Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: IIHF, koláž MB

Sledovanosť

Joj vie, prečo stavila na hokej: V televízii naňho nič nemá, na milión však nedosiahla!

Televízna sledovanosť hokejových zápasov Slovenska medziročne klesla, majstrovstvá však valcujú všetky programy na trhu.

Prvý šampionát vysielaný na obrazovke Joj a navyše u českých susedov.

Táto kombinácia sa pred rokom postarala o veľký úspech zápasov slovenskej hokejovej reprezentácie na televíznej obrazovke, keď sa Majstrovstvá sveta v roku 2024 zapísali k najsledovanejším za vyše dekádu.

Rekordný ročník

Zápasom Slovenska vlani citeľne pomohol presun z novšej stanice :Šport, vtedy ešte verejnoprávnej RTVS, na obrazovku druhej najsledovanejšej televízie Joj. Tá najatraktívnejšie zápasy umiestňovala na hlavnú stanicu.

Jojke do karát hral aj odchod stanice ČT Sport zo slovenského trhu, no najmä príchod veľkých slovenských hokejových hviezd z NHL – vrátane Juraja Slafkovského, Tomáša Tatara, Martina Feherváryho či Šimona Nemca.

Minuloročné MS mali navyše mimoriadnu atmosféru, nakoľko sa konali v Prahe a Ostrave.

Výsledkom bolo, že kým v rokoch 2022 a 2023 sa na obrazovke :Šport ani jedna tretina hokeja nedostala v priemernej sledovanosti cez hranicu 1 milión divákov, v roku 2024, pri premiére na Jojke, milión trhlo až 13 hokejových tretín.

Viac o sledovanosti MS v hokeji za roky 2012 až 2024 v tomto článku.

 


STVR sa veľkých športov nedočká: JOJ predĺžila MS v hokeji na neuveriteľné obdobie!Čítajte →

Záujem poklesol

Tento rok sa šampionát presunul do Švédska.

Joj sa tak rozhodla postaviť kampaň na emóciách z roku 2002, kedy Slovensko práve v tejto severskej krajine vybojovalo historické zlaté medaily.

Na Majstrovstvá sveta v roku 2025 sa však na šampionát zďaleka nedostavilo toľko slovenských hviezd ako pred dvomi dekádami, ale ani pred rokom. Káder je zložený najmä z mladých hráčov, od roku 2017 prvýkrát bez posíl z NHL.

Iskra chýba aj samotnému turnaju – kým vlani padol historický rekord návštevnosti, tento rok hráči väčšinu zápasov hrajú pred poloprázdnymi tribúnami.

Nižšiu úroveň oproti vlaňajšku si drží i televízna sledovanosť.

Doteraz sa iba jeden zápas Slovenska odohral vo večernom čase a jeden cez víkend, dva zápasy prebehli počas pracovného dňa podvečer.

Najsledovanejšie duely sa očakávajú tento víkend – slovenská reprezentácia nastúpi na dve večerné stretnutia po sebe proti Kanade a následne proti Lotyšsku. To bude navyše kľúčovým súperom v ambícii postúpiť do štvrťfinále.

Koľko divákov sleduje zápasy Slovákov

I tak je ale záujem pri obrazovke vlažnejší.

Doposiaľ sa ani jedna hokejová tretina turnaja nedostala v priemernej sledovanosti cez milión divákov, doterajším maximom je sledovanosť 3. tretiny nedeľného obedného zápasu proti Slovinsku z prvého hracieho týždňa, ktorá dosiahla priemer 899-tisíc divákov v celkovom publiku.

Aktualizácia: Najvyššie sledovanosť hokeja vystrelila očakávane v rozhodujúcom zápase proti Lotyšsku. Bol to jediný duel, v ktorom sa priemerná sledovanosť tretín dostala nad hranicu 900-tisíc divákov, konkrétne prvá a druhá tretina, ktoré v priemere sledovalo 924 a 946-tisíc divákov. Zápas sa odohral v nedeľu v rámci druhého hracieho týždňa v hlavnom vysielacom čase.

Ďalšie najsledovanejšie tretiny sa pohybovali na úrovni okolo 840 až 870-tisíc divákov, inak sa sledovanosť hýbala skôr v širokom okolí sedemstotisícovej hranice.

Neznamená to, že si hokej nezapína v televízii milión divákov – Jojka už ohlásila, že so zápasmi zasiahla miliónové publikum. Tohtoročné maximá zatiaľ ráta na úrovni okolo 1,2 milióna.

Nejde však o priemernú sledovanosť celých tretín, do výsledku sa započítava každý, kto si jednotlivé zápasy zapol aspoň po dobu 3 minút. Rátajú sa tak i tí zvedavci, ktorí občasne prepnú na priebežný či konečný výsledok a zdržia sa pri hokeji aspoň tri minúty.

Poznámka: Portál Mediaboom.sk roky konštantne reportuje sledovanosť všetkých programov v zaužívanej metrike ich celkovej priemernej sledovanosti, ako je tomu štandardnom naprieč televíznymi trhmi.

Vplyv na televíznu sledovanosť má rastúci trend sledovania zápasov v online.

Vlani popri maximách v televíznom vysielaní padali počas MS 2024 historické rekordy slovenského internetu v množstve prenesených dát. Postarali sa o ne práve zápasy slovenskej reprezentácie na MS 2024.

V tomto roku cez internet sledujú turnaj státisíce divákov – zápasy prvého víkendu majstrovstiev zaznamenali na platforme JOJ Play, kde je celý obsah šampionátu dostupný zadarmo, cez 455-tisíc zhliadnutí, slovenské zápasy vedia v živom internetovom vysielaní dosiahnuť úroveň okolo 200-tisíc zhliadnutí.

Program roka

Hokej však ani tentoraz nemá na televíznej obrazovke konkurenciu.

Už niekoľko rokov sú MS v hokeji absolútne najsledovanejším televíznym programom roka, čo platí aj v súčasnosti.

Pre porovnanie, aktuálne najsledovanejšie pravidelné programy na trhu Dunaj, k vašim službám alebo Sľub sleduje najviac cez 500-tisíc divákov. Túto métu prekonala zatiaľ každá tretina slovenského hokeja na MS 2025.

Hokej vie dlhodobo dotiahnuť iba vianočná klasická rozprávka Tri oriešky pre Popolušku, či sa jej to však tento rok podarí, je otázne. Vlani na Markíze Popoluške totiž rapídne padla sledovanosť, z hranice okolo milióna sa prepadla k priemeru 726-tisíc divákov.

V obchodnej cieľovke sa doterajšie slovenské zápasy MS 2025 najvyššie pohybovali na ratingovej úrovni 17 – 19 % s podielmi na trhu okolo 55 až 70 %.

Dá sa očakávať, že cez víkend pokoria hranicu 20-percentného ratingu, nad ktorú sa vlani dostávali bežne.

Z pravidelných televíznych programov sa v súčasnosti tie najsledovanejšie dokážu dostať k ratingom okolo 9 až 10 %, v postavení na trhu tohtoročný rekordér z vlastnej tvorby Sľub najvyššie pokoril hranicu 40 %.

Už to je v dnešnej konkurencii množstva televíznych staníc považované za enormný úspech.

V obchodnej cieľovke, na ktorú Markíza a Joj predávajú reklamu, sa ich najúspešnejšie programy pohybujú na trhových podieloch okolo 15 až 30 %.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor