Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Markíza

Sledovanosť

Farma plná experimentov nezabrala: Markíza zažila najhoršie sledované finále v histórii!

Stávka na experimenty nevyšla, 15. séria sa rozlúčila ako najslabšia Farma od začiatku vysielania.

Nové rozdelenie súťažiacich, úplná zmena konceptu duelov aj väčšie zásahy umelej inteligencie, ktoré zásadne ovplyvnili vývoj na statku.

Inšpiruje sa vo svete

15. séria Farmy bola pokusom tvorcov zmeniť najdlhšie vysielaný reality formát na Slovensku po vzore súčasného trendu v reality programoch vo svete.

Aj v tradičných formátoch ako Big Brother do hry vstupuje stále viac nepredvídateľných prvkov a snáh o náhle zmeny v dianí prostredníctvom rôznych výziev či šokujúcich zásahov tvorcov. To si tento rok na Farme osvojila aj Markíza, ktorá sa stále častejšie inšpiruje v moderných reality programoch zo sveta a farmársku šou tak mení na nepoznanie.

Už vlani prišla s najrevolučnejšou zmenou v podobe zakomponovania umelej inteligencie, ktorá je vo svete stále populárnejšia. V tradičnom slovenskom farmárskom prostredí nasadenie rozprávajúcej Alice vyvolalo rozporuplné reakcie, pričom tento rok dostala v šou ešte väčší priestor.

Prešpekulovaná Farma

To, že zmien bolo viac ako v minulých rokoch, priznal aj hospodár Martin.

„Tohtoročná Farma bola iná ako tie predtým. Na začiatku zvyknem hovoriť, že si siahnete na dno svojich síl. Ale táto Farma bola ešte tvrdšia. Bola náročnejšia a prešpekulovanejšia,“ povedal v príhovore k farmárom počas finálového priameho prenosu Martin Bagár.

Narážal najmä na rôzne pokušenia tvorcov, ktoré menili dynamiku hry.

 


Markíza radikálne prekopala finále Farmy! Diváci sa búria, z výhry sa teší nenávidená hráčkaČítajte →

Najväčšie vášne stavali na peniazoch – po prvý raz sa finálna peňažná výhra odvíjala od priebehu hry, pričom farmári dostávali od tvorcov možnosť vlastnými rozhodnutiami navýšiť či znížiť priebežné konto.

Aj keď tvorcovia avizovali, že odpracovanie si výhry má zvýhodniť pracovitých farmárov, opak bol pravdou. Práve usilovní hráči vypadávali medzi prvými, vôbec najpracovitejšieho súťažiaceho Adama Rohárika dokonca pokušenie od tvorcov šou získať imunitu výmenou za 10 000 eur zo spoločného konta dohnalo až k odstúpeniu zo súťaže po psychickom nátlaku ostatných hráčov.

Markíze experimentálna Farma nadpriemerne nezafungovala od začiatku.

S priemernou výkonnosťou reality šou mohla byť aj v 15. sérii spokojná, keď s klasickými dielmi vysielanými po 22. hodine sa v pondelky, utorky a štvrtky pohybovala na podielovej úrovni okolo 20 – 26 % v obchodnej cieľovke. Napriek medziročnému poklesu naďalej platí, že v druhom večernom pásme je Farma najsilnejším programom na Slovensku.

S piatkovými dielmi o 20:30 dosahovala podobnú výkonnosť ako pred rokom, pohybovala sa na úrovni okolo 4,5 – 5,5 ratingov s podielmi na trhu okolo 16 – 19 %.

Ako sme už informovali, veľké problémy však mala Farma s duelmi, ktoré historicky presunula na nedele. Ich sledovanosť bola niekedy nižšia než dosahovali piatkové epizódy, pričom v celej sérii sa nevedeli odlepiť blízkosti 4,5 ratingu. Podiely sa hýbali okolo 16 %, ale aj pod nimi či nad 18 %. Práve duely pritom boli v minulosti najsledovanejšie.

Finále s negatívnym rekordom

To, že Markíze tohtoročná Farma nevyšla, potvrdila sledovanosť samotného finále.

