Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: TV Nova

Pikošky

Odštartoval seriálový klon markizáckeho Dunaja! Panujú veľké očakávania, kto sa kým inšpiroval?

Televízia Nova odštartovala dlhšie očakávaný veľký seriálový projekt Zlatá labuť, ktorý začal vznikať súčasne so slovenským seriálom Dunaj, k vašim službám.

Už niekoľko týždňov sa aj na Slovensku diskutuje o novom českom seriáli Zlatá labuť, ktorý je vôbec najväčšou jarnou novinkou televízie Nova.

Slovenských divákov po zverejnení prvých ukážok zaujala mimoriadna podobnosť s našou seriálovou novinkou Dunaj, k vašim službám, ktorú odštartovala Markíza pred mesiacom ako svoj vôbec najväčší a najvýpravnejší seriál v jej histórii.

Niektorí diváci ostali prekvapení podobnosťou dvoch seriálov, ktoré vznikajú na dvoch televíziách súčasne.

Časť z nich sa pozastavila aj nad tým, či Zlatá labuť neodkopírovala slovenský Dunaj, ktorý sa už štyri týždne vysiela na obrazovkách.

Český originál

V prípade dvoch takmer navlas rovnakých seriálov je však ich genéza presne opačná.

Námet na Dunaj, k vašim službám vznikol v Českej republike. Stoji za ním trojica autorov Filip Bobiňski, Jan Coufal, Petr Šizling. Bobiňski je tiež producentom, spoločne s Coufalom, ktorý súčasne napísal so svojím tímom seriálový scenár.

Projekt niesol pôvodne pracovný názov Obchodný dom a bol najprv predstavený novinárom v Českej republike.

Portál Mediaboom.sk už v tom čase informoval, že by sa mal seriál dostať aj na Slovensko, Markíza zakrátko ohlásila prípravu vlastnej seriálovej verzie s tvorcami vlaňajšieho najväčšieho seriálového hitu Druhá šanca.

Ako sme tiež informovali, Markíza sa s uvedením svojej verzie pod finálnym názvom Dunaj, k vašim službám výrazne poponáhľala a predbehla tak aj štart českého originálu na Nove.

Obe televízie mali pôvodne svoje seriálové obchodné domy odštartovať vo februári.

Markíza však uprostred decembra zareagovala na skorý nástup konkurenčného seriálu Nemocnica, ktorý sa rozhodla v oba vysielacie dni – utorky aj štvrtky, pokryť Dunaj a svoju dobovú novinku uviedla s niekoľkotýždňovým predstihom už 10. januára.

Podľa exkluzívnych informácií portálu Mediaboom.sk sa to odrazilo aj na viacerých komplikáciách pri seriálovej výrobe.

Uponáhľanie štartu seriálu spôsobilo, že tvorcovia epizódy nemali nakrútené v dostatočnom predstihu a do vysielania ich finalizovali na poslednú chvíľu. Prejavilo sa to aj na platforme Voyo, kde Markíza už od štartu Dunaja nestíhala zverejňovať nové epizódy s predstihom, na aký dlhodobo lákala pri svojich projektoch predplatiteľov internetovej služby.

Nova si, naopak, počkala so štartom Zlatej labute na február, dokonca ho začína uvádzať iba s jednou časťou do týždňa.

Nová seriálová epocha

V prípade Markízy aj Novy ide o vôbec prvý dobový seriál oboch televízií.

U susedov po vzniku seriálového námetu panovalo veľké nadšenie, dokonca príprava Zlatej labute bola prirovnávaná k štartu novej seriálovej epochy českej Novy.

„Nova sa doteraz príliš nevenovala dobovým seriálom, a tak pre mňa bolo lákavé môcť byť v tomto zmysle pri štarte novej epochy. A inak všeobecne povedané – môcť sa venovať takto veľkému a náročnému seriálu, ktorý pobeží v hlavnom čase a má potenciál obrej sledovanosti, a navyše je kvalitný, je vlastne producentský sen,“ vyjadrila sa pred časom kreatívna producentka TV Nova, Klára Follová.

Práve česká producentka potvrdila, že tento seriál nebude minisériou, ale v prípade úspechu dlhodobým projektom.

„Obchodný dom je koncipovaný do väčšieho množstva epizód. Jednotlivé epizódy na seba nadväzujú a nie sú uzavreté. A najlepšia definícia žánru by asi bola kostýmová dobová melodráma,“ spresnila.

Dunaj obriu sledovanosť nepriniesol

Napriek mimoriadnym očakávaniam na Slovensku lokálna verzia seriálu obriu sledovanosť zatiaľ nepriniesla.

Dunaj, k vašim službám dosiahol doterajšie maximum v obchodnej cieľovej skupine na ratingu 7,6 %, spravidla sa hýbe v okolí 7 %. Trikrát túto úroveň podliezol, najnižšie výkonom 6,4 %. V podiele na trhu sa hýbe blízko večerných priemerov Markízy na úrovni okolo 22 %. V celkovom počte divákov dosahuje spravidla sledovanosť v okolí 400-tisíc divákov.

Pre porovnanie, minuloročný seriálový hit Druhá šanca na jar dosahoval ratingy v okolí 9,5 až 11 % v obchodnej cieľovke. Na jeseň, kedy jeho ratingy klesli už k pravidelným priemerom okolo 9,5 % sa jeho podiel však zvýšil nad úroveň 30 %. V celkovom publiku pravidelne prekračoval 500-tisíc divákov, na jar šiel dokonca aj nad 600-tisícovú hranicu.

Výrazne sledovanejší jej aj nateraz tohtoročný najsledovanejší seriál Iveta, ktorý ostatne dosiahol v obchodnej cieľovke rating 10,4 % a v celkovom publiku prilákal 574-tisíc divákov. Dunaj navyše v obchodnej cieľovke predbieha aj podvečerný seriál Mama na prenájom a v celkovom počte divákov konkurenčná Nemocnica, ktorej neodskočil ani u mladšieho publika.

Veľké očakávania však naďalej panujú v Česku, kde aj z pohľadu TV Nova ide o mimoriadnu seriálovú novinku roka.

„Úplne zaručený recept na úspech bohužiaľ nikdy neexistuje. Sledovanosť seriálu je ovplyvnená oveľa viac faktormi ako obsahom samotným. Môžem vám povedať, aké aspekty môžu k úspechu pomôcť: Postavy, ku ktorým si divák môže vytvoriť vzťah. Dobre vybudované a dávkované napätie. Uveriteľné zápletky. Zaujímavé prostredie. Kvalitné remeselné spracovanie. Zrozumiteľné a široko uchopiteľné tému. Správne vybraní herci pod zručným režijným vedením,“ dodala pri prezentácii Zlatej labute Follová.

Cesty Dunaja a Zlatej labute sa rozdelia

Napriek rovnakému námetu sa scenáre oboch seriálov vyvíjajú po vlastnej línii.

Jeden z režisérov slovenského Dunaja, Peter Hoferica, očakáva, že vo výsledku budú seriály odlišné a prinesú rozdielne príbehy.

„Myslím si, že budeme diametrálne odlišní, a diváci tak dostanú dve rozdielne ságy. Neviem, v ktorom bode sa začnú dejové línie rozchádzať, no určite to príde minimálne v súvislosti s historickými okolnosťami – Česi mali Protektorát Čechy a Morava a my Slovenský štát,“ povedal v rozhovore pre Denník N.

Kým na Slovensku sa prakticky celý seriál odohráva v ateliéroch, v Česku podľa Hofericu majú tvorcovia výhodu širších filmových lokalít.

„Naši českí „bratři“ majú väčšie hlavné mesto a viac dobových filmových lokácií, ktoré môžu použiť. Tieto výhody treba brať ako fakt. My sa musíme posnažiť, aby sme boli lepší na tej malej ploche, ktorú máme. Aj v jednoduchosti je však stále priestor na nápaditosť. Pre nás sú najdôležitejšie emócie a príbehy postáv. Keď nimi divákov zaujmeme, verím, že ani prípadné malé nedokonalosti im nepokazia zážitok,“ dodal v rozhovore.

Markíza dokonca pôvodne chcela seriál nakrúcal v reálnom obchodnom dome Dunaj na Námestí SNP v Bratislave, čo jej však neumožnila prebiehajúca rekonštrukcia.

Nakoniec tak všetky seriálové priestory svojho prvého výpravného seriálu postavila v ateliéroch, ktoré boli kedysi typické skôr pre tzv. „krabicové“ seriály ako Búrlivé víno, Panelák, Profesionáli alebo Oteckovia.

 

Čítať viac...
Nahor