Sledovanosť
Pán profesor sa na pondelky vrátil v starej forme! So štartom Farmy 15 prevalcoval večer
Pánovi profesorovi návrat na pôvodné pondelky prospel, Markíze priniesol postavenie ako z najsilnejších sérií. Zabodovala aj nová Farma, ktorej štart si však pozrelo dosiaľ najmenej divákov.
Jesenná televízna sezóna je definitívne zahájená.
Po víkendovom štarte ťažiskových programov Možné je všetko, Česko Slovensko má talent a Voda spieva televízie v pondelok nasadili do vysielania svoje premiérové denné programy a spustili aj ďalšie večerné jesenné ťaháky.
Na začiatku tejto jesene sa pritom očakávania televízií sústredili hneď do viacerých kľúčových slotov.
Popri večerných highlightoch totiž na obrazovky uvádzali viaceré posily aj do denného programu, ktorých úspešnosť v úvode septembra môže naznačiť ich vývoj sledovanosti v celej sezóne.
Po približne piatich rokoch sa stabilne do popoludňajšieho vysielania Jojky vrátila denná módna šou Nákupné maniačky, ktorá po prvýkrát od štartu v roku 2013 dostala úplne novú grafiku, logo aj televízne štúdio.
Vynovené Nákupné maniačky pri štarte vylepšili denné výkony Joj, aj keď len na jej priemernej úrovni.
Dôležitý deň zažila aj RTVS, ktorá druhú sezónu po sebe predstavovala na podvečery novú dennú šou. V snahe nahradiť dlhoročnú súťaž 5 proti 5 prišla od januára s novinkou Traf to!, ktorá však dopadla fiaskom. Na jeseň sa jej denným podvečerným programom stala nová súťažná relácia Všade dobre, doma naj, ktorá pri štarte zabrala nadpriemerne.
Podobne sa však uvádzalo aj Traf to!, ktoré následne rapídne padlo.
V pondelok sa zároveň po letnej prestávke vrátil najúspešnejší tohtoročný podvečerný program Mama na prenájom. Seriálu sa na jar darilo čoraz viac s pribúdajúcimi časťami, koncom sezóny už aj pravidelne dosahoval podiely na trhu okolo 30 %.
Na začiatku novej série sa Mama na prenájom týmto výkonom vzdialila.
Pondelňajšiu sledovanosť denných a podvečerných programov nájdete v tomto článku.
Pán profesor prevalcoval večer
Markíza bola silným lídrom na trhu v priebehu celého dňa až do večera.
Vôbec najsilnejší program ponúkla v hlavnom vysielacom čase, kedy štartovali jej ďalšie nosné sezónne ťaháky.
S 5. sériou sa na obrazovky vrátil niekdajší seriálový hit Pán profesor, ktorý valcoval obrazovky v rokoch 2020 a 2021. Najväčší úspech zažil s prvými tromi sériami, kedy sa pravidelne vysielal v pondelky.
Vlani na jeseň mu však Markíza zmenila vysielací deň, keď v pondelňajší večer uprednostnila dobre rozbehnutý seriál Druhá šanca. Pána profesora pôvodne plánovala presunúť na stredy, nakoniec sa však rozhodla zaútočiť na seriál Nemocnica a nasadiť ho na utorky. Výrazne divácky stratila.
Kým v pondelky sa Pán profesor bežne hýbal na podieloch na trhu okolo 30 %, po presune na utorok sa jeho postavenie prepadlo k úrovni okolo 22 – 24 %.
Túto jeseň už Markíza opäť vrátila seriál na pondelky a oživila tým jeho starú formu.
Pán profesor s prvým dielom 5. série dosiahol rating 8,4 % pri vysokom podiele na trhu 30,1 % v obchodnej cieľovke. Celkovo si ho malo pozrieť 352-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Kým ratingovo dosiahol Pán profesor slabšiu úroveň z minulej jesene, podielovo sa už vyšvihol ku svojim najlepším výkonom v rámci celého vysielania. Nadpriemerne by si týmto postavením na trhu počínal v rámci 1. aj 3. série.
Rekordnými výkonmi Pána profesora sú ratingy siahajúce cez 13 % a podiely na trhu nad 34 % ešte z roku 2021.
Pán profesor sa v pondelok stal jasne najsledovanejším programom dňa v obchodnej cieľovke.
Konkurenčnú Hranicu nechal ďaleko za sebou, tá novú 3. sériu odštartovala podpriemerná s podielom len okolo 13 % v obchodnej cieľovke.
Farma láka aj po 15. raz
Ďaleko vpredu bola Markíza aj v neskoršej časti večera.
Televízny líder po Pánovi profesorovi spustil v poradí už 15. ročník reality šou Farma, ktorá prináša dosiaľ najmodernejšie spracovanie zo všetkých.
Farmárska reality šou, ktorá sa každoročne vysiela už od roku 2011, druhý rok po sebe zaznamenala pri rozbehu historicky najslabší rating, no naďalej si udržiava nadpriemerné postavenie na trhu.
Farma 15 odštartovala na ratingu 4,4 %, čím o tri desatiny zaostala za vlaňajším štartom. Podiel na trhu však vyskočil na 26,9 % v obchodnej cieľovke, medziročne tak stúpla o podielový bod.
Vlaňajšiu 14. sériu rozbiehala Farma na dovtedy najnižšom ratingu 4,7 % a podielom na trhu 25,8 %.
Aj dennú farmársku šou tak ovplyvňuje všeobecný pokles divákov pri obrazovke či už z dôvodu počasia alebo vďaka dostupnosti alternatívnych zdrojov televíznej zábavy.
Naďalej si však udržuje dlhoročne nadpriemerné postavenie na trhu, ktoré dodnes v druhom večernom pásme nedokáže priniesť žiadny iný televízny program.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“