Každoročne je finálový priamy prenos jednou z najsledovanejších epizód reality šou, keď sa v jeden večer pri obrazovke stretne väčšina divákov, ktorá dennú šou sledovala priebežne či neraz väčšinou len prostredníctvom bulvárnych správ.

Vlani trhla Farma vo finále rovno rekord, keď dosiahla nielen najsledovanejšiu epizódu 14. série ale aj najvyšší podiel na trhu finálového prenosu od roku 2016.

Minuloročné finále Farmy 14 dosiahlo rating 9,1 % s podielom na trhu až 31,3 % v obchodnej cieľovke. Ratingovo šou udržala úroveň 9 ratingov z predošlých štyroch rokov, vyše 30-percentný podiel bol vysokým nadpriemerom.

Prehľad sledovanosti finále Farmy nájdete na konci článku.

Tohtoročné vyvrcholenie reality šou zaznamenalo presne opačný rekord.

Farma 15 dosiahla v rámci finálových prenosov najhorší rating od začiatku vysielania reality šou výkonom len 6,6 % a podielom na trhu 23,6 % v obchodnej cieľovke.

Celkovo si vyvrcholenie Farmy 15 pozrelo priemerne 371-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.

Doposiaľ najmenej sledované finále zaznamenala 9. séria Farmy na jeseň 2017, ktorá v obchodnej cieľovke padla na rating 7,7 %. Išlo o prvý a do tohto roka jediný raz, kedy reality šou vo finálovom prenose nedosiahla aspoň 9-percentný rating.

Podielovo bolo tohtoročné finále druhé najslabšie.

Najnižší podiel na trhu vo finálovom priamom prenose drží spomínaná 9. séria výkonom 22,4 %.

Práve po Farme 9 prišla Markíza s veľkými zmenami v koncepte, výmenou moderátorky aj delením súťažiacich na tábory. Sledovanosť reality šou sa jej tým podarilo zvýšiť. Tento rok jej však, paradoxne, práve vôbec najväčšie zmeny priniesli ešte nižšiu sledovanosť.

Napriek prepísaniu negatívneho rekordu bolo finále najsledovanejšou epizódou 15. série Farmy.

Sledovanosť finálových epizód Farmy (rating / share 12 – 54)*:
Farma 15
(4. september 2023 – 17. december 2023, finále v nedeľu) 6,6 % / 23,6 %
Farma 14 
(5. september 2022 – 17. december 2022, finále v sobotu): 9,1 % / 31,3 %
Farma 13 
(30. august 2021 – 11. december 2021, finále v sobotu): 9,6 % / 26,2 %
Farma 12 
(31. august 2020 – 11. december 2020, finále v piatok): 9,2 % / 26,2 %
Farma 11
 (2. september 2019 – 13. december 2019, finále v piatok): 9,4 % / 30,9 %
Farma 10 
(30. august 2018 – 7. december 2018, finále v piatok): 9,3 % / 28,1 %
Farma 9 
(7. september 2017 – 15. december 2017, finále v piatok): 7,7 % / 22,4 %
Farma 8 
(9. marec 2017 – 18. jún 2017, finále v nedeľu): 9,8 % / 27,9 %
Farma 7
 (26. február 2016 – 13. máj 2016, finále v piatok): 10,5 % / 31,8 %
Farma 6 (27. august 2015 – 18. december 2015, finále v piatok): 10,7 % / 32,8 %
Farma 5 (28. august 2014 – 18. december 2014, finále vo štvrtok): 12,9 % / 35,4 %
Farma 4 (25. august 2013 – 15. december 2013, finále v nedeľu): 14,4 % / 35,4 %
Farma 3 (7. september 2012 – 16. december 2012, finále v nedeľu): 16,3 % / 39,1 %
Farma 2 (4. marec 2012 – 16. jún 2012, finále v sobotu): 13,4 % / 44,3 %
Farma 1 (24. júl 2011 – 11. september 2011, finále v nedeľu): 16,3 % / 42,5 %

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor