Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: TV Markíza

Aktuality

Debaty pod paľbou: Na telo ustálo vládny bojkot, moderátorka najsledovanejšej diskusie čelí útokom

Tím politickej diskusie Na telo čaká rozhodovanie, čo ďalej, novej vlne nenávistných komentárov čelí moderátorka O 5 minút 12.

Iba krátko po tom, čo svoju politickú debatu Na hrane zrušila súkromná televízia Joj, čelia tlaku aj ďalšie diskusné programy.

Už čoskoro prebehne zápas o budúcnosť RTVS, a to najmä o jej spravodajstvo a politické vysielanie. Verejnoprávna televízia prináša každú nedeľu najsledovanejšiu politickú diskusiu na trhu, ktorá sa opäť stala témou alternatívnej scény.

Ďalší útok na Jančkárovú

Ostatné vydanie O 5 minút 12 prinieslo v priamom prenose výstup podpredsedu parlamentu Ľuboša Blahu voči moderátorke Marte Jančkárovej.

Blaha sa na moderátorku viackrát počas relácie obracal s narážkami na vedenie diskusie a jej profesionalitu, ako aj celej RTVS. V závere relácie odmietol rešpektovať jej moderovanie, po viacerých upozorneniach mu Jančkárová nechala stiahnuť mikrofón.

Podpredseda parlamentu sa moderátorke venoval na svojich sociálnych sieťach aj po relácii. Výstup z nej, aj Blahovu reakciu, následne kolovali po viacerých spriaznených stránkach, pričom na Jančkárovú sa zakrátko zo sociálnych sietí začala plaviť vlna vulgarizmov. Paradoxom je, že k poslednému stretu Blahu s Jančkárovou v relácii došlo pri téme nenávisti vo verejnom priestore.

Za moderátorku sa postavil Koordinačný výbor iniciatívy zamestnankýň, zamestnancov a externých spolupracovníkov RTVS, ktorý sa dôrazne ohradil voči konaniu podpredsedu parlamentu v relácii aj po nej.

„Ľuboš Blaha sa po odvysielaní relácie vyjadril, že aktuálna vláda „dostala jasný mandát na to, aby urobila poriadok v RTVS“, pričom sa nepriamo vyhrážal moderátorke stratou zamestnania len preto, lebo v diskusii nekonala tak, ako by si to predstavoval,“ uviedol výbor.

Útokom a vyhrážkam čelila Jančkárová aj vo februári 2023, kedy sa chcel Ľuboš Blaha bez pozvania dostať do diskusnej relácie Sobotné dialógy. Moderátorka to odmietla, strana Smer ju pred budovou RTVS obvinila z cenzúry. Jančkárovej začali chodiť vyhrážky fyzickou likvidáciou, mučením, hromadným znásilnením či ublížením jej rodinným príslušníkom.

Markíza problém vyriešila kreatívne

Rušno bolo minulý týždeň aj v Markíze.

Predstavitelia koaličných strán Smer, Hlas a SNS sa dohodli, že viac nebudú posielať do politickej diskusie Markízy Na telo zástupcov vlády a relácia tak prišla o možnosť konfrontovať zodpovedných ministrov v krajine. Zároveň sa oklieštil zoznam koaličných politikov, ktorí by sa posadili do duelu so zástupcom opozície.

Tvorcovia Na telo museli situáciu riešiť na poslednú chvíľu.

K rozhodnutiu vládnej väčšiny došlo v priebehu minulého týždňa a v čase, kedy už bola zostavená dvojica politikov pre nedeľné vysielanie. Diskutovať mali predseda KDH Milan Majerský a minister práce sociálnych vecí a rodiny za Hlas Erik Tomáš.

„Erik Tomáš tu nesedí preto, že koaličná rada v stredu rozhodla, že túto dnešnú reláciu odbojkotuje. Samotní predstavitelia koalície, nielen v zákulisí, ale aj priamo tu v štúdiu často oceňovali vyváženosť debát v Na telo a my ako televízia s nimi rozhodne nie sme v žiadnom spore. A keďže nás pozerajú voliči všetkých strán, bez rozdielu, a všetkých divákov si rovnako vážime, tak tu všetkých relevantných politikov vždy radi privítame,“ uviedol stanovisko moderátor Michal Kovačič.

Ten so svojím tímom napokon vyriešil situáciu kreatívne.

V prvej relácii od bojkotu vlády zúčastniť sa jeho diskusie uplatnil na miesto Erika Tomáša inštitút prázdneho kresla.

„Pán predseda, pamätáte si, ako dávno sme sa dohadovali na tom dueli?“ spýtal sa Kovačič Milana Majerského. „Sú to tri alebo štyri týždne,“ odpovedal predseda kresťanských demokratov. „Bolo to presne 7. marca,“ upresnil moderátor. Majerský dostal taký priestor, ako by diskutoval v relácii vo dvojici.

Tím Na telo však reláciu neskrátil a do jej druhej časti pozval ďalších dvoch hostí.

Situáciu napokon obrátil vo svojej prospech, nakoľko voľný čas využil na uskutočnenie atraktívneho duelu na tému prezidentských volieb s Milanom Kňažkom a Jozefom Banášom. Doposiaľ k takýmto duelom dochádzalo skôr na internetových portáloch.

Markíza však podobným spôsobom – s inštitútom prázdneho kresla a diskusiou bez politikov, nebude vedieť pristúpiť k relácii dlhodobo.

Na telo nestratilo

Prvý problematický týždeň Na telo ustálo.

Uplynulú nedeľu dosiahla relácia úroveň priemerne sledovaných epizód, pozrelo si ju priemerne celkovo 343-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke. O časť divákov prišla vďaka dlhšiemu vydaniu O 5 minút 12 na verejnoprávnej televízii, s ktorou sa Na telo v úvode ešte prekrývalo.

Na telo sa dlhodobo pohybuje v širokom okolí 400-tisíc divákov – v niektoré týždne klesá pod túto hranicu, inokedy je nad ňou.

Najviac divákov sleduje O 5 minút 12

Najsledovanejšiu politickú diskusiu na Slovensku má však RTVS.

Aj keď Markíza dlhodobo vo svojich výstupoch informuje, že je Na telo najsledovanejšou diskusiou na trhu, v skutočnosti spravidla každý týždeň viac divákov pritiahne verejnoprávna diskusia O 5 minút 12.

Jej vysielanie je posledné roky rozdelené medzi hlavný televízny kanál Jednotku a spravodajskú televíziu :24, na ktorých beží súbežne.

Uplynulú nedeľu si O 5 minút 12 pozrelo na Jednotke 327-tisíc divákov, čím by sa zaradilo ešte za Na telo, s vysielaním v rovnakom čase na :24 ich však malo až 398-tisíc. Do sledovanosti sa nezarátavajú žiadne reprízy ani vysielanie na internete.

O 5 minút 12 je takto sledovanejšie pravidelne.

Viac divákov vie Na telo prilákať v obchodnej cieľovke. Podstatná je pre predaj reklamy, RTVS na ňu necieli. V nej relácia Markízy dosiahla uplynulú nedeľu rating 4,8 % s podielom na trhu 28,1 %, O 5 minút 12 získalo na dvoch staniciach rating 4 %.

Rovnako sa pri sledovanosti politických debát čoraz častejšie pletú ukazovatele priemernej sledovanosti, ktorá roky definuje úspešnosť televíznych programov, s ich zásahom.

Ten začali televízie aktívnejšie komunikovať pomerne nedávno.

Kým priemerná sledovanosť udáva, koľko divákov sledovalo v priemere program od prvej po poslednú minútu, zásah vyjadruje počet všetkých divákov, ktorí si na program prepli aspoň po dobu 3 minút. Jeho hodnota je tak, prirodzene, výrazne vyššia.

Ostatné Na telo takto zasiahlo 563-tisíc divákov, priemerná sledovanosť, ako informovala Markíza, však bola spomínaných 343-tisíc divákov. Rovnako sa údaj priemernej sledovanosti, a nie zásahu, roky vyjadruje aj v obchodnej cieľovke.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor