Televízia
Reklamy už nepretočíte: Prvá televízia obmedzí preskakovanie brejkov v archíve!
Dlho diskutovaná téma sa u prvej z televízií stáva realitou.
Pred dvomi rokmi sa na česko-slovenskom trhu otvorila citlivá téma, ktorá môže priniesť ďalšie dynamické zmeny v sledovaní televíznych programov.
Narastajúca popularita televíznych archívov a sledovanie programov s oneskorením oproti ich živému vysielaniu v televízii, zameriava stále väčšiu pozornosť na služby operátorov sledovať programy v 7 a viac dňovom archíve, kde sú dostupné mnohokrát bez obmedzení, s možnosťou si ktorúkoľvek časť programu pretočiť.
Už v minulosti boli archívne služby operátorov témou.
Klientom boli sprístupnené za poplatok, o ktorý sa však nedelili s televíznymi vysielateľmi. Práve ich obsah však robil túto službu atraktívnou a s pribúdajúcimi rokmi a možnosťami pre divákov aj stále viac vyhľadávanou. V niektorých prípadoch sa operátori pred spustením služby ani nedohodli s televíziami na umiestnení ich programov do archívu, čo viedlo i k pozastaveniu archivovania vysielania staníc.
Problémom pretáčanie reklám
V ostatnom období sa ťažisko debát presunulo na straty príjmov z reklamného vysielania televízií pri rastúcej popularite archívnych služieb.
V prípade, ak diváci nesledujú programy priamo v živom, tzv. lineárnom vysielaní, v archíve môžu pretáčať reklamné prestávky, čo pri narastajúcom percente využívania služby televízneho archívu znamená aj rastúcu stratu reklamných príjmov.
Rovnako tak dochádza k zmenšovaniu televízneho priestoru pre klientov televízií, o ktorý je v súčasnosti enormný záujem.
Vyplýva z neho aj narastajúca aktivita televízií v oblasti spúšťania nových kanálov, česká Prima od roku 2015 uviedla už päť nových staníc, tento rok avizuje ďalšiu novú stanicu aj slovenská Joj, rovnako tak po rokoch chce nový kanál pridať aj komerčná jednotka Markíza. Viac v tomto článku.
Koniec preskakovaniu reklamných prestávok
Na trhu sa tak stále častejšie objavuje téma zákazu preskakovania reklamných brejkov v archíve, čo sa po prvýkrát stane aj realitou.
Prvá veľká televízia, ktorá sa odhodlala k tomuto kroku, je česká komerčná dvojka Prima.
Tá aktuálne popri hlavnej stanici Prima a verzii pre Slovensko Prima Plus ponúka celkovo osem tematických kanálov, ktoré sa vo väčšine objavujú aj u slovenských operátorov.
Prima už minulý rok oznámila operátorom v Česku, že od tohto roka obmedzí pretáčanie reklám na svojich staniciach v archívnych službách. Platí to najmä pre operátorov prenášajúcich televízne vysielanie cez internet. S Primou všetci museli vyrokovať nové podmienky.
Obmedzenie pretáčania reklamy na staniciach Primy začne platiť od 1. marca 2022, teda so začiatkom hlavnej časti jarnej obchodnej sezóny.
Pre televíziu je kľúčový český trh, na ktorý predáva reklamu. Samostatne pre Slovensko obchoduje iba malú stanicu Prima Plus, ktorá sa v sledovanosti hýbe okolo percenta a pod ním.
Aj na Slovensku sú pritom viaceré tematické stanice Primy stále dostupné, pre náš trh však na nich televízia reklamu nepredáva.
V Česku by sa aktuálne využívanie archívu malo pohybovať na úrovni okolo desať až pätnásť percent, u samotných IPTV operátorov je však služba vzhľadom na možnosti absolútne najpopulárnejšia, keď ju využíva okolo 50 % klientov.
Nové podmienky v Česku priniesli aj kontroverznú situáciu, keď sa Prima nedohodla s ďalším šírením jej staníc u jedného z najväčších operátorov na trhu. Viac v tomto článku.
Tému otvorila Markíza
Tému obmedzenia pretáčania v televíznom archíve otvorila už začiatkom roka 2020 slovenská trhová jednotka Markíza.
Svoj zámer oznámila operátorom, pričom v hre bol ako zákaz preskakovania reklám tak úplne obmedzenie pretáčania programov v prvých troch dňoch od ich vysielania. Následne by bolo pretáčanie dostupné.
Po roku však Markíza pre Živé.sk potvrdila, že nateraz obmedzovanie archívu nebude pre ňu témou.
Bez reklamy za poplatok
Ako by mohla vyzerať budúcnosť sledovania televíznych programov z archívu, naznačuje Prima vo svojich ďalších krokoch po zavedení obmedzení.
Vďaka novým technológiám bude Prima v budúcnosti operátorom ponúkať možnosť kratších brejkov či úplného nahradenia televíznej reklamy prispôsobenou online reklamou.
Operátori, s ktorými sa Prima dohodla, dostali taktiež možnosť pre tento rok ponechať bez prerušenia kratšiu 2,5 minútovú časť reklamného brejku, po ktorom bude možné zvyšok prestávky pretočiť. Práve prvé pozície v televíznej reklame sú najdrahšie.
Okrem skrátenia prestávok bude rovnako v hre možnosť sledovať programy úplne bez reklamy, a to za poplatok.
Prima túto možnosť ponúkne operátorom, pričom poplatok sa bude zvyšovať s narastajúcim počtom klientov.
„Pokiaľ bude chcieť divák využiť možnosť sledovať Primu bez reklamy, Prima si za to nechá od operátora zaplatiť. A čím viac takých divákov bude, tým drahšie to bude pre operátora. Konkrétne zaplatí 50 Kč za jedného užívateľa do 25 % celej užívateľskej bázy, 70 Kč do 50 % a 100 Kč nad 50 % celkovej bázy,“ citoval Mediář.cz komerčného riaditeľa Primy, Vladimíra Pořízka.
Či operátor premietne tento poplatok aj do vyššej ceny pre klienta, bude podľa televízie na ňom.