Aktuality
RTVS chcela zachrániť podvečer, prepadla sa ešte viac! Od jesene prídu zmeny
Na obrazovke Jednotky končia po prvej sezóne hneď dve tohtoročné novinky. Aktualizácia.
RTVS po prvýkrát priznáva nespokojnosť s prvými programami z dielne nového manažmentu.
Verejnoprávna televízia pristúpila od tohto roka k dvom radikálnym zmenám v dlhoročnej štruktúre Jednotky – po viac ako 15 rokoch zrušila dennú podvečernú súťažnú šou 5 proti 5 a po 13 rokoch aj nedeľnú reláciu o varení Tajomstvo mojej kuchyne.
V oboch prípadoch sa nové vedenie telerozhlasu pokúsilo o nahradenie dlhodobých programov podobnými reláciami.
Od pondelka do piatka nasadila vlastnú autorskú šou Traf to!, v ktorej zachovala súťaženie dvoch tímov. Princíp však postavila na otázkach z kategórie zaujímavostí či všeobecného rozhľadu a na vylučovaní všetkých nesprávnych odpovedí. V nedeľu zas pokračovala vo varení, avšak s prvkami súťaže, keď predstavila slovenskú verziu originálne francúzskej licencovanej šou Pravidlá mojej ženy.
Ani v jednom prípade televízia netrafila do čierneho.
Najväčším prepadákom RTVS sa stala práve nedeľná novinka Pravidlá mojej ženy, ktorá neudržala stabilných divákov predchádzajúceho Tajomstva mojej kuchyne a neprilákala ani nových. Prepadávala od úvodných týždňov vo vysielaní, v univerzálnej cieľovke sa mala pohybovať na podieloch na trhu okolo 6 či 7 %.
Priemer Jednotky je okolo 11 %.
Neprerazila ani denná novinka Traf to!, ktorá vo svojej prvej sezóne dosahovala s premiérami sledovanosť na úrovni repríz vyčerpanej šou 5 proti 5 či dokonca slabšie výkony. Pohybuje sa na podielovej úrovni okolo 8 – 11 % v univerzálnej cieľovke.
Presviedčala o úspechu
RTVS obom reláciám dopriala čas na rozbeh.
Ich sledovanosť sa však po prvých týždňoch zastabilizovala na podpriemernej úrovni, čo sa nezmenilo ani po mesiacoch vysielania.
Napriek neuspokojivej sledovanosti sa televízia v prípade dennej šou Traf to! snažila niekoľkokrát na sociálnych sieťach presvedčiť o jej úspechu.
Koncom mája dokonca zverejnila správu o miliónovej sledovanosti relácie, keď informovala, že Traf to! malo v jednom týždni vyše 1,1 milióna divákov.
Šlo však o priemerný zásah relácie v celom 21. týždni, zarátal sa tak každý jeden divák, ktorý od pondelka do piatka aspoň jeden raz prepol na daný program a vydržal pri ňom po dobu 3 minút. Prepínať takto mohol napríklad v čase reklamných brejkov rádovo úspešnejších podvečerných programov Mama na prenájom a Bez servítky.
V skutočnosti sa priemerná sledovanosť Traf to! aj s najlepšími vydaniami v sezóne hýbala v okolí 170-tisíc divákov, s prvými časťami v roku to bolo ešte 190-tisíc. V máji sa mala hýbať v okolí 110 až 140-tisíc divákov, v ostatných dňoch už sledovanosť klesá k 100-tisícovej hranici pod vplyvom pekného počasia a nastupujúcich dovoleniek.
Nasadili ju priskoro
Generálny riaditeľ Ľuboš Machaj na konci jarnej televíznej sezóny po prvýkrát otvorene okomentoval počínanie si nových podvečerných programov.
V prípade Traf to! priznal, že s formátom mohla prísť televízia na obrazovky priskoro.
„Možno bolo treba viac času na otestovanie,“ povedal Machaj v rozhovore pre Denník N. Traf to! je domáci autorský formát RTVS, ktorý vznikol kompletne „in-house“.
Nové vedenie nastúpilo do telerozhlasu v auguste 2022, pričom už o štyri mesiace sa začalo s nakrúcaním relácie. Tá pritom nemala k dispozícii žiadnu zahraničnú predlohu ani bibliu ako to bolo napríklad v prípade predchodcu 5 proti 5.
Výhodou licencovanej šou je, že ponúka hotovú bibliu a spravidla fungujúci formát s vychytanými detailmi, najmä vďaka vysielaniu v rôznych krajinách sveta a skúsenosti z viacerých trhov.
Traf to! sa predstavilo ako výrazne slabší formát, citeľne domácej výroby.
Zároveň RTVS s novou dennou reláciou vyrukovala v čase, kedy vlastnú výraznú podvečernú novinku predstavila dominantnejšia Markíza.
„Súvisí to aj s tým, že sme šli oproti Markíze a veľmi úspešnému seriálu Mama na prenájom, proti ktorému sa veľmi ťažko presadzovalo. Ťažko povedať, ako by sa tam darilo 5 proti 5,“ povedal Machaj.
Po skončení Mamy na prenájom si Traf to! o niečo polepšilo.
Jeho podiely na trhu skáču k úrovni okolo 11 % na úroveň priemeru Jednotky. Podľa Machaja relácia vzrástla po uvoľnení konkurencie o približne dva podielové body.
Na hranici 11 % sa má hýbať aj po tom, čo od tohto týždňa začala Jojka s vysielaním repríz podvečernej relácie Bez servítky.
Machaja však ani tak výkonnosť relácie neuspokojuje.
„Nie sme s tým spokojní,“ povedal otvorene.
Relácie končia
Už šéf RTVS naznačil, že sa vedenie zaoberá aj možnosťou nahradenia relácie od jesene.
„Všetko je otvorené,“ odpovedal na otázku, či je možné, že relácia nebude pokračovať. „Nechal by som si pre seba, čo sa bude od jesene diať, čo s tým budeme robiť,“ uviedol pre Denník N.
Televízia si pritom v uplynulom období mala dať testovať viaceré súťažné aj zábavné formáty, s ktorými cielila práve na denný podvečerný čas pred hlavné Správy RTVS.
Nachádza sa medzi nimi aj skeč šou či relácia podobná konceptu Traf to! alebo 5 proti 5.
Aktualizácia: RTVS už otvorene hovorí, že s reláciou Traf to! po prvej sérii končí. Rovnako nebudú pokračovať ani Pravidlá mojej kuchyne.
„Od kulinárskej šou sme čakali viac. Pozeral som si ju vo Francúzsku aj v iných krajinách, kde mala veľký úspech, tu nezasiahla toľko ľudí. Možno je týchto relácií už dosť a ľudia sú nimi presýtení,“ povedal Machaj o Pravidlách mojej kuchyne v rozhovore pre Denník N.
Relácia sa vysielala do 18. júna, na jeseň sa nevráti.
V poslednú júnovú nedeľu jej miesto zastúpila relácia Hurá do záhrady, ktorá mala dosiahnuť jednorazovo vyšší podiel na trhu, než v tom čase pravidelne vysielaná kuchárska relácia. Úspešnosť programov sa však dá porovnávať len v dlhodobejšom horizonte.
Hit roka bude pokračovať
Naopak, ďalšej sezóny by sa mali dožiť ďalšie dva tohtoročné nové formáty Jednotky.
Verejnoprávna televízia túto jar pri príležitosti 30. výročia samostatnosti Slovenskej republiky predstavila novú spomienkovú prime-time reláciu Hit roka, ktorú vysielala vo štvrtky o 20:30.
Postavená bola na pripomínaní si vybraných udalostí z celého obdobia, každý večer bol venovaný konkrétnemu roku.
Aj keď sa na jar dostala televízia v spomínaní až do súčasnosti, Machaj si vie pokračovanie formátu predstaviť.
Nahradiť by tak mohol dlhoročný štvrtkový zábavný program Zlaté časy, ktorý skončil po viac ako piatich rokoch vysielania po úmrtí stáleho hosťa Milana Lasicu. Tento rok zomrel aj pôvodný spolumoderátor Eleny Vacvalovej ešte zo začiatku vysielania relácie Daniel Heriban.
Hit roka patril k priemerne sledovaným programom, jeho podiely na trhu sa hýbali okolo 9 – 12 % v univerzálnej cieľovke. Čelil ostrej konkurencii seriálov Dunaj, k vašim službám a Nemocnica.
Ďalších častí sa dočká aj nový magazín o zvieratách Najvernejší.
Aj v tomto prípade ide o novinku nového vedenia RTVS, ktorá bola dokonca sledovanejšia ako podvečerná šou Pravidlá mojej ženy. Najvernejší jej pritom vo vysielaní v nedeľnom podvečere priamo predchádzali.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“