Televízia
Priznanie prepísalo rekordy: Odštartovalo lepšie ako Hniezdo, predbehlo všetky seriály RTVS!
Seriálová novinka Priznanie prepísala s úvodnou časťou rekordy sledovanosti vlastných seriálov RTVS, predbehla aj štart svojho predchodcu Hniezda. Čelila však dosiaľ najslabšej konkurencii komerčných staníc.
RTVS v nedeľu 9. januára odštartovala po necelej dvojročnej prestávke ďalší pôvodný seriál na svojej televíznej obrazovke.
Po mimoriadnom úspechu Hniezda v roku 2020 sa napriek pôvodným plánom rozhodla k tomuto seriálovému námetu vrátiť. Na základoch rodiny Važanovcov vyskladala nový seriál Priznanie so samostatnou zápletkou otvárajúcou ďalšiu spoločensky citlivú tému, tentokrát stále aktuálnejšej migrácie.
Po intenzívnej mediálnej kampani postavanej najmä na základoch rekordného úspechu Hniezda, ktoré sa stalo suverénne najsledovanejším seriálom RTVS v jej histórii, si aj Priznanie pripísalo rekordné maximum.
Top program prvého týždňa
Priznanie si pri štarte pozrelo celkovo 491-tisíc divákov s podielom na trhu 20,5 %, pričom sa stalo lídrom na trhu v oboch hlavých cieľových skupinách.
Viedlo aj v tej komerčnej, kde uhralo rating 6,5 % s podielom 15,7 % a predbehlo podpriemerné výkony filmov na Markíze a Joj. U mladých divákov šlo zároveň o štandardný výkon seriálu RTVS v pomere k celkovému počtu divákov.
Priznanie sa zároveň v celkovom publiku stalo absolútne najsledovanejším nespravodajským programom prvého týždňa nového roka 2022 vo večernom vysielaní.
Lepší štart ako Hniezdo
Priznaniu sa týmto štartom podarilo predbehnúť aj nástup jeho predchodcu Hniezdo.
Toho prvý diel na Jednotke v nedeľu 12. januára 2020 sledovalo celkovo 470-tisíc divákov, čo predstavovalo podiel na trhu 19,8 %. V komerčnej cieľovke šlo na rating 5,5 %.
Hniezdo však posilnilo okamžite v ďalšie týždne a stalo sa dosiaľ absolútne najsledovanejším seriálom RTVS v jej histórii.
Už krátko po štarte sa stabilne usadilo nad hranicou pol milióna divákov v univerzálnej cieľovke a nad 7 ratingmi u mladých divákov. Po prepuknutí pandémie koronavírusu a prvom lockdowne na Slovensku jeho sledovanosť ešte rástla bližšie k šesťstotisícovej hranici, v samotnom finále v nedeľu 5. apríla 2020 už zlomil absolútny rekord s celkovo 643-tisíc divákmi a podielom 24,1 %. V komerčnej cieľovke vystrelilo finále až na rating 9,4 %.
Najlepší nástup v najslabšej konkurencii
Priznanie sa však aktuálne dostalo na prvé miesto v historickom rebríčku sledovanosti pôvodných seriálov RTVS pri ich štarte.
Z pohľadu konkurencie malo však Priznanie jednu z vôbec najslabších konkurencií, keď sa premiéra filmu Línia horizontu na Joj u mladých dostala len na rating 5,3 % a snímka San Andreas na Markíze uhrala ešte menej, 4,7 %.
Prechádzajúce seriály RTVS čelili pri štarte výrazne silnejšej konkurencii.
V čase prvej časti Hniezda uviedla Joj premiéru Logan Lucky: Miliónová lúpež, ktorá viedla u mladých divákov ratingom 8,1 % s podielom 24 %, Markíza vysielala film Lucy s ratingom pod osmičkou a podielom pod 21 %.
Najťažší nástup mal Doktor Martin, ktorý ako jediný zo seriálov bežal v jesennej sezóne a štartoval na konci leta, kedy pri obrazovke trávi večer výrazne menej divákov. Na jeseň 2015 vhupol navyše priamo do súboja štartu Superstar a Siedmeho neba, čím komerčné televízie k sebe viazali mladšieho aj staršieho diváka.
V pomere konkurencie a výkonu najlepšie odštartoval iný spoločný seriál RTVS a ČT Strážmajster Topinka, ktorý šiel proti filmovému hitu Markízy Psia duša. Ten u mladých vystrelil na rating 13,7 % s podielom 31,1 %, celkovo Psiu dušu sledovalo 593-tisíc divákov. Neprepadla ani Joj, ktorá s filmom Policajtov švagor urhala priemerné výkony.
Prehľad výkonnosti úvodných častí pôvodných seriálov RTVS (názov, dátum štartu, rating a podiel v 12+*)
Kolonáda – 12. január 2014 – 440-tisíc divákov, 18,2 %
Tajné životy – 1. január 2015 – 394-tisíc divákov, 16,2 %
Doktor Martin – 30. august 2015 – 280-tisíc divákov, 13,5 %
Kolonáda II. – 10. január 2016 – 396-tisíc divákov, 16,7 %
Doktor Martin II. – 28. august 2016 – 320-tisíc divákov, 17,7 %
Tajné životy II. – 5. február 2017 – 425-tisíc divákov, 17,4 %
Inšpektor Max – 28. január 2018 – 451-tisíc divákov, 19,2 %
Strážmajster Topinka – 6. január 2019 – 442-tisíc divákov, 17 %
Hniezdo – 12. január 2020 – 470-tisíc divákov, 19,8 %
Priznanie – 9. január 2022 – 491-tisíc divákov, 20,5 %
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“