Sledovanosť
Totálny prepadák v prime-time: Markíza a Joj musia okamžite zakročiť! Takto hlboko ešte nepadli
Televízie zažili najhorší večer v tomto roku bez konkurencie valcujúcich zápasov hokejového šampionátu.
Stred týždňa sa stáva najväčším letným problémom Markízy a Joj.
Obe televízie urobili zhodne od júla v stredajšom večernom programe náhlu zmenu, ktorú im diváci oplatili svojím odchodom. Prepadli sa do podpriemerov, aké v tejto sezóne s pôvodnými programami ešte nezažili, a fiasko potvrdili aj druhý týždeň po sebe.
Aktuálne už zažili prepadáky, po ktorých bežne okamžite menia program.
Padli ešte hlbšie
Markíza na stredajšie večery vytiahla od júla novú reality šou Šaty snov.
Novinka, ktorá svojím spracovaním pripomína skôr programy zaraďované v off-time mimo hlavného vysielacieho času, si divákov nenašla ani v letnom nasadení, kedy sa nemusí pomeriavať s náročnou konkurenciou.
Šaty snov už pri štarte zažili tvrdý prepadák, ktorý v druhý týždeň zopakovali, keď sa mali podielovo hýbať na úrovni okolo 11 a 8 % v obchodnej cieľovke.
Pre Markízu ide o mimoriadne tvrdý neúspech.
Šaty snov v programe od júla nahrádzali neúspešné reprízy zábavnej relácie 2 na 1, ktorá i tak dokázala dosahovať lepšie výkony sledovanosti s podielmi na trhu okolo 14 %.
Ešte horšie v stredu dopadla reprízová Iveta.
Jojka sa nepoučila z nevydareného ťahu konkurenčnej Markízy, ktorá od mája opakuje v pondelky všetky minuloročné časti dramatického seriálu Druhá šanca. Darí sa jej s nimi zväčša hlboko podpriemerne na podielovej úrovni okolo 10 – 13 %, najvyššie sa dokáže v neskoršom vysielacom čase vyšvihnúť k 15 %.
Televízna dvojka napriek tomu vytiahla od júla do prime-time reprízové časti seriálu Iveta, ktoré mali televíznu premiéru iba v januári a februári tohto roka.
Iveta vybuchla už s minulotýždňovým štartom reprízovej prvej série, no tento týždeň sa mala prepadnúť na úroveň sledovanosti malých staníc pri podieloch na trhu len okolo 8 a 5 % v obchodnej cieľovke.
Joj bola v stredu až päťkou na trhu, Markíza s prvou časťou reality šou Šaty snov dvojkou na trhu, s druhou časťou sa už prepadla za menšiu stanicu Joj Plus.
Večer opäť ovládol futbal
Markízu aj Joj v stredu opäť zatienil futbal.
Odvetný zápas Slovana v prvom predkole Ligy majstrov ovládol na stanici RTVS Šport v obchodnej cieľovke po polčasoch obrazovky s podielmi na trhu 13,4 a 17,7 %.
V univerzálnej cieľovke, vyjadrujúcej všeobecnú úspešnosť programov, sledovalo polčasy priemerne 180 a 257-tisíc divákov pri podieloch na trhu 12,6 a 16,8 %.
Večer uspela aj Jednotka s kriminálkou Vraždy v Pyle, ktorú malo sledovať 239-tisíc divákov s podielom 16 % v univerzálnej cieľovke. V obchodnej cieľovke, kde dosiahla podiel 8,4 %, vystrelila zároveň menšia stanica Joj Plus, ktorej film Jack Reacher: Posledný výstrel mal uspieť s vysoko nadpriemerným podielom 8,7 %.
Počkajú so zmenami?
Najsledovanejšie televízie môžu ešte stále dúfať, že veľkú časť divákov im odobral práve atraktívny futbal.
Šaty snov a Ivetu prekrývali zápasy Slovana v oba týždne, oba programy však zároveň podľa našich informácií strácali divákov v priebehu svojho vysielania, a to aj bez ohľadu na futbal.
Futbal navyše neprevalcoval obrazovky spôsobom, akým to vídavame napríklad pri zápasoch slovenskej reprezentácie na Majstrovstvách sveta v hokeji.
Slovenské hokejové zápasy na svetovom šampionáte však spravidla valcujú podielmi na trhu okolo 50 – 60 % v obchodnej cieľovke, kedy bývajú súkromné stanice zatláčané na úroveň jednotiek podielových bodov.
Markíza a Joj sa však na podobnú úroveň prepadli aj túto stredu, kedy si futbal ukrojil z koláča podiely len okolo 14 – 18 %.
Najmä Markíza ešte môže dať Šatám snov jednu šancu.
Od budúceho týždňa sa bude reality šou vysielať už len s jednou časťou za večer, pričom práve prvá bývala v úvodných dvoch týždňoch vysielania úspešnejšia.
Televízny líder už súčasne ukázal, že mu počas leta neprekáža ani neúspech reprízovej Druhej šance a hlboko podpriemerné výkony sledovanosti. V prípade, ak by sa Šaty snov mimo konkurencie futbalu dokázali priblížiť k 15 %, mohol by byť spokojný a šou v programe udržať.
Televízia totiž len sťažka bude hľadať letnú alternatívu, ktorú často predstavujú už len reprízové filmy.
Paradoxom však je, že podobnú sledovanosť okolo 14 a 15 % dosahovala s reprízami 2 na 1, a to v priebehu celého prime-time. Kým Šaty snov sú totiž iba hodinovou šou, 2 na 1 ťahala Markíza až do 22:30.
Joj zas v prípade Ivety ostáva odvysielať posledné dva týždne.
Prvá séria mala 8 častí, v aktuálnych reprízach ich televízia zdvojuje.
Na to, aby sa jej seriál dostal na uspokojivé výkony, by musel prakticky zdvojnásobiť tohtotýždňovú sledovanosť, k čomu už televízii nemusí dopomôcť ani absencia futbalu.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“