Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Milan Krupčík/RTVS

Televízia

Televízie ani tento rok nespoznajú najväčšie osobnosti! Prečo dostala televízna udalosť stopku?

Najpopulárnejšia a najsledovanejšia televízna anketa sa nevráti už tretí rok po sebe.

Pravidelne v tomto období počas marca či apríla sa na Slovensku konal najatraktívnejší televízny večer, pri ktorom sa väčšinou stretávali najobľúbenejšie tváre spomedzi všetkých televízií.

Anketa Osobnosť televíznej obrazovky, nazývaný aj OTO alebo „slovenské Oscary“, ako jediný galavečer v roku ponúkol možnosť stretnúť na jednom mieste najvýraznejšie osobnosti televízneho aj spoločenského života, v spojení s oceňovaním televíznych projektov a tvárí za celý predchádzajúci rok.

Napriek rôznym podozreniam z ovplyvňovania diváckeho hlasovania bolo ocenenie OTO prestížou a televízie, pokiaľ práve oceňovanie nebojkotovali, sa každoročne predbiehali, ktorá si môže na svoje konto pripísať viac sošiek.

Vôbec po prvýkrát sa OTO konal vo februári roka 2001.

Bolo to ešte v čase, kedy Markíza vysielala svoju vlastnú televíznu anketu TOM – Televízna osobnosť Markízy. Tá vytrvala desať rokov od roku 1997 do 2006. Postupne sa pozornosť presmerovala na anketu OTO, ktorá už oceňovala tváre a projekty spomedzi všetkých televízií.

Organizátori OTO uskutočnili celkovo 20 ročníkov.

Prečo OTO skončil

Ocenenia OTO sa naposledy odovzdávali v roku 2020.

Išlo o mimoriadne problematický ročník ovplyvnený pandémiou koronavírusu. Plánovaný aprílový priamy prenos vyhlásenia výsledkov museli organizátori pre prísne opatrenia vôbec po prvýkrát preložiť, nakoniec sa ho diváci dočkali v septembri po krátkodobom letnom uvoľnení pandemickej situácie.

Urobili tak napriek tomu, že samotné divácke hlasovanie bolo uzavreté už začiatkom roka 2020 a jeho výsledky čakali na oznámenie dlhé mesiace. Presun galavečera z apríla na septembra ankete nepomohol a OTO zažil jeden z najhoršie sledovaných ročníkov.

Odvtedy sa anketa OTO viac nevrátila.

Organizátori odvtedy vynechali za sebou už tri ročníky a „televízne Oscary“ sa na Slovensku nebudú udeľovať ani tento rok.

Najdlhšie vysielaná televízna anketa sa podľa zákulisných informácií viac nevrátila pre finančné problémy organizátorov. V strate mali skončiť práve v covidovom roku 2020, pričom tento rok agentúra APA, ktorá za anketou stála, mala ukončiť svoju činnosť.

Nahrádza ho mladšia anketa

Miesto po OTOvi začala postupne zapĺňať mladšia anketa, ktorá podobným odľahčeným spôsobom spája mediálne známe tváre.

V roku 2020 sa uskutočnil prvý ročník oceňovania osobností pôsobiacich na sociálnych sieťach Social Awards Slovakia, známom aj pod skratkou SOWA, ktoré vyberá spomedzi influencerov nielen tých najvplyvnejších, ale aj zodpovedných voči ich vplyvu.

Od prvého roka bola mediálnym partnerom Markíza, na ktorej obrazovke význam ankety každoročne rástol.

Vôbec prvý ročník SOWA v roku 2020 odvysielala Markíza ešte len na svojej internetovej platforme Markíza Plus. V roku 2021 už však galavečer prvý raz preniesla aj na televízne obrazovky, keď ho ponúkla v priamom prenose na menšej stanici Doma. V tomto roku večer moderoval Sajfa spoločne s manželkou, Veronikou Cifrovou Ostrihoňovou.

