Sledovanosť
Zo seriálu roka sklamanie sezóny: Iveta sa prepadla na dno, takýto výbuch nečakala!
Vlani si väčšinu divákov udržala do konca, za celý rok predbehla dokonca aj Dunaj. V druhom roku môže skončiť na úplnom chvoste.
Jeden seriál, dva rozdielne príbehy.
V televíznej histórii nie sú žiadnou výnimkou kratšie seriálové príbehy, ktoré pri svojom nasadení nečakane zažiaria a úspech tvorcov posmelí k nakrúteniu ich pokračovania. Neraz sa tak deje napriek ich pôvodným plánom, ktoré počítali s uzavretým dejom, čomu prispôsobili aj scenáre.
Druhú sériu neplánovali
Pre príklad netreba chodiť ďaleko.
Markíza dve jari po sebe nasadila adaptácie britských minisérií Liar a Doctor Foster, na jej obrazovke známe ako Klamstvo a Zrada. Oba seriály majú spoločné, že ich originál dostal pôvodne polovičný počet častí, ktoré boli uzavreté veľkým finále. Druhá polovica epizód vznikla až následne na základe úspechu, čo sa podpísalo na originalite aj kvalite deja.
Na Slovensku sa oba seriály uviedli bez rozdelenia sérií ako jeden celok, napriek tomu v druhej polovici strácajú divákov. O časť publika prichádzalo vlani Klamstvo, podobne je na tom tohtoročná Zrada, ktorá poklesla v posledných dvoch týždňoch. Zároveň je už dejovo kritizovanejšia.
Oba spomínané seriály si ale vo Veľkej Británii aj na Slovensku udržali väčšinu divákov a uspokojivú úspešnosť až do konca.
Napriek poklesu je aj Zrada naďalej jedným z najsledovanejších programov na trhu, v Británii bola, naopak, druhá séria dokonca o niečo úspešnejšia ako prvá.
S malými ambíciami predbehla aj Dunaj
Iné seriály už také šťastie nemajú a ich neplánované pokračovanie končí fiaskom.
Zaradí sa medzi aj vlaňajšia slovenská seriálová novinka Iveta, ktorá bola pôvodne uzavretým 8-dielnym projektom. Nespájali sa s ním väčšie očakávania, na obrazovky bol navyše uvedení v mimosezónnom období.
Všetko sa zmenilo až počas intenzívnej kampane v priebehu vianočných sviatkov 2022, po ktorej vyvolala novinka veľké očakávania a s prvými dvomi časťami sa stala rovno najsledovanejším seriálom v histórii Joj. Masu divákov však držala naprieč celou sériou.
V obchodnej cieľovke si Iveta vo väčšine vysielania pripisovala ratingy na úrovni okolo 10 %, v celkovom publiku sa jej priemery ustálili okolo úrovne 560-tisíc divákov.
Za rok 2023 bola dokonca seriálom roka, keď v sledovanosti prekonala aj neskorší hit Markízy Dunaj, k vašim službám. Ten v obchodnej skupine ani raz nedosiahol na ratingovú 10-tku, v celkovom publiku sa síce začal na jeseň dostávať nad 500-tisíc divákov, na priemery Ivety však nestačil.
Iveta tak využila vydarenú kampaň a momentum, ktoré jej prialo od štartu až do konca. Zároveň jej pomáhalo priaznivejšie nasadenie na začiatku roka, kedy nečelila náročnej konkurencii.
S očakávaniami na dne
Po minuloročnom úspechu jej už televízia verila oveľa viac.
Ivete oproti prvej sérii dokonca dopriala o dve časti navyše a prispôsobila sa divákom, ktorí po pôvodnej kampani očakávali o niečo odviazanejší a komediálnejšie ladený seriál. S nasadením navyše počkala do ostrej fázy jarnej sezóny a verila si s ňou proti ťažiskovému formátu Markízy Let´s Dance.
Tanečná šou však tento rok zažíva najlepšiu sezónu od roku 2017 a túto nedeľu absolútnym rekordom posledných rokov prekonala dokonca viaceré kolá ešte z roku 2011.
Iveta, naopak, od štartu 2. série rapídne prepadla a diváci od nej s pribúdajúcimi časťami odchádzajú ďalej.
Iveta 2 pri štarte klesla na polovičné čísla oproti väčšine minuloročných častí, keď mala uhrať rating 5,7 % s podielom na trhu 16,2 % v obchodnej cieľovke.
Ďalšie týždne však strácala, až sa pohybovala okolo štyroch ratingov a podielovo sa hýbala aj okolo 11 %.
Vlaňajší seriálový fenomén sa však túto nedeľu zmenil na prepadák sezóny, keď si mal v konkurencii rekordne valcujúceho Let´s Dance v nedeľnom prime-time pripísať podiel na trhu iba pod 9 % v obchodnej skupine.
V celkovom publiku pri seriáli neostala už ani tretina divákov z minulého roka, ostatný diel malo vidieť okolo 150-tisíc divákov.
Viac ako dvojnásobný výkon si pripísal v univerzálnej skupine aj Duel šampiónov, ktorý mal mať na Jednotke viac ako 325-tisíc divákov. Relácia vhodná skôr na podvečer túto jar prekvapuje. V nadpriemerných výkonoch jej nebráni nasadenie v nedeľný večer, ktorému zvyknú patriť hlavné šou, seriály či kinofilmy. Navyše sa presadzuje proti dominantnej tanečnej šou Markízy.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.