Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Sledovanosť

Pandémia 2020: Najsilnejší mesiac v ére peoplemetrov, Superstar na päťročných rekordoch! Aký je vývoj?

Koronavírusu sa podarilo prekonať aj najväčšie športové udalosti, sledovanosť sa však rozkladá medzi množstvo staníc.

Uprostred marca aj Slovensko zasiahla pandémia koronavírusu, ktorá otočila život Slovákov naruby. Izolácia a život v nových podmienkach trvajú už piaty týždeň, pričom ich podoba, aká nemá v ostatných desaťročiach obdobu, mení aj správanie ľudí.

Prevádzkovateľ peoplemetrového merania, spoločnosť Kantar Media, zverejnil minulý týždeň štatistiky za marec 2020, ktoré znamenali absolútny rekord v histórii peoplemetrov na Slovensku.

Televíziu uplynulý mesiac denne v priemere sledovalo vyše 1 milión divákov, priemerný čas strávený pri obrazovke vzrástol u Slovákov medziročne v priebehu zavádzaných koronavírusových opatrení o 30 – 40 % a v druhej polovici marca priemerne sledovali Slováci televíziu denne viac ako 5 hodín.

Koronavírusu sa tak podarilo prekonať aj priemerné štatistiky z mesiacov, kedy obrazovkám vládnu najväčšie športové udalosti, na Slovensku sú to každoročne Majstrovstvá sveta v hokeji. Aktuálne peoplemetrové rekordy zaznamenávajú výrazný nárast pravidelných televíznych divákov, kým v čase športových udalostí je nárast viazaný na samotné prenosy a zápasy.

Pozornosť divákov sa tak v tejto situácii triešti medzi mnoho staníc. Nemalú časť, aj “nového” publika, však na seba viaže spravodajská TA3, ktorej sledovanosť rastie v niektorých dňoch celodenne oproti bežnému obdobiu aj dvoj- až trojnásobne. V mnohých domácnostiach dnes funguje ako prvý kontakt s aktuálnym dianím, čo platí najmä o tlačových besedách, ktoré doteraz patria k top programom denného vysielania.

TA3 sa pravidelne s tlačovkami dostáva nad úroveň podielových 10 %, tento pondelok, kedy vláda predkladala Programové vyhlásenie vlády, sa s vysielaním cez deň stanica ťahala až na 17 – 20 %. Silná bola aj pri tlačovke Igora Matoviča k očakávanému predstaveniu postupného uvoľňovania reštrikcií podvečer od 17:50, kedy dosiahla podiel cez 15 %, a to napriek tomu, že tlačovku naživo mimoriadne vysielala aj Jednotka, ktorá bola lídrom s takmer 22 %. TA3 bola v tom čase druhou najsledovanejšou stanicou.

Pozornosť tieto dni púta aj špecializované vysielanie. RTVS na zatvorenie škôl zareagovala spustením interaktívnej relácie Školský klub, ktorú zaradila na Dvojku ráno o 9:15. Od spustenia trvanie relácie zdvojnásobila a posilnila aj sledovanosť, keď minulý týždeň ohlásila, že od spustenia Školského klubu je Dvojka v čase jeho vysielania najsledovanejšou stanicou u detí vo veku 4 až 11 rokov. Na prelome marca a apríla reláciu sledovalo 18-tisíc detí.

Nárast detského diváka potvrdzujú aj ďalšie štatistiky, podľa ktorých v druhej polovici marca, teda od zatvorenia škôl, stúpla sledovanosť u detských divákov v porovnaní s predošlým rokom dvojnásobne.

Pandémia rovnako pomáha dosahovať televíziám na čísla, aké si pamätajú spred niekoľkých rokov. Len počas Veľkej noci dosiahla premiéra českej komédie Ženy v běhu u mladých divákov rating, na aký si ešte z rokov 2015 – 2016 pamätajú najsledovanejšie české premiéry ako Babovřesky 1 a 2, Hodinový manžel alebo Kameňák 4. Viac v tomto článku.

Zároveň sa to komédii Ženy v běhu podarilo pri podiele na trhu nižšom aj o 6 až 10 podielových bodov, než dosiahli najúspešnejšie premiéry z minulosti, čo len potvrdzuje momentálne najsilnejšiu koncentráciu divákov pri obrazovke.

Na svoje niekdajšie silné výkony sa rozpamätávajú nielen filmy ale aj veľké ťažiskové šou. Tou jedinou, ktorá v čase koronakrízy beží, je šiesta federálna Superstar, ktorej pandémia navyšuje čísla už na úroveň najsilnejšiu za posledné tri ročníky.

Zatiaľ posledný diel Superstar túto nedeľu vystrelil u mladých divákov (12-54) na rating už 14,3 % s podielom 32,7 % a celkovo si šou pozrelo 634-tisíc divákov. Pre porovnanie, v sérii vysielanej v roku 2015 bolo maximom výkon finále s 597-tisíc divákmi, ročník predtým v roku 2013 finále sledovalo 637-tisíc divákov. Aj na to sa aktuálne vydanie šou dotiahlo. Kastingy však vtedy mali ešte okolo 750 – 850-tisíc divákov.

Pri vypuknutí pandémie na Slovensku sa, pochopiteľne, najviac dvihol záujem o spravodajské programy. Priemerná týždenná sledovanosť spravodajských relácií sa v minútach v porovnaní s rovnakým obdobím v minulom roku zdvojnásobila, veľký nárast zaznamenali aj hlavné večerné spravodajské relácie.

V piatom týždni od prepuknutia koronavírusu u nás ich sledovanosť klesá, naďalej sa však drží nad úrovňou výkonov z bežného obdobia pred krízou.

Dorovnávať sa už začínajú Noviny Joj s Televíznymi novinami, ktoré po nástupe krízy vystrelili a pravidelne presahovali hranicu 700-tisíc divákov, vyleteli dokonca aj nad osemstotisícovú hranicu s rekordom 843-tisíc divákov presne pred mesiacom. Naposledy túto hranicu dotiahli na Veľkonočný pondelok.

Minulý týždeň sa už ale trikrát dostali k úrovni spred krízy a hýbali sa okolo 550-tisíc divákov, dvakrát ich predbehli a raz dorovnali Noviny Joj, ktoré si spomedzi troch najsledovanejších spravodajstiev držia divákov najstabilnejšie.

Pokles už po počiatočnom výstrele zaznamenávajú totiž aj Správy RTVS. Po nástupe krízy sa ich sledovanosť zvýšila stabilne nad úroveň 500-tisíc divákov, dokonca sa dokázali ťahať až k úrovni 600-tisíc divákov. Momentálne čoraz častejšie klesajú k úrovni spred krízy, kedy sa často dostávali k výkonnosti v okolí 350 až 400-tisíc divákov.


Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/TNS, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %

Odporúčame

Facebook

Nahor