Viete prví
Na nože sa rozlúčilo absolútnym rekordom jari! Kedy plánuje Markíza vrátiť nové časti?
Niekdajšia jojkárska reality šou sa na konkurenčnej obrazovke stala jedným z najpopulárnejších programov aktuálnej sezóny. Nateraz sa s divákmi rozlúčila.
Stávka na bývalý úspešný formát Joj Markíze vyšla.
V uplynulom roku siahla televízna jednotka po licenčnom formáte Kitchen Nightmares, ktorý je na Slovensku dobre známy vďaka viacerým adaptáciám pod názvom Áno, šéfe. Najznámejšia je vo verzii so Zdeňkom Pohlreichom či pôvodný originál s Gordonom Ramsayom, na Slovensku pôvodne po reštauráciách cestoval Jaroslav Žídek.
Markíza sa známy formát rozhodla predstaviť úplne po svojom.
Stavila na nového šéfkuchára Martina Nováka a riskantne mu zmenila názov na Na nože, čo sa mohlo prejaviť v úvode vysielania reality šou. Vôbec najmenej sledovaný diel totiž zažila práve pri štarte.
Televízia sa však spoľahla na silu formátu, mediálne výstupy po odvysielaní prvej časti a najmä na kritickú masu divákov, ktorá sa o programe začala rozprávať so svojím okolím.
Divácky magnet
Atraktivita Na nože sa prejavila hneď od prvých častí.
Reality šou štartovala ešte ako sklamanie Markízy, keď s úvodným dielom uhrala svoj najhorší rating 6 % pri rovnako najnižšom podiele na trhu 19,7 % v obchodnej cieľovej skupine (diváci 12-54), na ktorú Markíza a Joj predávajú reklamu. V rámci večerného vysielania šlo o podpriemer televízie.
Už s druhou časťou však Na nože poskočilo do nadpriemeru, keď stúplo na rating 6,8 % s podielom 23,8 %. O týždeň na to opäť šou rástla a prvýkrát prekročila ratingovú 7-čku s výkonom 7,3 % a podielom 25,6 %. Odvtedy pod 7-percentnú hranicu nespadla.
Naopak, rastúci trend pokračoval aj naďalej, keď so štvrtou časťou trhla svoj doterajší rekord s ratingom 8 % a podielom na trhu 28,4 % v obchodnej cieľovke.
Odvtedy sa šou stabilne pohybovala medzi siedmimi a ôsmimi percentami, kde sa nakoniec usadila v priebehu väčšiny svojho vysielania.
Vo finále jarného vysielania dokázalo Na nože všetky doterajšie rekordy pokoriť.
Rekord v jarnom finále
Ako portál Mediaboom.sk exkluzívne informoval, pre prvú sezónu reality šou pripravila Markíza celkovo osem premiérových vydaní.
Televízia si otestovala životaschopnosť nového programu, ktorý jej však takto v jarnej štruktúre vydržal rovné dva mesiace. Štartoval začiatkom februára 2023 a skončil už na konci marca, kedy sa televízna sezóna ešte len stihla rozbehnúť.
Práve posledný diel reality šou priniesol Markíze najlepšie výkony sezóny.
Na nože s ôsmym jarným dielom vystrelilo na rekordný rating 8,5 % a dosiahlo taktiež dosiaľ najvyšší podiel na trhu 30,8 % v obchodnej cieľovke.
Šou vôbec po prvý raz pokorila 30-percentnú podielovú hranicu a ratingovo si medzitýždenne polepšila až o 1,2 percentuálneho bodu.
Suverénne maximum si Na nože pripísalo aj v univerzálnej cieľovej skupine (diváci 12+), ktorá vyjadruje všeobecnú popularitu programov. Záverečné vydanie šou sledovalo celkovo priemerne rekordných 394-tisíc divákov, čo medzitýždenne predstavovalo nárast o vyše štyridsaťtisíc divákov.
Kuchárska reality šou sa takto zaradila medzi menej časté televízne programy, ktoré sledovanosť skôr naberajú, než strácajú.
Od štartu po finále jarného vysielania si Na nože v obchodnej cieľovke polepšilo o 2,5 ratingového bodu a celkovo v univerzálnej skupine o takmer 90-tisíc divákov.
Túto jar sledovanosť rastie napríklad aj Dunaju, k vašim službám, ktorý aj tento utorok vyskočil na nadpriemerný rating 7,7 % v obchodnej cieľovke. Ešte pred vyše mesiacom dosahoval aj o ratingový bod nižšie výkony, pričom najmenej sa mu darilo práve v utorky.
Vráti sa Na nože tento rok?
Markíza po úspechu Na nože očakávane pripravuje nové časti.
Ako portál Mediaboom.sk exkluzívne informoval, televízia sa už počas jari pustila do oslovovania a hľadania nových podnikov, ktoré budú dejiskom pripravovaných epizód.
Nakoľko televízia už teraz pracuje na nových častiach, s nakrúcaním môže počítať na prelome jari a leta. Šou by sa tak mohla vrátiť ešte počas tohto roka.
Markíza by 2. sériu Na nože mohla stihnúť nasadiť ešte v jesennej sezóne.
Televízny líder v ostatnom období nezaháľa a úspešné programy sa snaží na obrazovky nasadzovať čo najskôr. Čerstvým príkladom je vlaňajší seriál Druhá šanca, ktorého druhú sériu začala Markíza expresne pripravovať po úspechu tej prvej.
Do vysielania ju nasadila hneď nasledujúcu sezónu na jeseň, a to napriek tomu, že už vtedy vedela o dlhom čakaní na prípadnú tretiu sériu.
Napriek tomu Druhú šancu nenasadzovala raz do roka ako niekdajšiu dramatickú sériu Sestričky, ktoré vysielala štyri jarné sezóny po sebe. Teraz si na pokračovanie Druhej šance budú musieť diváci počkať, podľa všetkého, mimoriadne dlhý čas.
Návrat Na nože hneď v tomto roku môže naznačovať aj vysielanie pôvodnej slovenskej verzie reality šou.
Jojka v roku 2011 prvú slovenskú adaptáciu Áno, šéfe! uvádzala v marci a potiahla ju až do konca mája. Odvysielala celkovo 12 epizód.
Televízna dvojka rovnako ešte počas jari rozbehla prípravy druhej série, s ktorej nakrúcaním začala až počas leta. Dlhší čas dokonca hrozilo, že v šou nebude pokračovať pôvodný šéfkuchár Jaroslav Žídek, ktorému nesedel príliš konfliktný rozmer formátu.
Druhú sériu Áno, šéfe! so Žídekom však stihla Jojka nasadiť hneď od septembra 2011. Nakrútila však už iba sedem nových častí, ktoré boli aj poslednými.