Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: TV Markíza

Aktuality

Markíza zastavila prepad finále Farmy! Jeden z finalistov zažil totálny debakel

Farmárska reality šou sa minulý rok vo finále radikálne prepadla, Markíze sa ju podarilo zastabilizovať.

16. séria reality šou Farma skončila.

Markíza po mimoriadne experimentálnej minuloročnej sérii preniesla viacero inovatívnych prvkov aj do najnovšieho ročníka – na čele s obmenou konceptu vyraďovacích duelov, záverečnej rozhodujúcej hry vo veľkom finále či negarantovanou finančnou výhrou, ktorej výška priamo závisí od pracovitosti či disciplinovanosti farmárov počas celého života na statku.

Vo finálovom konte stratili tisíce eur

Tohtoroční finalisti súťažili o nižšiu výhru ako ich predchodcovia.

Tento rok mohli súťažiaci hrať o maximálne 100 000 eur, napokon si ich v 16. sérii spoločne vybojovali 72 100 eur. Ešte pred novým konceptom, ktorý zaviedla televízia v roku 2023, pritom zastabilizovala výhru na výške 75 000 eur.

Na výšku finálovej výhry má už priamy vplyv počet mincí, ktoré získavali farmári týždeň čo týždeň od hospodára Martina – po novom už totiž Markíza chýbajúce mince pred finále nedorovnáva. Zároveň konto znižovali početné tresty.

Tohtoroční hráči nahrali výrazne menej peňazí ako farmári pred rokom, ktorí pri identickom koncepte nazbierali do finále až 83 600 eur. Šlo o najvyššiu výhru v histórii Farmy.

Rozhodovala posledná hra

Markíza sa pri finále Farmy 16 inšpirovala vynoveným konceptom z minulého roka.

Na troch finalistov čakalo celkovo 6 kôl, z ktorých päť bolo súťažných disciplín a jedno SMS hlasovanie, v ktorých zbierali body.

Súťažilo sa vo variáciách viacerých známych disciplín – z veľkej kocky ľadu vysekávali zvonček, museli sa udržať na lane na kolotoči či rad kociek v predpažení, píliť aj sekať triesky na váhu a absolvovať vedomostný kvíz. Víťaz týchto hier získal 2 body, druhý najúspešnejší 1 bod, posledné miesto odišlo bez bodu.

Body sa tak ako vlani premenili na výhodu do poslednej disciplíny, ktorá rozhodla o víťazovi.

Novinkou bolo, že sa do rozhodujúcej hry dostali iba dvaja finalisti, ktorí z prvých šesť kôl odišli s najväčším počtom bodov. Pokiaľ by medzi niektorými nastala remíza, rozhodoval väčší počet diváckych hlasov.

Finále bez problémov ovládol Peter Janiga, ktorý si vybojoval najviac bodov už v súťažných disciplínach, vyhral aj divácke hlasovanie a bez problémov tiež finálovú disciplínu.

Výrazne viac hlasov ako pred rokom

Diváckemu hlasovaniu dali tvorcovia tento rok veľkú váhu.

To prišlo na rad ako posledné pred finálovou hrou, pričom finalisti v ňom mali možnosť získať až 3 body. Ostatní hráči navyše odišli bez bodu.

Markíza si pri odhaľovaní výsledkov diváckeho hlasovania dala veľmi záležať na transparentnosti.

Tentoraz odkryla počty hlasov pre všetkých finalistov a oznámeniu jednotlivých počtov venovala veľký priestor časovo aj ich uvedením na led obrazovkách. Televízia sa takto pripravila na možnosť, že by nastala medzi niektorými finalistami pred rozhodujúcou hrou bodová remíza.

Diváci mali napokon poslať celkovo 51 426 platných SMS hlasov, čo je viac ako dvojnásobne vyšší počet než vlani.

Vo finále 15. série bola angažovanosť divákov na hlasovaní mimoriadne vlažná, celkovo poslali iba 22 584 esemesiek. Víťazovi hlasovania k prvenstvu stačilo cez 8-tisíc hlasov.

Potvrdené fiasko u divákov

Výsledky tohtoročného SMS hlasovania kopírovali nálady, ktoré dávali diváci najavo počas posledných hodín pred prenosom.

Najväčšiu podporu získal Peter Janiga s celkovým počtom hlasov 29 374 (57,1 %), čo je teda viac, než koľko SMS hlasov dostali v minuloročnom finále 15. série všetci traja finalisti dokopy.

Nasledoval Hoku Nezdoba s celkovo 18 304 hlasmi (35,6 %).

Absolútny debakel zažil tretí finalista Matúš Horváth, ktorý od divákov dostal iba 3 748 hlasov (7,3 %).

