Sledovanosť
Nový rok v rukách RTVS: Program ovládla filmová Slúžka a Sedem zhavranelých bratov!
Jedna z najobľúbenejších súčasných rozprávok na motívy klasického príbehu porazila dokonca aj večerné programy.
Rok 2024 otvorila najúspešnejšie verejnoprávna televízia.
RTVS sa darilo už v priebehu dňa, keď rovno jej obe poobedné obľúbené rozprávky sledovalo celkovo dokonca viac divákov ako večerný program Markízy a Joj. Zároveň bola najsledovanejšia aj s hlavnou ponukou, v ktorej sa mimoriadne darilo tiež Dvojke.
Úspech mala už rozprávka O dvanástich mesiačikoch, ktorú si celkovo okolo 16. hodiny na Jednotke pozrelo 368-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke. Bola v nej rovno lídrom na trhu.
Na diaľku pritom predbehla aj novoročné premiéry súkromných televízií Najväčší dar a Princezná.
Jedna z najobľúbenejších rozprávok sviatkov
Podvečer mimoriadnu popularitu potvrdilo nové spracovanie klasického príbehu o zhavranelých bratoch.
Filmová rozprávka režisérky Alice Nellis z roku 2015, nakrútená na motívy rozprávok a poviedok Boženy Nemcovej, Pavla Dobšinského či bratov Grimmovcov, sa zaradila ku klasikám Vianoc, ktoré diváci vyhľadávajú každý rok.
Sedem zhavranelých bratov je rovno jedna z najpopulárnejších rozprávok, ktoré boli nakrútené v priebehu nového milénia.
V počte divákov tieto sviatky napodobnila aj najväčšie vianočné klasiky ako Princezná so zlatou hviezdou, Pelíšky alebo S tebou ma baví svet, napriek vysielaniu podvečer bola dokonca úspešnejšia ako takmer všetky večerné programy RTVS počas posledných dvoch týždňov minulého roka.
Stala sa navyše najsledovanejším programom Nového roka mimo spravodajstva.
V podvečernom programe na Jednotke malo Sedem zhavranelých bratov sledovať priemerne celkovo 477-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke, vo vynovenej obchodnej cieľovej skupine mala dosiahnuť rating 8,2 % s podielom na trhu 22,9 %.
Obchodná cieľovka, v ktorej reklamu obchodujú Markíza a Joj, sa od tohto roka historicky po prvýkrát zmenila. Dolnú aj hornú vekovú hranicu posunula o jeden rok, pričom v tomto trende má pokračovať aj ďalšie roky. Viac v tomto článku.
Večer pre Slúžku
Samotný večerný program ovládla premiéra slovenskej koprodukčnej drámy z obdobia rakúsko-uhorskej monarchie.
Najviac divákov prilákala filmová Slúžka, ktorú malo priemerne sledovať 468-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke. Vo vynovenej obchodnej skupine si pripísala rating 7,6 % s podielom na trhu 18,4 %.
Tesnou dvojkou v obchodnej cieľovke bola Markíza s premiérovou rozprávkou Najväčší dar, uhrať mala rating 7,3 % s podielom na trhu 18,3 %. Celkovo si ju malo vybrať 295-tisíc divákov.
Jojka odvysielala modernú akčnú verziu príbehu o Princeznej, s ktorou uhrala rating 6,2 % pri podiele na trhu takmer 15 % v obchodnej skupine. V univerzálnej cieľovke bola dvojkou na trhu s priemerne celkovo 314-tisíc divákmi.
Historický rekord medzi menšími stanicami zaznamenala Dvojka, ktorá v prime-time skončila rovno za trojicou najsledovanejších staníc.
Zažila pritom svoj najúspešnejší novoročný večerný program, v ktorom jej extrémne zabodoval premiérový dokument Divoké Slovensko s Nigelom Marvenom. Po 20. hodine ho sledovalo priemerne celkovo 202-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke, v tej obchodnej dosiahol rating až 3,5 %. V oboch cieľových skupinách sa pohyboval na podieloch na trhu medzi 8 – 9 %.
Darilo sa aj nasledovnému dokumentu Krásy Slovenska s podielmi na trhu medzi 6 – 7 % v oboch cieľovkách.
Celodenne bola najsledovanejšou menšou stanicou JOJ Plus, ktorá najvyššie vystrelila podvečer s komédiou Posledné Vianoce pri ratingu 3 % a podiele na trhu 7,7 % vo vynovenej obchodnej skupine.
Zmena obchodnej cieľovky
Súčasne po dlhých rokoch dochádza k zmene v meraní televíznej sledovanosti, keď sa historicky po prvýkrát od zavedenia mení vekové ohraničenie obchodnej cieľovej skupiny.
Svoju reklamu v nej obchodujú súkromné televízie Markíza a Joj, pričom odjakživa merala sledovanosť divákov vo veku 12 až 54 rokov.
Spoločne so starnutím populácie, ako aj samotných televíznych divákov, však narastá tlak na úpravu obchodnej cieľovky, ktorá má merať sledovanosť u obchodne najaktívnejších divákov. Spoločne s rastúcim vekom dožitia je však pre zadávateľov reklamy atraktívna skupina divákov aj na pomedzí 60-tky, na čo obchodná televízna cieľovka nereflektovala.
Televízie sa napokon s mediálnymi agentúrami dohodli na postupnom posúvaní veku obchodnej cieľovej skupiny.
Namiesto jej jednorazovej úpravy by malo v najbližších rokoch dochádzať ku každoročnému posunu dolnej aj hornej vekovej hranice o jeden rok.
V roku 2024 tak začala platiť nová obchodná cieľová skupina, ktorá bude vyjadrovať sledovanosť programov u divákov v rozmedzí 13 až 55 rokov. Cieľová skupina 12-54 je definitívne minulosťou.
Tejto zmene prispôsobíme aj informovanie o sledovanosti v našich článkoch.
Pôjde najmä o situácie, kedy budeme porovnávať úspešnosť programov medzi jednotlivými rokmi, kde bude najrelevantnejšou univerzálna cieľová skupina divákov starších ako 12 rokov. Dlhoročne vyjadruje všeobecnú popularitu programov a oficiálne v nej reklamu predávajú RTVS a TA3. Stabilne ju však už komunikujú aj Markíza a Joj.
Postupný posun cieľovej skupiny diváci spočiatku nepocítia inak ako v informovaní o televíznej sledovanosti.
Najmä o pár rokov sa však môže premietnuť aj do samotného televízneho programu, keď sa budú televízie prispôsobovať úspešnosti vysielaných relácií a seriálov v upravenej skupine divákov.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.