Sledovanosť
Priznanie zatvorilo kritikom ústa: Seriál RTVS potvrdil úspech, po štarte ešte porástol!
Kritické názory namierené smerom k LGBTI problematike či téme migrácie neprevážili u väčšiny divákov, seriál Priznanie po najsilnejšom štarte spomedzi pôvodných seriálov RTVS ešte posilnil sledovanosť.
RTVS po necelých dvoch rokoch uviedla voľné pokračovanie jej dosiaľ najväčšieho seriálového hitu Hniezdo, ktoré pod názvom Priznanie prinieslo návrat rodiny Važanovcov, no rovnako tak nové postavy aj nové tabuizované témy.
Práve tie sa po odvysielaní prvej časti dočkali najväčšej odozvy, pričom u časti divákov aj hlasnej kritiky.
Migrácia, rasizmus, netolerancia
Na sociálnych sieťach sa dvihli negatívne až nenávistné komentáre smerom k vyobrazeniu homosexuálneho vzťahu jednej z hlavných hrdiniek, rovnako tak nosnej linky spojenej s migrantkou Lejlou aj širšou problematikou migrácie.
Významnú pozornosť vzbudila kritika od biskupa Jozefa Haľka, podľa ktorého podsunula RTVS lesbickú tému divákom spôsobom, ktorý môže mať devastačné účinky na maloletých divákov. Viac v tejto správe. Svoje video po čase stiahol.
„RTVS vo všetkých svojich seriáloch dlhodobo prináša témy, o ktorých sa málo hovorí a ktoré môžu vyvolávať kontroverziu a širšiu spoločenskú diskusiu. V seriáli Priznanie sme otvorili takýchto tém hneď niekoľko: migrácia, rasizmus, netolerancia, ale aj vzťah osôb rovnakého pohlavia.
Vnímame viaceré subjektívne pocity či obvinenia z propagandy alebo necitlivého vyobrazenia ktorejkoľvek z týchto tém. Sme však presvedčení, že tvorcovia seriálu Priznanie pristupujú k zobrazovaniu týchto tém čo najcitlivejšie a s rešpektom, preto odmietame akékoľvek vyjadrenia o údajnej manipulácii divákov,“ zareagovala pre Denník N verejnoprávna televízia.
Divákov témy neodradili
Kritika na sociálnych sieťach mala opäť väčší dôraz, než široké názory verejnosti.
Seriál Priznanie zaznamenal vydarený štart, keď so svojou prvou časťou prekonal aj nástup Hniezda a všetkých pôvodných seriálov RTVS. V historickom rebríčku sa tak zaradil na prvé miesto.
Kým sledovanosť prvej časti mohlo dvihnúť aj očakávanie divákov pôvodného Hniezda, pri druhej epizóde bola už RTVS konfrontovaná so spokojnosťou divákov úvodného dielu Priznania.
To napriek kritike potvrdilo úspech, pričom v sledovanosti oproti štartu ešte porástlo.
Druhý diel seriálovej novinky Priznanie zlomil pol miliónovú hranicu s celkovo 507-tisíc divákmi a podielom na trhu 22 %. Seriálu tak oproti prvej časti priemerne pribudlo približne 10-tisíc divákov.
Priznanie bolo vo svojom čase silným lídrom na trhu s dvojnásobnou sledovanosťou oproti Markíze či Joj.
Komerčné stanice ponúkli v nedeľný večer filmy, ktoré štandardne priťahujú skôr mladších divákov, Priznanie vo svojom čase dokonca dorovnalo celkovú spoločnú sledovanosť Markízy a Joj, ktoré až spoločným výkonom prekročili pol miliónové publikum.
Seriál RTVS bol pri druhej časti tesným lídrom aj u mladých divákov s ratingom 6,2 % a podielom 15,9 %.
V tesnom závese skončila filmová premiéra Joj Temné spomienky s ratingom 5,8 % v komerčnej cieľovke a podielom 16,9 % vďaka dvojnásobnej minutáži oproti Priznaniu na Jednotke. Markíza s filmom Cudzinec za seriálom zaostala o vyše rating.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“