Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

„Kam som sa to dostal, do p***!“ Markíza Haberovu nadávku na sieťach necenzúrovala, video nakoniec stiahla (aktualizácia)

Šou je v televízii dostupná od 12 rokov, nadávka, ktorá bola v televíznom vysielaní cenzurovaná, sa online objavila „nevypípaná“ a bez upozornenia. Nájsť si ju tam môžu aj tí najmenší.

V preposlednom kastingu Superstar zaujala hádka poroty, v ktorej na jednej strane stál matador šou Pavol Habera a na strane druhej trojica porotcovských nováčikov. Dve „skupiny“ porotcov sa pochytili, nakoľko v priebehu celej výroby kastingov mali pri viacerých súťažiacich rozdielny názor na kvalitu ich výkonu, pričom neraz si nováčikovia presadili do ďalšieho kola aj tých, ktorí boli podľa Haberu nevýrazní a priemerní. Situácia sa vyhrotila na jednom z posledných nakrúcaní, kde si Habera nedával servítku pred ústa: „Tu prejde každý cez túto súťaž, ty kokos. Tu prejde hocikto. Je vám jasné, že skončí táto baba v ďalšom kole. Načo ju púšťame, keď máme báb ako nasratých a nemáme chalanov?“ Svoje rozhorčenie zakončil slovami: „Kam som sa to dostal, do p***!“

Markíza sa k tomuto vulgarizmu vo svojom priestore postavila dvojako. V televíznom vysielaní, kde sú programy regulované Radou pre vysielanie a retransmisiu, musela nadávku cenzúrovať. Program vysiela o 20:30 s vhodnosťou od 12 rokov. V online priestore zavesila úryvok z nedeľnej Superstar ako bežné sekvencie zo svojich televíznych programov, ktoré sa na sieťach tešia popularite. V tomto prípade však video zverejnila bez cenzúry.

Rodinná televízia pritom pri videu neuvádza žiadny piktogram, zároveň neupozorňuje ani v titulku, že je záznam bez cenzúry v originálnom znení a nevhodný pre maloletých. Naopak, titulok videa priamo nabáda na prítomnosť „drsných nadávok“, čím televízia zvyšuje viralitu a divácky záujem publika, aj toho najmenšieho. Bežne pritom médiá nevhodný obsah označujú, či dokonca označovať aj musia.

Aktualizácia: Markíza nakoniec na druhý deň video v pôvodnom znení bez cenzúry stiahla. Dovtedy na ňom už však stihla zozbierať vyše 150-tisíc videní.

Video televízia z Youtube nakoniec stiahla

Originálne video Markíza zavesila na Youtube, kde neexistujú prakticky žiadne obmedzenia ohľadom dostupnosti videí pre mladých divákov – okrem obsahu vyložene označeného a blokovaného pre mladistvých. Tvrdý vulgarizmus, ktorý by v televíznom vysielaní v použitom kontexte a danom televíznom programe podliehal prísnej regulácii a televízii by priniesol pokutu, uverejnila Markíza na sociálnu sieť, ktorú bežne sledujú aj tie najmenšie deti, bez regulácie.

Je tak diskutabilné, aký účel napĺňa regulácia televízneho vysielania, keď jeho nevhodný obsah televízie pod hrozbou sankcie vo vysielaní regulujú, no na sieťach ho uverejňujú bez upozornenia či vekového označenia. Práve Superstar je pritom šou, ktorá je zameraná na mladé ročníky. Napriek vekovému označeniu od 12 rokov v televíznom vysielaní je známe, že láka aj ešte mladšie publikum. Popri televízii sú práve sociálne siete navyše stále vyhľadávanejším priestorom, kde mladé publikum konzumuje obsah, aj ten televízny.

Je pritom všeobecne zaužívané, že relevantné médiá nadávky cenzurujú. Je otázne, s akou reakciou by sa stretol titulok tohto článku v prípade, keby nadávka v ňom cenzurovaná nebola. Amerika, voči ktorej je naša spoločnosť vnímaná konzervatívnejšie, je pritom na nadávky v televíznom vysielaní ešte citlivejšia. Vo veľkých šou programoch sú vulgarizmy cenzurované nielen zvukovo ale aj obrazovo, keď sú spravidla ústa nadávajúcej osoby prekryté grafikou. Na sociálnych sieťach sa necenzurovaný obsah priamo od tvorcov programov nedostáva.

Vulgarizmy v televíznom vysielaní slovenských televízií sú témou už dlhodobo. Kritizovaná za vulgárne programy bola v minulosti najmä Joj pre šou ako Farmár hľadá ženu, Mama, ožeň ma či Slnko, seno, slanina, až sa od podobných projektov po strate diváckej popularity takmer úplne odklonila. Postupne sa však vulgarizmy začali objavovať na Markíze, ktorá pritvrdila napríklad v šou Zámena manželiek, ktorá došla do úplných extrémov, alebo aj vo Farme, ktorá je pritom taktiež zameraná na mladé ročníky.

Čítať viac...
Nahor