatich častí týždenne stiahla na tri. Čoskoro ho stiahne z programu úplne.

Obaja riaditelia veria, že sa situácia o pár týždňov začne zlepšovať, no pripravujú sa na viacero scenárov. Grega dokonca hovorí aj o plánovaní scenára, podľa ktorého by krízový režim trval nielen niekoľko mesiacov, ale aj viac ako rok. „Pevne verím, že v priebehu niekoľkých týždňov sa situácia ukľudní a postupne prejdeme do normálneho režimu. Pracujeme však aj so scenárom, že tento režim bude trvať dlhšie ako rok,“ uviedol pre Stratégie riaditeľ Joj.

Obe televízie potvrdili, že v marci sa už naplno začali pripravovať na výpadok kampani v apríli. Nateraz viacerí naplánované aprílové kampane presunuli do ďalšieho mesiaca. „S našimi klientmi a agentúrami sme sa dohodli na flexibilnejšom systéme bookingu. Väčšina bookingov ale bola potvrdená, niektorí sa dokonca rozhodli investovať viac a navýšili objemy svojich kampaní,“ hovorí Settele.

Joj pri plánovaní kampaní pracuje aj so svojou výhodou prítomnosti v DVB-T. „Ako jediná komerčná televízna skupina na Slovensku vieme teda poskytnúť klientom celoslovenský zásah. Klienti to vidia a veľmi oceňujú. Dopad v marcových kampaniach bol aj preto nulový. V apríli sme klientom dovolili presunúť časti kampaní do nasledujúceho mesiaca. S klientmi máme uzavreté celoročné zmluvy,“ povedal Grega.

Čítať viac...
Nahor