Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: vysielanie TV Markíza

Sledovanosť

Volebnú drámu suverénne ovládla jediná televízia! Markíza s exit pollom zažila fiasko

Najsledovanejším momentom volieb bolo zverejnenie exit pollu na Markíze, po ktorom šli mnohí diváci spať. Od reality mal napokon ďaleko.

Markíza v priebehu tohtoročných parlamentných volieb opäť strhla pozornosť na seba.

Veľkú divácku masu sa jej podarilo prilákať už s minulotýždňovou pondelňajšou finálovou debatou lídrov, ktorej podoba bola len pár hodín pred jej konaním otázna, pričom veľké očakávania vyvolala aj počas sobotnej volebnej noci.

Markíza bola pri čakaní na prvé výsledky volieb do NR SR suverénne najsledovanejšou televíziou na Slovensku.

Jej volebná noc vysielaná od 21:50 až za 2. hodinu ráno dosiahla priemerný podiel na trhu cez 35 % v mladšej obchodnej cieľovke, kým ostatné tri televízie si podobne veľký koláč museli rozdeliť medzi sebou.

V rámci volieb relevantnejšej univerzálnej cieľovej skupine, ktorá zahŕňa všetkých divákov starších ako 12 rokov, volebná noc na Markíze prekročila podielovú hranicu 30 %.

Nasledovala ju RTVS so svojím vysielaním na Jednotke a :24, ktoré v univerzálnom publiku malo doťahovať spoločný podiel 18 %. Nasledovala Joj s jej súbežným vysielaním na JOJ 24 a podielom okolo 10 %, posledná medzi televíziami bola TA3, ktorej volebná noc dosiahla podiel 8,5 %.

Celkovo tak voľbami žilo vyše 65 % všetkých divákov, ktorí sobotnú noc trávili pred obrazovkou.

 


Sledujte filmy ako v kine kdekoľvek s novým inteligentným projektorom od SamsunguČítajte →

Najsledovanejší moment volieb

Najväčšia divácka pozornosť sa počas volebnej noci sústredila na koniec volebného moratória.

To bolo z pôvodne 22. hodiny, kedy sa zatvorila drvivá väčšina volebných miestností, posunuté pre problémy v 2 okrskových volebných komisiách, až na 22:45, dokedy médiá ani štatistický úrad nesmeli zverejňovať prvé či priebežné výsledky.

Samotné sčítavanie hlasov napokon napriek zavedeniu elektronického odosielania zápisníc z volebných komisií trvalo rekordne dlho, a tak prvé dáta nadlho ponúkli dva volebné exit polly.

Všeobecne očakávanejším bol exit poll Markízy, ktorý už tradične pripravila agentúra Focus.

Markíza o 22:00 najprv zverejnila jeho slepú podobu bez priradenia politických subjektov v nameraným výsledkom, po skončení moratória o 22:45 začala postupne odkrývať jeho plnú podobu.

Zverejnenie plného exit pollu Markízy bolo jasne najsledovanejším momentom volieb.

Televízia jeho výsledky odkrývala postupne v priebehu niekoľkých minút, keď sa postupne spájala s centrálami strán a hnutí, ktoré mali podľa prieskumu dosiahnuť najlepšie výsledky.

Len v samotnom vysielaní Markízy odkrývanie exit pollu a následné reakcie politikov sledovalo cez 620-tisíc divákov.

Ďalších mala Markíza na webe, s výsledkami pracovali aj spravodajské portály či konkurenčné televízie. Jeho zásah naprieč médiami bezpečne prekročil miliónovú úroveň.

Zobudili sa do iného rána

Prvé reálne dáta začala verejnosť spoznávať až po polnoci.

Dovtedy médiá operovali len s výsledkami exit pollu Markízy ale aj RTVS, ktorý pripravila agentúra Median SK.

Výsledky Štatistického úradu sa však výrazne odlišovali od toho, čo približne hodinu a pol oznamovali prvé povolebné prieskumy. Agentúra Focus svoj exit poll realizovala na vzorke 20-tisíc voličov, Median okolo 16-tisíc.

Najväčší rozdiel na čele prieskumu však zaznamenala Markíza.

Kým tá ohlásila v exit polle víťazstvo Progresívneho Slovenska s 23,5 percentami, druhé miesto pre Smer-SSD s takmer 22 percentami a tretí Hlas-SD s vyše 12 percentami už prvé priebežné výsledky Štatistického úradu po sčítaní 12 % okrskov ukazovali Smeru viac ako 25 %, Hlasu cez 18 % a PS iba viac ako 10 %.

Exit poll Medianu predpovedal tesný výsledok medzi PS a Smerom na úrovni 20 resp. 19 percent, Hlasu predpovedal vyše 11 percent.

Napokon voľby vyhral Smer s jasným náskokom s takmer 23 %, PS skončilo druhé s necelými 18 % a tretí Hlas sa približoval 15 %.

Zaujímavosťou je, že po zverejnení exit pollov šlo nemálo divákov, ale aj iných čitateľov či poslucháčov spať.

Iba od Markízy po jeho odkrytí prieskumu Focusu odišlo postupne až 300-tisíc divákov bez toho, aby si videli akékoľvek priebežné výsledky zo Štatistického úradu.

Mnohí sa tak prebudili do úplne iného rána, než s akým očakávaním šli počas volebnej noci spať.

Nedeľné diskusie ovládla RTVS

Od skorého nedeľného rána začal nový maratón povolebných diskusií.

Prvé rozhovory s predstaviteľmi parlamentných politických subjektov priniesla od 8:30 Jojka, ktorá bola lídrom ranného vysielania s takmer 20 % v obchodnej cieľovke. Ďalších divákov mala na spravodajskej stanici.

Prvá spoločná debata lídrov víťazov volieb na Markíze pred 10. hodinou pritiahla vyše 320-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke, pričom v mladšej obchodnej skupine dosiahla rating vyše 6 % a podiel na trhu cez 34 %. Predbehla by tak aj večerné programy všetkých televízií.

Následne rástla TA3, ktorá najsledovanejšie pásmo zaznamenala medzi 11. až 12. hodinou, kedy pravidelne vysiela V politike. Sledovalo ho cez 260-tisíc divákov s podielom cez 22 % v univerzálnej cieľovke.

Najsledovanejšia však bola debata na RTVS.

Tradičné O 5 minút 12 v špeciálnej povolebnej debate lídrov volieb sledovalo takmer 500-tisíc divákov s podielom na trhu pod 35 % v univerzálnej cieľovke. 

Bodovala aj v obchodnej skupine s vyše 7 ratingami a podielom cez 31 %, v oboch cieľovkách tak predbehla diskusiu lídrov na Markíze.

Líder odvysielal v tradičnom čase o 13. hodine aj Na telo, sledovalo ho cez 340-tisíc divákov. Na rovnaký čas si vôbec prvú povolebnú reakciu naplánovala víťazná strana Smer, ktorá sa žiadnej nedeľnej debaty nezúčastnila.

Úplne najsledovanejším spravodajským programom nedele však boli Televízne noviny na Markíze, ktoré mali cez 560-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor