Televízia
Markíza schytáva poriadnu kritiku! Prečo končia prenosy Let´s Dance o polnoci?
Vysielanie najväčšej šou Markízy rok čo rok sprevádzajú nespokojné hlasy. Anketa na konci článku.
Už štvrtú jarnú sezónu po sebe sa televízna jednotka pustila do realizácie najväčšieho súťažného formátu, aký sa momentálne na Slovensku vysielania.
Tanečná šou Let´s Dance je ako najdôležitejším ťažiskovým programom samotnej Markízy, ale taktiež najdrahším televíznym projektom trhu, na ktorého úspešnosti si dáva mimoriadne záležať.
Len samotné prípravy jednotlivých ročníkov trvajú mesiace, veľké úsilie vynakladá na vyskladanie atraktívnej zostavy celebrít a taktiež na vytvorenie silného brandu, ktorým žijú bulvárne médiá aj sociálne siete.
Nekonečné prenosy
Napriek tomu vysielanie tanečnej udalosti roka v každej sérii sprevádza ostrá kritika, ktorú si televízia dosiaľ k srdcu nezobrala.
Let´s Dance je totižto najväčším televíznym programom nielen v rámci veľkosti produkcie či výšky nákladov, ale taktiež dĺžky jednotlivých priamych prenosov.
Už od prvých sérií vysielaných po roku 2006 tanečné večery vrcholia hlboko po 23. hodine, a to na konci víkendu, kedy diváci vstávajú na druhý deň do práce či do školy. Let´s Dance sa v nedele vysiela dlhodobo – výnimkou bola iba experimentálna 5. séria, ktorú televízia presunula na piatky.
Diváci naťahovanie prenosov kritizujú celé roky.
„Kto ráno vstáva do práce, nemá šancu,“ píše jedna z diváčok a iná pridáva: „Pozerám sobotnú reprízu, lebo to vždy prespím.“
„Je to umelo naťahované,“ znie ďalší komentár. „Mnoho divákov to prestane sledovať, lebo vysielanie ide do noci kvôli nekonečným reklamám. Ide to riadne na nervy, dva tance a nekonečná reklama.“
Nedodržiava vlastný program
Napriek tomu Markíza ťahá Let´s Dance ešte viac k polnoci.
Uplynulé dva víkendy priame prenosy končila v poslednej možnej chvíli, a to okolo 23. hodiny a 53. minúty. Následne mala naplánovanú ešte jednu reklamu pred polnocou. Úvodné kolo uzavrela o 23:47, a to bez vyraďovania.
Markíza takto každý večer nedodržiava ani vlastný program.
Aj keď Let´s Dance avizuje od 20:30, tak, ako zvyšné hlavné večerné relácie, seriály či filmy v týždni, šou začína o niekoľko minút neskôr až okolo 20:40.
V oficiálnom programe súčasne roky nesedí ani záver prenosov.
V minulosti napríklad nasledovný nočný program po Let´s Dance uvádzala so začiatkom už o 23:20, tento rok čas zreálnila na 23:35. Ani to však nesedí, naplánované filmy totiž začali o takmer 25 minút neskôr.
Naťahuje ich aj umelo
Jednotlivé prenosy by Markíza mohla končiť skôr.
Desať minút stráca už neskorým začiatkom programu, po každom vystúpení navyše necháva hodnotiť celú štvorčlennú porotu, nielen jej časť, ako to bývalo napríklad v českom StarDance. Ďalšie minúty pridávajú bonusové vystúpenia mimo súťaže. Skrátiť by vedela tiež niektoré rozhovory či dokrútky.
Zaujímavosťou je, že takto dlhé prenosy Let´s Dance Markíza ani nepotrebuje.
Do všetkých priamych prenosov umiestňuje stabilne celkovo päť reklamných brejkov, posledný z nich zaraďuje pred vyraďovaním. Súťažnú fázu by tak vedela ukončiť pred 23. hodinou a následne cez piatu reklamnú prestávku prejsť k samostatnému vyraďovaniu.
Koniec celého programu s vyraďovaním takto vie stihnúť aj po 23:20.
10. ročník stráca divákov
Najmenej divákov je pri Let´s Dance práve v záverečnej polhodine.
Extrémna dĺžka prenosov ťahá priemery programu prudko nadol – kým v prvej polovici večera šou dosahuje vyššiu sledovanosť ako akýkoľvek iný program na trhu v celom týždni, po 22. hodine diváci masívne odchádzajú.
10. séria sa navyše potýka aj s medzitýždenným postupným odlivom publika.
Kým prvý prenos sledovalo priemerne 573-tisíc divákov, v druhom kole sledovanosť klesla s priemerne 538-tisíc divákmi. Uplynulé tretie kolo zaznamenalo ďalšiu podobnú stratu, priemer sa zastavil na úrovni 516-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Prepad šou zažíva rovnako v obchodnej skupine, na ktorú Markíza predáva reklamu.
Jubilejný ročník oproti štartu stratil viac ako jeden a pol ratingového bodu – minulú nedeľu s tretím prenosom klesol na priemerný rating 7,6 % pri podiele na trhu 29,8 %. Štart dosiahol rating 9,2 %, druhé kolo sa zastavilo na priemere 8,3 %.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.