Výsledok SMS hlasovania bol prakticky totožný s výsledkami víkendového diváckeho prieskumu na webe Mediaboom.sk. Peter v ňom skončil s podporou 56,6 %, Hoku 38,7 % a Matúš iba 4,7 %.

Práve Horváth bol v uplynulom finálovom týždni najkritizovanejším súťažiacim medzi fanúšikmi. Medzi obyvateľmi farmy bol, paradoxne, suverénne najpopulárnejší.

V semifinále to bol on, kto získal od ex-farmárov v drvivej prevahe najviac zlatých tehličiek, ktorého bez súboja posunuli priamo do finále.

Diváci však vo veľkom namietali priebeh „zlatého týždňa“, v ktorom Matúš získal spoločne s Lucy Michalička najmenej bodov, resp. diamantov, na základe hier. Obom do semifinále pomohli tzv. pomocníci, ktorí mohli udeľovať po jednom diamante.

V roli pomocníkov sa však predstavili iba vybraní ex-farmári, ktorí vo väčšine deklarovali podporu Matúšovi, pričom v semifinále mali zaňho možnosť hlasovať opätovne.

Anketa: Ste spokojní s víťazom Farmy 16, ktorým sa stal Peter Janiga?

Zastavila prepad finále

Farma vo finále zažila najsledovanejšiu epizódu 16. série.

Priamy prenos finále Farmy 16 si tento rok pripísal priemerný rating 7 % s podielom na trhu 26,1 % vo vynovenej obchodnej skupine, celkovo si prenos trvajúci až do 23:30 pozrelo priemerne 377-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.

Markíze sa podarilo divákov držať pred obrazovkami od začiatku až do úplného konca, a to napriek pokročilej nočnej hodine.

Pre Farmu ide o druhú najhoršiu sledovanosť finále od jej štartu v roku 2011, Markíza však bude, podľa všetkého, s týmto výkonom spokojná. 

Išlo totižto o lepší výsledok ako pred rokom, kedy sa jej Farma vo finále rapídne medziročne prepadla a prepisovala negatívne rekordy. Televízia tak pád zastavila a mierne rástla, aj keď len v rádoch tisícov divákov. Najviac ju mohol potešiť nárast podielu na trhu na priemernú úroveň z rokov 2020 a 2021.

Prehľad sledovanosti všetkých finále Farmy nájdete na konci článku.

Farma sa s finále 16. série presadila popri dominujúcej šou Pečie celé Slovensko, ktorá v semifinále dosiahla rating 8,2 % s podielom na trhu 25,4 % v obchodnej cieľovke. Celkovo ju sledovalo 530-tisíc divákov v univerzálnom publiku. Joj konkurovala premiérovým filmom Severan, ktorý mal v obchodnej skupine dosiahnuť podiel na trhu 12,7 %.

Sledovanosť finálových epizód Farmy

(rating / share v obchodnej cieľovej skupine*)

Farma 16 (2. september 2024 – 15. december 2024, finále v nedeľu) 7 % / 26,1 %

Farma 15 (4. september 2023 – 17. december 2023, finále v nedeľu) 6,6 % / 23,6 %

Farma 14 (5. september 2022 – 17. december 2022, finále v sobotu): 9,1 % / 31,3 %

Farma 13 (30. august 2021 – 11. december 2021, finále v sobotu): 9,6 % / 26,2 %

Farma 12 (31. august 2020 – 11. december 2020, finále v piatok): 9,2 % / 26,2 %

Farma 11 (2. september 2019 – 13. december 2019, finále v piatok): 9,4 % / 30,9 %

Farma 10 (30. august 2018 – 7. december 2018, finále v piatok): 9,3 % / 28,1 %

Farma 9 (7. september 2017 – 15. december 2017, finále v piatok): 7,7 % / 22,4 %

Farma 8 (9. marec 2017 – 18. jún 2017, finále v nedeľu): 9,8 % / 27,9 %

Farma 7 (26. február 2016 – 13. máj 2016, finále v piatok): 10,5 % / 31,8 %

Farma 6 (27. august 2015 – 18. december 2015, finále v piatok): 10,7 % / 32,8 %

Farma 5 (28. august 2014 – 18. december 2014, finále vo štvrtok): 12,9 % / 35,4 %

Farma 4 (25. august 2013 – 15. december 2013, finále v nedeľu): 14,4 % / 35,4 %

Farma 3 (7. september 2012 – 16. december 2012, finále v nedeľu): 16,3 % / 39,1 %

Farma 2 (4. marec 2012 – 16. jún 2012, finále v sobotu): 13,4 % / 44,3 %

Farma 1 (24. júl 2011 – 11. september 2011, finále v nedeľu): 16,3 % / 42,5 %

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor