Pikošky
Superstar po rokoch zvrátila dlhodobý prepad sledovanosti: Tento rok boduje, trhla nový rekord!
Speváckej šou tejto ročník vychádza, ťaží nielen z pandemickej situácie.
To, čo sa Markíze s Novou nepodarilo v prípade tretej série speváckej šou The Voice, ktorá napriek snahe o refresh prehĺbila dno svojej sledovanosti, to televíziám, naopak, vychádza v prípade oveľa dlhšie ťahanej Superstar.
V poradí už šiesty ročník ich spoločnej federálnej verzie televízie výrazne zmenili, keď všetku pozornosť a investície zamerali do atraktívnej poroty, ktorú navyše rozšírili na päť členov, zároveň zmenili dramaturgiu súťaže a ešte výraznejšie sa nechávajú inšpirovať zo zahraničia.
Tvorcom Superstar sa však skôr, ako vylepšené spracovanie šou, podarilo dať dokopy po rokoch fungujúcu, rešpektovanú a zároveň atraktívnu porotu. Dlhodobo v týchto nomináciách kopili televízie jeden nevydarený výber za druhým od Kláry Vytiskovej, cez Matěja Rupperta s Katarínou Knechtovou, zároveň sa nateraz úplným vynechaním moderátorskej pozície nedopustili ďalších chýb, ako v prípade minulých sérií s Jitkou Nováčkovou, Romanom Juraškom či Zorou Kepkovou vhodných skôr do subformátu Superstar, kvalitatívnym ťahúňom nebola ani Jasmina Alagič.
Kde samotní tvorcovia prispeli k fungujúcemu výsledku, je mimoriadne vydarený kasting Superstar, ktorý patrí k najsilnejším v celej histórii speváckej šou v oboch krajinách od roku 2004.
Televízie si navyše dali záležať na upútavkách k Superstar, ktoré ďaleko prevyšujú úroveň všetkých posledných veľkých šou aj programov na slovenskom trhu. Mimoriadne sa im to vypláca a rovnako podpisuje pod rastúcou sledovanosťou, miesto postupnej stagnácie šou a straty atraktivity po týždňoch vysielania.
Navyše, v tejto sérii sa vďaka tomu televíziám už neraz stalo, že diváci len na základe upútavok vyhľadávali ešte pred vysielaním epizódy vystúpenia a súťažiacich z upútavky, o to viac tak mali motiváciu si epizódu pozrieť priamo v televízii.
Všetky tieto aspekty navyše podporuje aktuálna pandemická situácia, keď televíziu sleduje najviac divákov v histórii peoplemetrového merania. Platí to aj o dennom vysielaní počas pracovných dní, ktoré veľkou mierou prispievajú k vytvoreniu nového rekordu peoplemetrov.
Superstar rovnako pomáha, že Markíza po dlhom čase prestala s tvrdohlavým naťahovaním veľkých nedeľných šou do neúnosnej noci ako to robí roky pri Tvoja tvár znie povedome, ktorú si takto sama odpisuje. Superstar sa aj vďaka prítomnosti Novy v projekte končí na Slovensku približne okolo 22:40, čo jej drží krivku až do konca. Aj tu jej ale pomáha aj pandémia, keď mnoho Slovákov v pondelky teraz nevstáva ráno do práce a ostáva aj v nedeľu pri televízii dlhšie. Bežne prvý odliv v nedele začína okolo 22. hodiny.
Superstar v tejto kombinácii po rokoch zastavila postupný výrazný prepad sledovanosti. Tento rok rastie postupne od štartu, a to citeľne aj ako v dôsledku postupného nástupu krízy koronavírusu, tak rovnako vďaka svojmu obsahu.
Ďalší týždeň po sebe šiesta federálna Superstar prepísala rekord tejto série a druhý týždeň po sebe vylepšila maximá od série vysielanej v roku 2015, ktorej sledovanosť všetkých epizód opäť predbehla.
Najnovšie si Superstar pripísala u mladých divákov rating už 15 %, čo ju vyšvihlo na podiel 36,1 %. Naďalej sa na číslach prejavuje výrazne zvýšený počet divákov pri obrazovke, za bežných okolností by Superstar v takomto období pri svojej dĺžke dosahovala podiel aj vyššie nad 40 %.
Superstar si tak oproti štartu tejto série polepšila vo výkonnosti už o polovicu. V polovici februára, avšak ešte ďaleko od prepuknutia pandémie na Slovensku, začala na ratingu 9,9 % s podielom 26,3 %, avšak už v tomto čase začala postupne rásť a ťahať sa k 11 ratingom a vyššie.
V celkovom publiku je aktuálne Superstar rovnako najsledovanejšia od roku 2015. Spevácku šou si posledne pozrelo spolu 655-tisíc divákov, čím prekonala aj sledovanosť Grandfinále tretej federálnej série z roku 2013. Táto séria v divadelných kolách dosahovala úroveň okolo 670-tisíc divákov, pri kastingoch to bolo priemerne okolo 750-tisíc.
V ďalej sérii v roku 2015 spadla výkonnosť kastingov dramaticky o vyše 250-tisíc divákov. Spravidla nedosiahla ani na polmiliónovú hranicu, podarilo sa jej to iba raz. Priemer sa zastavil pod 500-tisíc divákmi. Tento dramatický pád sledovanosti televízie riešili v roku 2018 veľkými zmenami od poroty po dramaturgiu, porásť sa im nepodarilo, priemer kastingov sa zastavil na priemernej úrovni okolo 450-tisíc divákov. V tejto sérii sa už kastingy priemerne držali nad úrovňou 500-tisíc divákov.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/TNS, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %