Aktuality
Koniec série dramatických seriálov? Markíza zažíva prvý večerný prepadák!
Takto si úspech svojho najlepšie obsadeného seriálu nepredstavovala.
Veľké vyvrcholenie série dramatických pondelkov na Markíze sa nekoná.
Televízna jednotka už od jari 2023 uvádza v pondelňajšom prime-time uzavreté dramatické psychologické seriály, ktorými sa trafila do čierneho.
Po Klamstve prišla v minulom roku doposiaľ najsledovanejšia Zrada, pričom túto jar dokázala nadpriemernými výkonmi sledovanosti obstáť i kriminálne ladená Vina.
Markíza ešte vlani začala tiež s prípravou štvrtého seriálu v poradí V zovretí, s ktorého nasadením však nečakala do budúcoročnej jari.
Napriek príprave poslednej série Pána profesora, s ktorej nasadením sa pôvodne počítalo práve pre tohtoročnú jeseň, prednosť napokon iba krátko po uzavretí Viny dostala ďalšia dramatická séria.
Jej ambíciou bolo využiť úspešnú vlnu troch predchodcov a poistiť si úspech oslovením vôbec najväčšieho počtu známych hercov, vrátane Tomáša Maštalíra, Jána Koleníka, Adama Bardyho, Moniky Hilmerovej, Jany Kovalčíkovej, Zuzany Norisovej, Simony Kollárovej, Sväťa Malachovského alebo Henriety Mičkovicovej.
Mnoho postáv však prinieslo aj výrazne viac liniek či zvratov a tajomstiev, ktoré už takým magnetom na divákov, ako predtým, nie sú.
Od štartu strácalo divákov
Markíza už od nástupu V zovretí narazila na menšiu chuť divákov rozpozerať nový seriál s podobným konceptom.
Kým predtým zakaždým medzi dvomi seriálmi dopriala fanúšikom približne až osemmesačnú prestávku, teraz nový projekt rozbehla iba necelé tri mesiace po finále Viny.
V zovretí sa napokon v prvý septembrový deň rozbehlo najslabšie spomedzi štvorice projektov, no stále nadpriemerne s celkovo 452-tisíc divákmi.
Väčší problém nastal až po štarte.
Jesenná novinka totiž v druhý týždeň zaznamenala dramatický prepad sledovanosti, na aký si Klamstvo, Zrada a ani Vina tak krátko po rozbehu nepamätali. Už pri druhej epizóde ostalo 348-tisíc divákov a časom ubudli i ďalší.
V zovretí je prvým seriálom, ktorý s väčšinou epizód v porovnateľnej fáze vysielania nedosahuje 400-tisícovú divácku hranicu.
Šiestu epizódu V zovretí, ktorá bola finále originálnej prvej série a priniesla tak rozuzlenie všetkých kľúčových liniek, si celkovo pozrelo priemerne 329-tisíc divákov v univerzálnej skupine, v obchodnej cieľovke mal ísť rating na 5 % s podielom na trhu 18,5 %. V zovretí sa tak napriek líderskému postaveniu už pravidelnejšie hýbe pod priemerom Markízy, ktorý býva na úrovni 20 až 24 %.
Prvýkrát sa prepadá
Seriál čaká ešte náročnejšia druhá polovica vysielania, v ktorej stratu divákov zaznamenávali aj predchodcovia.
Všetky štyri seriály totiž vychádzajú z originálov, ktoré boli rozdelené minimálne do dvoch sérií, pričom práve prvá priniesla hlavné seriálové tajomstvo. Ďalšie série vznikali až s odstupom na základe úspechu a tvorcovia si tak museli vymýšľať ďalšie zápletky.
Potvrdiť sa to môže i teraz.
V zovretí totiž zaznamenalo ďalší prepad hneď od začiatku originálnej druhej série, ktorá odštartovala tento pondelok pri ratingu 4,6 % s podielom na trhu iba 15,9 %. V obchodnej cieľovke sa tak už Markíza prepadla do hlbšieho podpriemeru.
V univerzálnej skupine siedmu epizódu v poradí sledovalo priemerne celkovo 315-tisíc divákov, čo je druhý najhorší výkon seriálu od štartu.
Televízny líder takto zažíva najväčší pondelňajší neúspech za dlhé roky.
Pre porovnanie, tohtoročná jarná séria Vina v porovnateľnej fáze vysielania dosahovala ratingy na úrovni 7 % s podielmi na trhu okolo 25 % v obchodnej skupine. Celkovo lákala spravidla viac ako 400-tisícové publikum.
Paradoxne sa Markíze stále darí udržať v pozícii lídra na trhu, keď sa Jojke znovu prepadla sledovanosť rodinnej ságy Ranč.
Tá iba minulú stredu zažila najsledovanejšiu epizódu druhej série, a to napriek úspechu reprízovej epizódy Na nože, hneď nasledovný pondelok sa ale vrátila k jesenným priemerom s 265-tisíc divákmi a v obchodnej cieľovke s menej než štyrmi ratingami a podielom na trhu necelých 13 %.
Napriek prepadu V zovretí tak na pondelňajší seriál Markízy stále stráca, v prvej sérii pritom Ranč sledovalo aj okolo 400-tisíc divákov.
Koniec dramatických seriálov?
Po neúspechu V zovretí sa podobné projekty, podľa všetkého, vytratia z vysielania Markízy.
Televízia už doteraz musela hľadať vhodné námety na adaptáciu, ktoré by zapadli do konceptu a mohli osloviť rovnakú skupinu divákov.
Úspech pritom nemá zaručený.
Svoje o tom vie konkurenčná Joj, ktorej takto minulý rok na jeseň neuspela obdobná séria Príliš veľa lásky, nakrútená na motívy kanadskej predlohy. Markíza doposiaľ stavila na tri britské seriály a jeden írsky.
Dnes je prakticky isté, že podobné seriály dostanú minimálne prestávku.
Markíza by na jar 2026 mala pondelňajší prime-time obsadiť úplne poslednou sériou Pána profesora, na ktorú sa televízii podarilo prehovoriť Tomáša Maštalíra. Exkluzívne o tom informoval portál Mediaboom.sk.
Na jeseň sa zas očakáva návrat Druhej šance, aj s Jánom Koleníkom, ktorá by mala pokračovať so štvrtou sériou.
Diváci si na ňu musia opäť počkať takmer dva roky, nakoľko v rovnakom čase vzniká originálna talianska predloha. Tá by mala mať premiéru budúci rok na jar.
Zelenú taktiež dostala tretia séria Výnimočnej Nikol, v hlavnej úlohe s Táňou Pauhofovou, ktorá by v jarnom programe mohla doplniť Pána profesora.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.