Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: ilustračné, zdroj: TV Markíza

Aktuality

Markíza prekvapivo oživila Superstar: Chystá najväčší ročník v celej histórii vysielania!

Spevácka šou sa vráti s novinkami po vôbec najdlhšej prestávke.

Najdlhšie vysielaná talentová šou na Slovensku a v Česku sa vo federálnej verzii dočká svojho 8. ročníka.

Markíza a Nova uplynulý týždeň prekvapili náhlym ohlásením prípravy novej série ťažiskovej šou Superstar, ktorá sa z ich obrazoviek v týchto rokoch vytratila na rekordne dlhé obdobie.

Predchádzajúce česko-slovenské ročníky od seba delili spravidla dva roky – vysielali sa v rokoch 2009, 2011, 2013, 2015, 2018 či v pandemickom roku 2020, kedy sledovanosť Superstar vystrelila na niekoľkoročné rekordy.

Tie televízie posmelili natoľko, že okamžite začali s prípravou ďalšej série a uviedli ju rekordne rýchlo už v roku 2021. Tá sa však úspešnosťou rapídne prepadla. Viac na konci článku.

Po veľkom úspechu tak prišiel ešte väčší pád a vytratenie sa speváckej šou z vysielania.

Markíza a Nova síce potvrdzovali, že so Superstar počítajú v budúcnosti aj naďalej, ani raz ju ale odvtedy vo svojich oficiálnych plánoch nepotvrdili. Naopak, našli za ňu náhradu.

Po poklese sledovanosti Superstar a neskôr aj ďalšej ťažiskovej šou Tvoja tvár znie povedome nahradila Markíza oba programy celebritnou novinkou Možné je všetko, ktorú uviedla dva roky po sebe v jesennej sezóne. Tento rok sa k nej prvýkrát pridala aj Nova.

 


Markíza expresne zmenila plány! Možné je všetko môže dostať nečakanú stopkuČítajte →

Iba koncom minulého mesiaca síce Markíza ohlásila pre rok 2025 ďalšiu sériu, v krátkom čase nasledovalo spustenie kastingu do novej Superstar.

Ako sme už informovali, obe televízie mohli zareagovať na konkurenciu ale aj na výkonnosť Možné je všetko v tomto roku.

Na Markíze šou v 2. sérii dosahovala len priemernú sledovanosť a na Nove sa dokonca tvrdo prepadla, keď neustála konkurenciu českého televízneho hegemóna StarDance. Aj pred jeho nástupom k tomu dosahovala pri svojej premiére v Česku skôr vlažné výkony.

Najväčší ročník

Superstar by sa na obrazovky mala vrátiť po dosiaľ najdlhšej takmer štvorročnej prestávke. 

Televízie po otvorení kastingu šou uvádzali na obrazovky spravidla do roka – do predošlej 7. federálnej série spustili nábor talentov v októbri 2020, nasledujúce leto prebehlo nakrúcanie a od septembra 2021 začali s vysielaním.

Prípravu počas leta by mohli naznačovať aj prvé vyhlásenia.

Markíza s Novou totižto ohlasujú najväčší ročník Superstar v histórii vysielania. 

Aj týmto tvrdením posmeľujú potenciálnych záujemcov, aby sa prihlásili do súťaže, ktorá je závislá od kvalitného kastingu. „Fenomenálna spevácka šou sa vracia na obrazovky a bude väčšia, než kedykoľvek predtým,“ vyhlasuje Nova.

Nebude prekvapením, ak sa televízie v skutočnosti pripravujú na produkčne náročnejšiu výrobu, pričom by sa inšpirujú zahraničnými verziami.

Už v minulosti do šou zakomponovali napríklad prvky z nemeckej verzie Superstar, ktorá patrí spoločne s americkou medzi najúspešnejšie na celom svete.

Čím sa môžu inšpirovať

V Nemecku sa tvorcovia rozhodli šou preniesť čo najviac do exteriéru.

Výroba sa už odohrávala v lákavých exotických scenériách alebo aj v centre miest s množstvom ľudí naokolo, ktorí mohli priebeh sledovať cez veľké okná. Tvorcovia sa nebáli ísť ani na verejné priestranstvá uprostred ulíc či dokonca na plavidlo, keď sa so šou presúvali po riekach krajinou.

Markíza s Novou sa podobnými prvkami výrazne inšpirovali už v ostatných ročníkoch, keď si pre výrobu Superstar nachádzali neobyčajné miesta. Spravidla však šlo ešte o interiéry.

V roku 2018 sa napríklad vyraďovacie fázy po úvodných kastingoch nakrúcali v industriálnych priestoroch Kotolne v obci Libčice nad Vltavou, na zámku Dobříš či v kostole v Litoměřicích.

V roku 2020 zas výroba prebiehala aj v bunkri neďaleko Prahy alebo v Karlových Varoch v mestskom divadle či luxusnom hoteli. Neskôr sa presunula tiež do nočného klubu Epic.

V roku 2021 sa už vďaka letnej výrobe ocitla Superstar aj v exteriéri, keď sa prvé vyraďovanie v SuperVýbere odohralo na pláži Máchovho jazera. Ďalšie nakrúcanie prebehlo v Starej čističke odpadových vôd v Prahe.

Čo sa však roky nezmenilo, bolo nakrúcanie úvodných a často najsledovanejších kastingov v klasickom štúdiu.

Práve to môže byť jednou z noviniek pre rok 2025, keď by tvorcovia pri ohlásenom najväčšom ročníku Superstar mohli po vzore nemeckej verzie preniesť najatraktívnejšiu fázu súťaže bližšie k divákom či na vizuálne príťažlivejšie miesta.

Sledovanosť uplynulých ročníkov

Ostatný 7. ročník federálnej Superstar bol pre televízie sklamaním.

Pre spevácku šou šlo o jeden z najhoršie sledovaných ročníkov v histórii – začiatkom septembra 2021 zaznamenala najhorší štart ratingom iba 7,2 % v obchodnej cieľovke, čo bolo o vyše dva a pol ratingu menej než v predošlom ročníku. Následne zažila aj najslabšiu kastingovú fázu, ktorá sa ratingovo hýbala na úrovni 8 – 9 %. V ďalšom priebehu sledovanosť ešte klesala k úrovni 7 %. Najväčší prepad zažila s druhým živým finálovým kolom v nedeľnom vysielaní, kedy prepadla s ratingom len 5,2 % a podielom 15,3 % v obchodnej skupine.

Prepad na dno zvrátila Superstar aspoň vo finále 7. série, s ktorým dosiahla rating 8,6 % s podielom na trhu 24,2 %. Priblížila sa tým maximám z kastingovej fázy. Napriek tomu sa Superstar nevyhla uzavretiu ročníka na historicky najslabších číslach, keď šlo o najmenej sledované finále s celkovo 446-tisíc divákmi v univerzálnej cieľovke.

Iba rok predtým napísala Superstar presne opačný príbeh.

6. séria česko-slovenskej verzie štartovala uprostred februára 2020 na ratingu 9,9 % s podielom na trhu 26,3 % v obchodnej skupine, celkovo si prvý diel pozrelo 468-tisíc divákov. Šiel pritom kompletne bez reklamných brejkov. Superstar následne neustále rástla.

Už na začiatku marca dosahovala úroveň okolo 11 ratingov, po prepuknutí koronakrízy, ktorá uzavrela Slovákov do domácností, vystrelila ešte vyššie k okoliu 13 %. Celkovo už šou v tom čase sledovalo 564-tisíc divákov. V obchodnej cieľovke rekord 6. série padol uprostred SuperVýberu ratingom 15 %. Samotné finále dosiahlo rating 14,5 %, podiel na trhu pri prenose až do polnoci dosiahol úroveň 39,7 % v obchodnej skupine. V univerzálnej cieľovke bolo finále najsledovanejšou epizódou série s priemerne 678-tisíc divákmi.

6. séria Superstar bola najsledovanejšou od roku 2015.

Sledovanosťou na úrovni 650-tisíc divákov a viac prekonala aj samotné Grandfinále ešte 3. federálnej série z roku 2013. Táto séria pritom počas kastingov dosahovala sledovanosť v priemere okolo 750-tisíc divákov, v divadelných kolách to bolo okolo 670-tisíc. V živých kolách už ich počet v závislosti od týždňa a konkurencie osciloval najvyššie okolo 400 až 500-tisíc divákov. Až finále stúplo na úroveň 637-tisíc divákov.

Vo 4. sérii v roku 2015 spadla dramaticky už výkonnosť kastingov, a to o vyše 250-tisíc divákov. Spravidla nedosiahla ani na polmiliónovú hranicu, podarilo sa jej to iba raz. Priemer sa zastavil pod 500-tisíc divákmi.

Tento dramatický pád sledovanosti televízie riešili v roku 2018 veľkými zmenami od poroty po dramaturgiu, vrátane výjazdov s nakrúcaním na netradičné miesta, porásť sa im ale nepodarilo. Výkonnosť kastingov sa zastavila na priemernej úrovni okolo 450-tisíc divákov.

Sledovanosť finále federálnych ročníkov Superstar*

Superfinále 2009 (20. december) / vyše 1,3 milióna divákov
Superfinále 2011 (5. jún) / 962-tisíc divákov
Superfinále 2013 (2. jún) / 637-tisíc divákov
Superfinále 2015 (6. december) / 597-tisíc divákov
Superfinále 2018 (10. jún) / 489-tisíc divákov
Superfinále 2020 (31. máj) / 678-tisíc divákov
Superfinále 2021 (19. december) / 446-tisíc divákov

*univerzálna cieľová skupina divákov starších ako 12 rokov

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor