Sledovanosť
Silvester 2022 ovládlo Neskoro večer! Bodovalo Všetko, čo mám rád, Markíza s prepadákom
Jojka medziročne silvestrovským skokanom sledovanosti, RTVS si udržala líderské postavenie. Veľký prepad zaznamenala Markíza, ktorej ambícia priniesť ešte väčšiu zábavu než pred rokom dopadla rýchlym odchodom divákov.
Silvester 2022 si v diváckej sledovanosti podelili RTVS s Jojkou.
Koncoročný program opäť patril špeciálom zábavných programov, pričom záver roka 2022 v tomto smere priniesol jeden z najsilnejších Silvestrov vôbec.
Premiérové vysielanie od ôsmej do polnoci priniesli všetky tri najsledovanejšie televízie, čo minulé roky vôbec nebolo zvykom.
Markíza nie tak dávno silvestrovský večer prakticky úplne vypúšťala či už reprízovými komédiami alebo rovno reprízou obyčajného dielu Dobre vedieť, Jojka zas väčšinu rokov časť večera zapĺňala zostrihmi z relácií Česko Slovensko má talent alebo Farmár hľadá ženu.
Tento Silvester tak priniesol premiérovú celovečernú zábavu na každej stanici.
Kto bodoval minulé roky
Od roku 2017 do 2020 silvestrovskému večeru kraľovala Joj.
Spravidla dvojička Inkognito a Všetko, čo mám rád dosahovala najvyššiu sledovanosť spomedzi všetkých televízií, no v roku 2019 sa po prvý raz dominantne o slovo prihlásila talkshow Neskoro večer, ktorá trhla svoj absolútny rekord s celkovo až 591-tisíc divákmi. Neprekonala ho dodnes.
Ďalší úspech zaznamenalo Neskoro večer na konci roka 2021, kedy sa stalo dokonca najsledovanejším silvestrovským programom.
Podarilo sa jej to, paradoxne, bez toho, aby trhla vlastné rekordy sledovanosti, dopomohol jej k tomu vyčerpaný silvestrovský programom na Joj, ktorý sa divákom po štyroch rokoch prvý raz zunoval.
Neskoro večer bolo na Silvestra 2021 víťazom večera v celkovom publiku 12+ so 466-tisíc divákmi a v komerčnej cieľovke 12-54 pri ratingu 8,6 % a podiele 20,1 %. Podobnú sledovanosť dosiahla talkshow aj v roku 2020, kedy však ešte dominovala Jojka.
Neskoro večer obhájilo úspech
Talkshow Petra Marcina sa úspech z roku 2021 podarilo obhájiť.
RTVS na Silvestra tentoraz pripravila trojporciu premiérovej zábavy, ktorú otváral vôbec prvý silvestrovský špeciál relácie Záhady tela.
So začiatkom o 20:00 ešte v čase vysielania spravodajských relácií na Markíze a Jojke si Záhady tela nachádzali divákov postupne, priemerne ich sledovalo celkovo 385-tisíc divákov s podielom 18,4 %, v komerčnej cieľovke dosiahli rating 5,4 % s podielom 15,3 %.
Po 21. hodine nasledoval už tradičný silvestrovský diel Milujem Slovensko, ktoré v koncoročnom vysielaní nechýba už od roku 2014.
Milujem Slovensko si medziročne v sledovanosti na Silvestra polepšilo, keď na konci roka 2022 jasne viedlo s celkovo 446-tisíc divákmi pri podiele 21,6 %, ešte výraznejšie vpredu bolo v komerčnej cieľovke s ratingom 8 % a podielom 21,9 %.
RTVS pritom druhý rok po sebe priniesla najsledovanejší program posledného večera v roku.
Talkshow Neskoro večer so začiatkom pred 23. hodinou obhájila vlaňajšie víťazstvo, keď medziročne ešte stúpla s celkovo 471-tisíc divákmi pri podiele 23,1 % a v komerčnej cieľovke s ratingom 8,9 % a podielom 24,3 %.
Neskoro večer bolo lídrom nielen vo svojom vysielacom čase, ale aj za celý večer.
Absolútne najsledovanejším programom Silvestra 2022 sa však bez prekvapení stalo opäť polnočné vítanie nového roka.