Tretí ročník, ktorý sa uskutočnil v júni 2022, sa dočkal najväčšej mediálnej pozornosti. Markíza ho odvysielala priamo na hlavnej stanici o 20:30, pričom ako moderátorov obsadila svoju tvár Viktora Vinczeho a Zuzanu Kubovčíkovú Šebovú.

Obaja čerstvo absolvovali jarnú sériu Let´s Dance, Vincze zároveň krátko na to štartoval vlastnú súťažnú šou Na love, ktorá dopadla neúspechom. Šebovú na jeseň čakalo porotcovanie v Tvoja tvár znie povedome a aj účinkovanie v novom seriáli Chatári. Oba projekty patrili medzi najväčšie prepadáky jesene 2022.

Návrat galavečerov v novej podobe

SOWA sa od tohto roka presúva z Markízy na Jojku, kde ju čaká viacero zmien.

Joj sa po novom stáva hlavným mediálnym partnerom oceňovania, na hlavnej obrazovke odvysiela taktiež finálový večer, ktorý by sa mal uskutočniť opäť v júni.

„Okrem nového mediálneho partnera, ktorým sa stala televízia JOJ, prinesieme nové kategórie, kampaň doplníme o rádio spoty a aj počas galavečera sa diváci budú môcť tešiť na množstvo noviniek a prekvapení,“ povedal pre Emmu organizátor ankety, Štefan Šperka.

Moderátormi večera sa stanú Matej „Sajfa“ Cifra, ktorý bol dlhoročne moderátorom práve zrušeného galavečeru OTO, a komička Eva „Evelyn“ Kramerová.

Tá podľa našich informácií po minuloročnom vyhadzove z reality šou Farma v Markíze postupne skončila, a jedným z prvých angažmánov po odchode od televízneho lídra bude moderovanie ankety, na ktorej si ešte prednedávnom robila promo Markíza.

 


Evelyn v Markíze definitívne končí: Na Jojke vytvorí novú moderátorskú dvojicu so Sajfom!Čítajte →

Jojka zároveň v tomto roku vráti na obrazovky aj súťaž krásy Miss Slovensko, ktorá mala prvý raz v histórii prestávku.

Aj Misska sa pôvodne roky vysielala na Markíze, na ktorej obrazovke prebehlo až 15 ročníkov.

Miss Slovensko zmenilo televíziu v roku 2011, keď po nedohodnutí sa s Markízou organizátori presunuli galavečer na Jojku. Miss Slovensko sa na Joj vysielalo pravidelne jedenásť rokov.

Z obrazoviek sa však súťaž krásy vytratila v roku 2022, kedy sa Miss Slovensko nekonalo vôbec po prvýkrát od roku 1996.

Aj v prípade Miss Slovensko organizátori sľubujú viaceré zmeny. Jednou z hlavných bude opustenie ideálu krásy a otvorenie dverí rôznym dievčatám s dôrazom na ich osobnosť.

OTO sprevádzali pochybnosti

Organizátori dnes už zrušenej televíznej ankety Osobnosť televíznej obrazovky mali s oceňovaním v minulosti nemalé problémy. Častokrát boli spájané s pochybnosťami televízií o transparentnosti hlasovania.

Najčastejšie anketu bojkotovala Markíza.

Galavečera sa nezúčastnila v roku 2004, kedy sa mimoriadne priamy prenos galavečera presunul z STV na komerčnú Jojku.

Dôvodom bolo odmietnutie spolupráce vedenia verejnoprávnej televízie s organizátorom ankety. Markíza však presun na obrazovku mladej konkurencie, ktorá navyše v tom čase začínala sledovanosťou naberať na sile, považovala za porušenie pravidiel spolupráce a nezávislosti ankety.

Markíza bojkotovala anketu aj v rokoch 2012 a 2013, kedy zas boli dôvodom súdne spory, ktoré viedlo vydavateľstvo Ringier s televíziou pre reportáže v Televíznych novinách. Na galavečere v týchto rokoch chýbali tváre televízie, Markíza sa do ankety vrátila po odchode Zuzany Ťapákovej z postu riaditeľky televízie.

 

Čítať viac...
Nahor