Pikošky
Prepískla to s kontroverziou: Markíza prišla o jednu z tvárí Ruže pre nevestu!
Snaha o kontroverziu a pikantné scény už mala prekročiť hranicu. Anketa na konci článku.
Pritlačila na pílu priveľmi?
Po 17 rokoch vrátila Markíza na obrazovky historicky najsledovanejší zoznamovací formát Bachelor, ktorý na Slovensku valcoval v roku 2006 ako Nevesta pre milionára. Napriek tomu sa nikdy nedočkal druhej série, až kým televízna jednotka neprišla s jeho úplne novou podobou.
Na jar 2023 ho vrátila pod novým názvom Ruža pre nevestu a vizuálne i obsahovo prispôsobila súčasným trendom, známym zo streamovacích platforiem.
Televíznu sledovanosť už zďaleka rekordnú nedosiahla – kým Nevesta pre milionára dosahovala 50-percentné podiely na trhu a miliónovú sledovanosť, Ruža pre nevestu v obchodnej cieľovke zaznamenáva podiely na trhu okolo 16 – 20 %. Celkovo ju sleduje okolo štvrť milióna divákov.
Časy sa ale odvtedy zmenili – Markíze sa dnes realizácia vypláca najmä pre jej úspech na internete a v bulvári.
Stávka na telá a kontroverziu
Scenár je pritom od prvej série Ruže pre nevestu priehľadný.
Kastingové oddelenie televízie rok čo rok hľadá rôznymi cestami výrazné tváre, ktoré sa neboja odhaliť svoje telá a majú čo ukázať. Platí to o vypracovanom svalnatom ženíchovi, no najmä o nevestách, ktoré sa pýšia úpravami tváre a veľkými perami.
Často pritom majú vytvorenú základňu fanúšikov na sociálnych sieťach, prípadne je ich účasť priamo motivovaná zviditeľnením sa prostredníctvom televízie.
Markíza do každej série súčasne nasadzuje jednu mimoriadne extravagantnú nevestu, ktorej úlohou je, zdá sa, víriť hladinu a starať sa o pikantný materiál.
V 1. sérii to bola Marcela Dolniaková, vo vlaňajšom 2. ročníku Daniela Nikoleta Kortišová alias Dolli a v aktuálnej 3. sérii je takouto postavičkou zas Michaela Doležalová (titulná fotografia).
Všímajú si to aj diváci, ktorí si sťažujú, že tohtoročná šou je najmä o Miške.
„Nechcem nič hovoriť, ale stále od prvej série tam dávate jednu tú takú ženu, ktorá je extravagantná, čo na prvý pohľad hneď zaujme. či už výzorom alebo správaním, namotivovanú, najukecanejšiu, najškandalóznejšiu holku. Táto “šou” sa bez takéhoto charakteru, minimálne jednej ženy, nemôže zaobísť,“ zhodnotila jedna z diváčok na sociálnych sieťach Markízy.
„Miša je tam iba pre to, aby to tam žilo. Obal dobrý, ale vnútri prázdno,“ píše ďalšia.
„Táto šou nie je o Rasťovi ale o Miši. Všade sa všetko točí len okolo nej. Iné dievčatá nedostávajú toľko priestoru, iba ona sa ku všetkému vyjadruje. Lezie nám to na nervy. Chceme vidieť aj iné účastnícky a ich názory na určité situácie, celé zle. Tá Miša tak skoro nevypadne a táto šou, ktorá sa točí okolo nej, nám začína byť protivná,“ poznamenal divák.
Kritických komentárov z radov pravidelných divákov je viac.
S nevestami pritvrdila
Markíza s pribúdajúcimi sériami pridáva viac pikantného obsahu.
Nevyhnutným základom ostáva čo najčastejšie snímanie účastníkov v plavkách, vo veľkom množstve však pribudlo kontroverzných postavičiek v osadenstve televíznych neviest. Tie sú ešte častejším terčom internetových posmeškov.
Pravidelne sa pri podobných reality šou skloňuje otázka, nakoľko sú reálne, práve tlačenie na pílu zo strany produkcie môže byť kameňom úrazu.
Podľa niektorých to už totiž televízia v tejto sérii prepálila.
„Tento rok to akosi nevyšlo. Ženích najnormálnejší, ale toto čo sa tam deje…“ píše so smiechom jedna z diváčok na sociálnych sieťach Markízy. „Je to vidieť, že tie dievčatá tam vybrali len pre sledovanosť,“ píše ďalší.
„Toto je najhoršia séria! Nedodržujú sa žiadne pravidlá,“ poznamenáva diváčka.
Spoluprácu po dvoch rokoch ukončila
Podobného názoru bola aj jedna z influenceriek, ktorá s Markízou spolupracovala od 1. série Ruže pre nevestu.
Alex Laura Kučerová, známa ako Alex Godaly, na svojom 100-tisícovom Instagrame po každej epizóde zverejňovala tzv. Mravnostnú políciu, ktorá mala za cieľ nastavovať zrkadlo dianiu v reality šou. Súčasne mala poslúžiť na to, aby sa mladé dievčatá nesnažili opakovať nevhodné či škodlivé správanie podľa niektorých neviest v televízii.
„Je všetkým jasné, že čím toxickejšie, bizarnejšie a hlúpejšie je osadenstvo vily, tým to viac na divákov funguje,“ začala svoj príspevok.
Pripomína ale, že kým v 1. sérii mali byť takéto výrazné nevesty tri, v aktuálnej 3. sérii by „sme len s lupou našli tri normálne ženy medzi ostatkom,“ uviedla.
To bol dôvod, prečo sa Alex rozhodla po dvoch rokoch odstúpiť od spolupráce.
„Nakoľko sme videli, čo sme videli, a vieme si domyslieť, čo nás ešte čaká, tak si každý, aj bez môjho moralizovania, dokáže uvedomiť, že „čo je veľo, to je málo,“ povedala s odkazom na legendárnu hlášku z vysielania Novín Joj.
Alex neskôr dodala, že šou neprestáva sledovať. Rozumie zároveň, že televízii takáto zostava neviest prináša sledovanosť.
„Vedenie televízie sa teší zo sledovanosti, kým my, diváci, bažiaci po dráme, to budeme pozerať. Ale podľa reakcií, možno to tento rok fakt prestrelili,“ napísala v diskusii k príspevku.
V televízii zatiaľ tretia Ruža výrazné čísla sledovanosti neprináša, pohybuje sa pod priemerom televízie. Markízu však primárne zaujíma ohlas na platenom Voyo a sociálnych sieťach.
Náhle prišla o divákov
História si pritom pamätá osud legendárnej zoznamky, ktorá to v jednej sérii prestrelila.
Pred 15 rokmi na poli televíznych zoznamovacích šou vtrhol na slovenské obrazovky nový fenomén v podobe Farmár hľadá ženu, ktorý už od nástupu v októbri 2010 začal na Jojke valcovať. Šou sa rozbiehala s podielom na trhu okolo 35 % v pôvodnej obchodnej cieľovke, ďalšie týždne rástla aj cez 40 %. Na jeseň 2011 prišla ešte divokejšia druhá séria, ktorá stále dokázala baviť divákov. Status televízneho hitu potvrdila s podielmi na trhu blízkymi 40 %.
Farmár priniesol legendárne postavičky, rozprúdil diskusiu, no najmä posúval hranice, čo sa časom televízii vypomstilo.
Úspechy z prvých dvoch ročníkov ju posmelili a na jeseň 2012 prišla s treťou sériou rovno do prime-time.
Na obrazovky vrátila ikonickú postavičku z prvej série, dnes už nebohú Martinku z Turca, pridala viac farmárov, epizód, no taktiež kontroverzie. Tá ale viac na divákov nepôsobila prirodzene a program od druhej časti rapídne strácal divákov.
Nepomohol mu ani odsun do neskoršieho vysielacieho času, jeho priemery sa už častejšie hýbali len nad 20 %.
Šou následne na niekoľko rokov zmizla z vysielania – keď ju Joj v roku 2015 vrátila, snažila sa o zjemnenie formátu a postavila ho na romantike. So sledovanosťou nebola v tom čase spokojná a program nerealizovala.
Neskôr o formát prejavila záujem Markíza, ktorá sa napokon do jeho produkcie nikdy nepustila.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.
