Pikošky
Schyľuje sa k historickej kauze: Všetky stanice Prima skončia u veľkého operátora!
Operátor, ktorý patrí do skupiny nového majiteľa Novy či Markízy, sa nedohodol na šírení staníc Primy.
Nové podmienky v šírení programov českej televízie Prima od marca tohto roka prinášajú na českom televíznom trhu kontroverznú situáciu.
Prima minulý rok oznámila operátorom svoje rozhodnutie obmedziť pretáčanie reklám v ich televíznych archívoch, k čomu pristupuje od 1. marca 2022. Viac nájdete v tomto článku.
Týka sa to najmä IPTV operátorov prenášajúcich televízne vysielanie do obývačiek divákov prostredníctvom internetu, medzi ktorými sú najväčšími hráčmi O2, T-Mobile, Vodafone či Skylink.
Prima oznámila, že sa dohodla so všetkými operátormi, s výnimkou jedného.
Kompromis medzi požiadavkami nenašla televízia s operátorom O2 TV, ktorý patrí medzi najväčších na trhu. V súčasnosti sa už počet užívateľov približuje 600-tisícovej hranici.
Situácia došla tak ďaleko, že Prima najnovšie vo vlastných správach CNN Prima News divákov informovala, že čoskoro nebudú jej kanály dostupné v O2 TV.
Dochádza tak ku jednej z bezprecedentných situácií na českom trhu, keď veľká televízia, ponúkajúca desať televíznych staníc, skončí u jedného z najväčších operátorov.
O2 TV podľa Primy už v súčasnosti vysiela jej programy bez dohody, k ukončeniu šírenia všetkých staníc by malo dôjsť najneskôr na začiatku budúceho mesiaca, 1. marca 2022. Viac v článku Mediaguru.cz.
Zaujímavosťou je, že sa Prima nedohodla na šírení svojho signálu práve s operátorom, ktorý zdieľa rovnakého majiteľa s jej hlavnou konkurenciou.
O2 TV patrí do portfólia finančnej skupiny PPF Group, ktorá v roku 2020 definitívne odkúpila ako Markízu tak TV Nova.
Stanovisko O2 TV
Od začiatku sa snažíme o maximálnu spoluprácu, nechceme našich divákov pripraviť o funkcie, na ktoré sú zvyknutí a často ich využívajú. Skupina Prima prišla s neprijateľnými podmienkami – nielen so zvýšením poplatkov za distribúciu kanálov, ale ešte premršteným „výkupným“ za to, aby ľudia mohli využívať aj naďalej spätné zhliadnutie a pretáčanie programov.
To by v konečnom súčte znamenalo zdraženie mesačných taríf O2 TV o desiatky percent. To je pre nás vo chvíli, keď sa na všetkých občanov Českej republiky valí jedno zdražovanie za druhým, neprijateľné. Podobný scenár čaká v nasledujúcich mesiacoch aj zákazníkov konkurencie. Akýkoľvek kompromisný variant, ktorý sme priniesli na pojednávanie, bol zmetený zo stola.
Anna Lenerová, šéfka obsahu O2 TV
Stanovisko TV Prima
So spoločnosťou O2 Czech Republic sme rokovali o nastavení podmienok ďalšej spolupráce, bohužiaľ je jediným operátorom na trhu, s ktorým sme nedošli k obchodnej dohode. Spoločnosť O2 Czech Republic tak v tejto chvíli vysiela programy skupiny Prima bez platného kontraktu. A preto sme ju vyzvali, aby s nami zmluvu uzavrela, alebo prestala naše kanály neoprávnene šíriť. Bohužiaľ, zmluvu uzavretú nemáme, a z tohto dôvodu sme nútení najneskôr k 1. marcu ukončiť distribúciu svojich programov do služby O2 TV, aby sme nediskriminovali ostatných operátorov, s ktorými platnú dohodu uzavretú už máme.
Spoločnosť O2 Czech Republic uvádza verejnosť do omylu svojim tvrdením, že navyšujeme poplatky o 2500 %. Za distribúciu desiatich lineárnych kanálov a odloženú sledovanosť požadujeme navýšenie poplatku o nízke jednotky korún za jednu domácnosť (menej ako 5 Sk).
Avšak, problém so spoločnosťou O2 Czech Republic je niekde inde. Ako sme už v minulosti uviedli, od 1. marca pristupujeme k vypnutiu funkcionality pretáčania reklamy (nie možnosti pretáčania programu) pri spätnom pozeraní u všetkých operátorov. Spoločnosť O2 Czech Republic je jediným subjektom na trhu, s ktorým sme sa nedohodli. Ročne kvôli možnosti preskakovania reklamy prichádzame o stovky miliónov korún, ktoré potrebujeme spätne investovať do výroby svojich programov. Táto situácia je pre nás ako komerčnú skupinu, ktorá financuje celú svoju prevádzku dominantne z predaja reklamy, naďalej neúnosná a dlhodobo sa zhoršuje. Za peniaze, o ktoré ročne prichádzame, by sme boli schopní vyrobiť dva nové seriály, ako je napríklad Slnečná.
Ako ústretový krok voči IPTV operátorom sme na rok 2022 navrhli variant, ktorý umožňuje divákovi vidieť len asi 2,5 minúty reklamy, čo je skrátenie reklamného breaku na tretinu. Potom divák môže daný reklamný blok preskočiť. Podľa nových dohôd operátorom odovzdávame presnejšie dáta o začiatkoch svojich programov. Divák tak už nebude strácať čas hľadaním skutočného začiatku programu. Veríme, že nové nastavenie spolupráce s operátormi prinesie, aj napriek pár minút zaradenej reklamy, väčší komfort pri sledovaní našich relácií. Ak diváci chcú naďalej sledovať obľúbené programy skupiny Prima bez reklám, môžu využiť platenú službu iPrima Bez reklám. Túto možnosť sme taktiež ponúkli všetkým operátorom, ktorí môžu túto službu ponúknuť svojim zákazníkom.
Technická nepripravenosť vedie O2 Slovakia k snahe vykúpiť práva na preskakovanie reklamy za pre nás neakceptovateľnú cenu. O2 Czech Republic chce tak získať konkurenčnú výhodu voči ostatným operátorom na trhu. Nie je schopná divákom ponúknuť skrátený reklamný break ako jednu z variant, ktorú operátorom ponúkame. Prekvapuje nás, že ani po troch rokoch upozorňovania sa spoločnosť O2 nebola schopná na túto zmenu pripraviť.
Gabriela Semová, hovorkyňa TV Prima