Koronavírus
Televízie a tvorcovia chcú rozbehnúť výrobu: S rúškami na obrazovke sme unikátom, žiadajú o výnimku!
Kým na mnohých iných televíziách vo svete moderátora s rúškom na obrazovke nestretnete, u nás sa jeho nosením v rámci osvety začalo aj tam, kde to zo zdravotného hľadiska nie je nevyhnutné. Celý televízny aj filmový priemysel je navyše ochromený a tisíce živnostníkov bez práce, čo sa teraz veľké stanice aj s tvorcami snažia zmeniť.
Televízie sa nasadením rúšok všetkým moderátorom a tváram na obrazovke stali kľúčovým hráčom v prekonaní psychologickej bariéry v nosení ochrany tváre na verejnosti. Kým ešte v prvej polovici marca bolo rúško tabu a spoločnosť sa na jeho nosenie pozerala s ostychom či rovno posmechom, všetko zmenili krátko po prepuknutí krízy televízie.
Práve na televíznej obrazovke si rúško prvýkrát nasadili čelní politickí predstavitelia a spolu s nimi ich začali nosiť aj televízni moderátori hlavných správ a ďalších programov. Rúško sa stalo v priebehu pár dní absolútnym štandardom, a to na televíznej obrazovke i tam, kde nemalo veľký zmysel a jeho nosenie malo najmä osvetový charakter.
Kým z ázijských krajín sme nosenie rúška poznali aj v minulosti, v Európe nemá žiadnu tradíciu. Vidieť to aj dnes v európskych krajinách, kde rúško na verejnosti je len odporúčané a nie na všetkých miestach povinné a mnohí ho aj v tak postihnutých krajinách ako Španielsko či Taliansko medzi ľuďmi nenosia.
Tento stav len kopíruje to, ako ovplyvnila koronakríza televízne vysielanie v Európe. V nosení rúšok na obrazovke sme spoločne s Českom unikátom a na mnohých európskych trhoch ich na tvárach moderátorov nenájdete.
Zahraničné televízie, naopak, prijímajú iné bezpečnostné opatrenia, no popri tom s televíznou či filmovou výrobou pokračujú.
Ani pri spravodajských programoch sa v európskych krajinách na obrazovke rúška dodnes nenosia, pokračuje navyše aj výroba veľkých programov. V Nemecku v čase koronakrízy nakrútili rovno finále detskej verzie The Voice, kde všetci protagonisti vystupovali bez rúšok, ochranu zabezpečovali odstupy a v prípade porotcovského „dvojkresla“ ochranné plexisklo
Kým po vypuknutí krízy na Slovensku televízie iniciatívne nasadili všetkým tváram na obrazovke rúška a podporili tak osvetu v spoločnosti, dlhodobo je pre ne tento stav neudržateľný.
Zablokovaná je takto napríklad výroba seriálov či väčších programov, ktoré pritom po celej Európe aj dnes televízie nakrúcajú, a to bez rúšok za sprísnených podmienok. Nerentabilná je navyše výroba zábavných programov.
Trpia takto zároveň mnohé profesie, ktoré sú na televíznej a filmovej výrobe závislé. Bez práce ostali od marca tisíce živnostníkov podieľajúcich sa na nakrúcaní audiovizuálnych diel, ktoré súčasné pandemické obmedzenia zablokovali.
Markíza s Joj, RTVS, zástupcovia nezávislých producentov, kameramanov spoločne s filmovou akadémiou aj agentúrou a producentmi v oblasti reklamy dnes prijali spoločné pravidlá, ktorými sa zaviazali riadiť po obnovení audiovizuálnej produkcie na Slovensku. Obracajú sa pritom aj na štát.
„Súčasné epidemiologické opatrenia zatiaľ neumožňujú opätovné spustenie tvorby. Preto sa audiovizuálny priemysel rozhodol spraviť prvý krok, prijať súbor pravidiel, ktoré bude pri výrobe dodržiavať a s dokumentom sa oficiálne obrátil na Ministerstvo kultúry SR so žiadosťou o spoločné oslovenie Úradu verejného zdravotníctva SR ohľadom udelenia výnimky týkajúcej sa používania ochranných prostriedkov dýchacích ciest (rúšok) pre výkonných umelcov pri realizácii audiovizuálnych diel,“ uviedli všetci signatári spoločnej dohody v stanovisku.
Ich snahou je tak bez porušovania pravidiel otvoriť možnosť opätovnej výroby audiovizuálnych diel, bez povinnosti nosiť rúška, no za dodržania striktných bezpečnostných opatrení. Signatári potvrdzujú, že pravidlá budú postupne rozširovať.
„Odporúčania vychádzajú z materiálu, ktorý pripravil Evropský institut bezpečnosti filmových projektů, z.ú. v spolupráci s a na základe odborných konzultácii expertov. Dodržiavať ich sa zaviazala i česká Asociace producentů v audiovizi a ich implementovanie odporúča aj európska asociácia filmových agentúr European Film Commissions Network. Dohodnuté samoregulačné opatrenia sa budú priebežne dopĺňať a spresňovať na základe vývoja epidemiologickej situácie,“ uvádza sa v stanovisku.
Aj týmto spôsobom chcú zmierniť dopady krízy: „Obnovenie výroby je jedným z nástrojov ako zmierniť ekonomický dopad na priemysel, ktorý aktuálne predstavuje výpadok vo výške cca 58 miliónov eur pre rok 2020. Zastavenie práce a príjmov sa od 10. marca fatálne dotklo celého radu profesií, z ktorých zásadnú časť tvoria SZČO.“