Televízia
Televízie zažili absolútne veľkonočné fiasko! Joj po prvýkrát zrazila Dunaj
Markíza aj Joj v uplynulých dňoch vybuchli, súboj Ranča s Dunajom zobral divákov obom seriálom.
Veľkonočná druhá polovica týždňa nepriala televíziám tak, ako by si samé želali.
Najsledovanejšie stanice na Slovensku ovplyvnilo už sťahovanie národov pred Veľkou nocou, ktoré sa dialo v priebehu štvrtkového dňa.
Dunaj aj Ranč na minime
Vo štvrtok večer si po troch mesiacoch zopakovali vzájomný súboj dva vlajkové jarné seriály Dunaj, k vašim službám a Ranč.
Zoči-voči sa po prvý raz stretli pri tohtoročnom štarte v pondelok 6. januára, kedy sa o súboj postarala sériou programových zmien Markíza. Teraz repete zaistila Jojka, ktorá finále Ranča načasovala netradične na štvrtok 17. apríla.
Joj sa vysunutím Ranča do súboja s Dunajom podarilo dobový hit Markízy oslabiť, keď sa ten prepadol na najhorší výkon v tomto roku.
Dunaj oproti utorku stratil 100-tisíc divákov a podliezol polmiliónovú hranicu so 464-tisíc divákmi v univerzálnej cieľovke. Najslabší výkon roka zažil tiež v obchodnej skupine s ratingom 7,2 % a podielom na trhu 24 %.
Takéto výkony si pamätá ešte z prvej série z jari 2023, kedy na Markíze zaostával za veľkými očakávaniami.
Pre porovnanie, uplynulý utorok Dunaj sledovalo 564-tisíc divákov, v obchodnej cieľovke dosiahol rating 8,7 % s trhovým podielom 29,2 %.
Vysunutie rodinného seriálu proti Dunaju potvrdilo, kde sa skrýva najväčšia príležitosť na jeho odstavenie od úspechu.
Ako to už bolo v minulosti pri iných hitoch ako Búrlivé víno alebo Panelák, zakaždým ich éru ukončil až nový konkurenčný seriál cielený na podobné publikum. Ten však musel mať dostatočne veľkú silu na to, aby takýto súboj dlhodobo ustál.
Seriálový stret v tomto prípade, naopak, ublížil tiež Ranču, ktorý vo finále dosiahol podpriemer.
V rámci finálového týždňa oproti stredajšej epizóde prišiel o viac ako 70-tisíc divákov, oproti pondelku, kedy Ranču časť publika pravidelne kradla Vina, bol pokles už iba na úrovni okolo 20-tisíc divákov.
Finálový diel 1. série si ale i tak pozrelo dosiaľ najmenej 311-tisíc divákov, v obchodnej skupine bol výkon podpriemerný s ratingom 4,2 % a podielom na trhu 14,2 %.
Ranču sa v priebehu jarného vysielania viac darilo v stredy, kedy dosahoval ratingy v okolí 5 % s podielmi na trhu okolo 17 %, celkovo vedel prekračovať 400-tisícovú hranicu. Najmenej sa mu darilo v pondelky od nástupu Viny, ktorá mu vedela zobrať podobný počet divákov ako Dunaj.
Pred sviatkami stratili státisíce
Obom seriálom časť divákov mohla ubudnúť aj pre spomínané sťahovanie národov pred Veľkou nocou.
Pocítil to napríklad podvečerný Sľub, ktorý vo štvrtok oproti začiatku týždňa stratil okolo 100-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke, v obchodnej skupine napriek tomu valcoval s podielom na trhu okolo 40 %.
Podobnej strate divákov čelilo Bez servítky, ktoré sa však sa v týchto týždňoch nedokáže presadiť voči stále dominantnejšiemu dobovému seriálu Markízy.
Joj vo štvrtok navyše zrazila na kolená vlastná sestra Pluska, ktorá s reprezentačným hokejom brala nemalú časť divákov z hlavnej stanice. Výsledkom bol najväčší výbuch Bez servítky v obchodnej skupine na podielovej úrovni iba okolo ôsmich percent – podobný podiel na trhu pritom dosiahla práve menšia Joj Plus s hokejom.
Markíze vybuchla premiéra
Ani hlavný veľkonočný program nepriniesol televíziám očakávaný úspech.
Markíza v piatok večer vynechala zoznamovaciu reality šou Ruža pre nevestu, ktorú počas kresťanských sviatkov nahradila rodinnou premiérou.
Stávka na animovaného Krokodíla Lyle jej ale vôbec nevyšla, keď v piatkovom prime-time tvrdo prepadla s podielom na trhu iba okolo deviatich percent v obchodnej skupine.
Iba priemerne sa však darilo Joj s animovanou premiérou Mimoni 2: Zloduch prichádza, oproti Markíze však dosiahla takmer dvojnásobný 5-percentný rating a podiel na trhu cez 16 %.
Sklamala ju ale sobotná šou Vezmeš si ma?, ktorá dosiahla svoj najslabší výkon od začiatku vysielania s podielom na trhu iba 13 %. Nedarilo sa ale ani Markíze, ktorá s českou premiérovou komédiou Franta mimozemšťan dosiahla podpriemer s vyše 4 ratingami a podielom na trhu takmer 16 %.
Sklamali však taktiež Záhady tela na Jednotke, ktoré bývajú najúspešnejším sobotným programom. Cez Veľkú noc sa ale prepadli na jarné dno – u mladšieho publika získali necelé 3 ratingy a trhový podiel takmer 11 %. Celkovo nedosiahli ani na 300-tisíc divákov, kým týždeň predtým atakovali 400-tisícovú hranicu.
Najsledovanejším programom sobotného večera bolo špeciálne veľkonočné Neskoro večer, ktoré si celkovo pozrelo 320-tisíc divákov, v obchodnej skupine dosiahlo rating pod 5 % s podielom na trhu 18 %.
Úspech si pripísal tiež Joj Šport, ktoré s finále hokejovej extraligy dosiahlo podvečer podiely na trhu okolo 11 – 13 % v obchodnej cieľovke.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.
