Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: TV Markíza

Exkluzívne

Markíza čaká od Sľubu poriadne veľa: Neuveríte, ako dlho ho môže chcieť vysielať!

Rodinný seriál mal už pred štartom nemalé ambície.

Dva mesiace vysielania sa na slovenských obrazovkách vysiela nová denná dobová séria Sľub, s ktorou môže mať Markíza veľké plány.

Televízii sa podaril prvý, a v osude televíznych projektov neraz najdôležitejší, krok, a to s uvedením seriálu do vysielania. V ostatných týždňoch sa z neho stáva nový seriálový hit, porovnateľný či dokonca väčší ako Dunaj, k vašim službám.

Sľub to potvrdzuje aj na začiatku tohto týždňa.

V obchodnej cieľovke, na ktorú Markíza predáva reklamu, si tento pondelok pripísal ďalší zo série najlepších výkonov ratingom 9,4 % s podielom na trhu až 35,5 %. Dunaj, pre porovnanie, minulý týždeň dosahoval ratingy na úrovni 8,5 % s podielmi na trhu okolo 29 %.

V celkovom publiku Sľub trhol druhý najvyšší výkon od začiatku vysielania s priemerne 526-tisíc divákmi – aj v tejto cieľovke tak dobieha Dunaj, ktorý pred týždňom sledovalo priemerne okolo 540-tisíc divákov.

Dlhodobý projekt

Televízia si však mohla stanoviť viac míľnikov.

Sľub sa otvorene zaradil k dlhodobým rodinným projektom Markízy, ktoré často zaraďuje práve do podvečerného vysielania. Obsadzujú ho spravidla na niekoľko sezón.

Predchodcami boli Chlapi neplačú, Oteckovia alebo Mama na prenájom, ktoré televízia vysielala dovtedy, kým oslovovali nadpriemerný počet divákov či dokým udržala hereckú zostavu. Po jednej sezóne skončila iba Kukučka, ktorá však od začiatku dosahovala podpriemernú sledovanosť.

Aj diváci Sľubu môžu rátať s tým, že nie je programom na jednu sezónu. Nemusí mať ani pevne stanovený koniec.

Podobne je na tom spomínaný Dunaj, o ktorého osude taktiež rozhoduje priazeň divákov.

Potvrdili to samotní tvorcovia, ktorí nevylučujú, že seriál budú ťahať do obdobia po 2. svetovej vojne. Momentálne sa Dunaj nachádza na prelome rokov 1942 a 1943, v dobovom kontexte sa často zmieňuje jedna z najkrvavejších vojnových bitiek v histórii o Stalingrad.

Naopak, česká variácia Dunaja Zlatá labuť, ktorá vychádza z identického námetu českých autorov, už svoje vysielanie skončila.

Na Nove sa seriálu zďaleka nedarilo tak, ako slovenskej sérii na Markíze. Zlatú labuť uzavrela po troch sériách a 56 odvysielaných epizódach vlani na jar. Dunaj čoskoro vstúpi už do 10. série a prekoná hranicu 170 premiérových častí.

Rátať s ním môže roky

Televízie rozhodnutie o pokračovaní seriálov robia spravidla približne rok pred vysielaním. V prípade Sľubu však mohla Markíza už pred štartom plánovať dlhšie vysielanie ako pri jeho predchodcoch.

Predošlá rodinná podvečerná séria Mama na prenájom skončila napríklad po dvoch rokoch – televízia už po prvom roku vysielania začala s plánovaním aktuálnej retro novinky z 80. rokov.

Kým Mama na prenájom ale vychádzala z predlohy tureckej telenovely, Sľub je originálnym námetom Markízy, i keď v niektorých prípadoch sa výrazne inšpiroval známymi titulmi. Televízii to dáva väčšiu voľnosť vo vetvení príbehu a rozohraní dejových liniek pre budúcnosť.

 


Markíza ohlásila originálnu novinku: Sľub však nápadne pripomína známu komédiu!Čítajte →

Markíza pritom už pri prípravách Sľubu mala novinke veriť a hercov podľa zákulisných informácií oslovovať rovno na niekoľkoročnú spoluprácu.

Ešte pred štartom seriálu sa dokonca malo špekulovať o potenciálne dvojnásobne dlhšej životnosti v porovnaní s Mamou na prenájom, čo by znamenalo jeho vysielanie až do roku 2028.

Na slovenskom trhu by takéto plánovanie bolo skôr výnimočné.

Televízie si síce určujú strategické projekty, ktoré by rady potiahli vo vysielaní dlhodobo, v prípravách však často pracujú i s konzervatívnejším horizontom – rozhodujúce slovo totiž vždy majú diváci a ich priazeň voči jednotlivým programom. Platiť to napokon bude tiež pri Sľube.

Ak by sa ale Sľubu skutočne podarilo naplniť podobné ambície, napodobnil by životnosť predošlého podvečerného fenoménu Markízy Oteckovia.

Tí vydržali vo vysielaní štyri a pol roka – o ich konci sa pritom nečakane rozhodlo z mesiaca na mesiac. Televízia s nimi totiž rátala na celý rok 2022, no rapídny prepad sledovanosti v jarnej sezóne znamenal ich predčasný koniec. Na jeseň Markíza nemala pripravenú náhradu – podvečer celú sezónu vysielala iba Rodinné prípady.

Máte radi dlhodobé, dejovo otvorené seriály bez konca?

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor