Aktuality
Televízny súboj roka: Nový život viedol nad pol miliónom, blížil sa k úvodu Búrlivého vína! Markíza víťazom u mladých
Markíze sa podarilo zabodovať pondelňajšou zmenou programu, do ktorej zaradila premiéru, s ktorou výrazne odkazovala na Harryho Pottera.
Nová televízna sezóna po sviatkoch odštartovala už v pondelok. Na sviatočných Troch kráľov naplánovala Joj premiéru svojho silne promovaného nového seriálu Nový život, na ktorého nástup Markíza zareagovala protiútokom na viacerých frontoch. Pripravila sa nielen na možný presun na 18. hodinu, keď Oteckom pripravila jednu z najvýraznejších a najdlhších kampaní, zmenila tiež program v prime-time, a to hneď počas troch zo štyroch vysielacích dní úvodného týždňa Nového života.
Okrem vytiahnutiu Utajeného šéfa expresne na utorky a presunu novej šou Svadba na prvý pohľad z utorka na štvrtky, zmenila Markíza film zaradený na pondelok 6. januára. Oproti už oficiálnym plánom zmenila program a nasadila nakoniec fantazijnú premiéru Fantastické zvery a ich výskyt, ktoré jej dali možnosť ich výrazne v prome aj grafikou prepojiť s úspešnou sériou Harry Potter. Stávka na premiérovú snímku, ktorou chcela pritiahnuť najmä mladých divákov a nedovoliť im rozpozerať nový denný seriál konkurencie, jej vyšla, uspela jej v komerčnej cieľovke ratingom 11,2 % s podielom 27,5 %. Bežala s vynechaním prvého brejku, ktorý Markíza presunula ešte do spravodajskej časti večera.
Markíza tak bola s filmom u mladých lídrom, Joj sa však napriek tomu podarilo štartovať podobne a zároveň najvyššie v porovnaní s nástupmi jej ostatných denných seriálov. Mimoriadne dlhá úvodná časť Nového života, ktorá končila pred pol jedenástou, dosiahla u mladých rating 9,8 % s podielom 22,8 %. Joj tiež vynechala prvý brejk. Seriál sa v tejto časti držal vyššie nad 10 ratingami.
Podarilo sa mu tak dostať aj pred štart Divokých koní, ktoré 5. januára 2015 dosiahli rating 9,4 % s podielom 22,6 %. Taktiež išlo o dlhú úvodnú dvojepizódu, prerušenú však iba jedným brejkom. Konkurenciou im bolo Búrlivé víno, s ktorým bojovali o diváka. Najťažší súboj musel pri štarte zviesť seriál Zoo, proti ktorému Markíza narýchlo mimo programu vytiahla štart premiérovej série Hornej Dolnej, ktorá ešte v tom čase hrávala úplne iné čísla a dosiahla vysokých 16 ratingov. Zoo s úvodnou časťou 11. januára 2016 ale uspelo pri ratingu 9,6 % s podielom 23,8 %. Na obdobnej úrovni štartovali pritom aj Vlci, ktorí sa 2. januára 2018 uviedli ratingom 9,1 % a podielom 21,5 %. Postupne ale skončili prepadákom. Ich však pri štarte netrápila žiadna konkurencia, Markíza v tom čase prepadla s novou akvizičnou minisériou na podieli len 12 %.
Nový život sa tak dostal na podobnú štartovaciu čiaru ako predošlé denné série, z ktorých každá mala odlišný osud. Seriálu sa podarilo pri štarte zároveň viesť v univerzálnom publiku, keď si ho pozrelo celkovo 544-tisíc divákov s podielom 23,4 %, film Markízy videlo 431-tisíc divákov. Z tohto pohľadu sa Novému životu podarilo dosiaľ najvýraznejšie osloviť mladšiu cieľovku, predošlé seriály vykázali vyšší podiel starších divákov. Divoké kone to ukázali najmä v ďalších mesiacoch, pri štarte ich videlo ešte podobných 562-tisíc divákov, prvá časť Zoo už však atakovala úroveň 600-tisíc divákov, nástup Vlkov si našlo 588-tisíc divákov. Novému životu sa však podarilo priblížiť k štartu jedného z najúspešnejších denných seriálov vôbec Búrlivého vína, ktorého prvú časť si počas sviatočného 1. januára 2013 našlo 586-tisíc divákov. Po veľkej kampani bežala podvečer. Na Nový rok, kedy pri obrazovkách trávi čas mimoriadne množstvo divákov, štartovali aj Oteckovia, tých 1. januára 2018 pri nástupe sledovalo 638-tisíc divákov.
Nový život pokračuje aj nasledujúce dni, v úvodný týždeň pobeží mimoriadne štyri dni v týždni. Následne mu majú pravidelne patriť utorňajšie až štvrtkové večery. Markíza počítala s možným presunom Nového života na podvečer, kde by vyzval Oteckov v ich treťom roku vysielania. S novým seriálom – Divokými koňmi, tak už úspešne v rovnakom období vysielania zneškodnila dominujúce Búrlivé víno. Nový život by však mal ostať súčasťou prime-time rovnako, ako v minulosti bežal Panelák a drvivá väčšina denných seriálov Joj.
*od jesene 2014 sa do údajov sledovanosti započítava aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/TNS, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+