Polnoc najviac divákov trávilo s RTVS, kde si priemerne odpočítavanie so slávnostným ohňostrojom zaplo celkovo okolo 580-tisíc divákov, v komerčnej cieľovke sa rating vyšplhal na úroveň 11 % s podielom 31 %.
Jojka medziročným skokanom
Po dramatickom prepade sledovanosti silvestrovského programu v roku 2021 sa z neúspechu oklepala Jojka.
V postavení na trhu síce nedokázala nadviazať na spomínané roky 2017 – 2020, ktoré jasne ovládala a porážala ostatné programy na trhu, zaznamenala však značný divácky nárast.
Silvestrovské Inkognito si priemerne tentokrát pozrelo celkovo 411-tisíc divákov, čo bolo o približne dvadsaťpäťtisíc viac než pred rokom. V komerčnej cieľovke dosiahlo rating 6,8 % s podielom 18,5 %.
Relácia tak zaznamenala nárast napriek tomu, že od roku 2022 už Jojka nevysielala Inkognito v hlavnom vysielacom čase.
Výrazný medziročný nárast však dosiahla najmä nasledovná ľudová zábava vo Všetko, čo mám rád, ktoré sa Joj podarilo na Silvestra vzkriesiť.
Jojka totižto po prvý raz odvysielala na Silvestra úplne nové vydanie relácie miesto zostrihov z už odvysielaných dielov.
Prvé premiérové silvestrovské Všetko, čo mám rád sledovalo celkovo priemerne 449-tisíc divákov s podielom 21,8 %, oproti predchádzajúcemu Silvestru relácia porástla o 85-tisíc divákov. V komerčnej cieľovke uhrala tentokrát rating 6,7 % pri podiele 19,3 %.
Jasným lídrom sa Jojka stala po polnoci.
Vo vysielaní pokračovala s premiérovou zábavou až do pol druhej rána, popolnočné Všetko, čo mám rád sledovalo priemerne 378-tisíc divákov pri podiele 23,6 %.
Markíza silvestrovskou trojkou
Koniec roka 2022 dopadol najhoršie pre Markízu.
Tá sa pritom pre tento rok rozhodla pre ešte väčší sílvestrovský program ako v roku 2021, kedy ukončila šnúru koncoročných prepadákov.
Markíza totiž zažila tragické roky 2017 – 2019, kedy pôvodnú zábavu nahrádzala reprízami komédií Babovřesky, Kameňák alebo relácie Dobre vedieť. Prepadávala nimi s podielmi len okolo 9 – 12 %. Zvyšok večera vypĺňala zostrihmi Chart Show, ktorú sa v roku 2021 rozhodla predlžiť na celý večer a doplniť ju o zostrihy z ďalších programov. Razom vystrelila do pozície dvojky večera s priemerným podielom 17 % v komerčnej cieľovke.
Pre rok 2022 sa Markíza rozhodla ešte pre väčší koncept.
Opäť zvolila formu celovečernej šou, no tentokrát sa zo štúdia Chart Show presunula do ateliérov zákulisia Tvoja tvár znie povedome, kam si Adela Vinczeová pozvala hneď šesticu známych tvárí a v programe odvysielala zostrihy z Let´s Dance, Tvojej tváre, 2 na 1 a Chart Show.
Markíza sľubovala veľkú párty, ktorá bude pripomínať uvoľnenú zábavu ako na silvestrovskej chate.
„Silvester na Markíze je tento rok z môjho pohľadu dobre vymyslený, lebo s partiou fakt zábavných a obľúbených ľudí budeme v našej spoločnej obývačke napĺňať obývačky televíznych divákov,“ uviedla po nakrúcaní Silvestra moderátorka večera, Adela Vinczeová.
Markíze však koncoročný program nevyšiel podľa predstáv.
Hneď po začiatku vysielania celovečerného programu pod názvom Silvester 2022 sa na sociálnych sieťach začali rozbiehať kritické komentáre.
Reláciu dokonca okomentovala satirická stránka Zomri statusom: „Silvester na Markíze zaraďujem medzi najväčšie prírodné katastrofy roku 2022.“
Prejavilo sa to aj na televíznej sledovanosti.
Markíza rozbiehala silvestrovský program v komerčnej cieľovke ešte ako líder na trhu, no už po 21. hodine sa prepadla do pozície trhovej trojky, z ktorej sa nevyhrabala celý večer.
Dáta sledovanosti Markízy nie sú v tejto chvíli dostupné, článok budeme aktualizovať.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“