Sledovanosť
Markíze retro zaberá: Sľub pri štarte prekonal nástup Dunaja! Ranču pribudli diváci
Markíze sa stávka na nostalgiu opäť vypláca, Sľub odštartoval najlepšie z nových seriálov tohto roka.
Oprášenie starých telenoviel, spustenie archívnej stanice s množstvom bývalých televíznych hitov aj výroba vlastných dobových seriálov.
Markíza už od roku 2022 systematicky cieli na nostalgické nálady divákov a v celej šírke svojej produkcie pracuje na uvádzaní projektov prepojených s minulosťou.
Vsadila na nostalgiu
Všetko to začalo vrátením na obrazovky kultovej telenovely z 90. rokov Divoký anjel, ktorá v lete 2022 dominovala vo vysielaní menšej stanice Doma. Tá neskôr začala uvádzať jednu archívnu telenovelu za druhou.
Už v tom čase pritom líder pracoval na príprave svojho najväčšieho a najdrahšieho seriálu, ktorý posadil do obdobia 40. rokov minulého storočia. Vykľuj sa z neho neskorší seriálový hit Dunaj, k vašim službám, ktorý je do dnešných dní najsledovanejším na trhu.
Úspechy televíziu posmelili rovno k spusteniu celej retro stanice Markíza Klasik, ktorá oprášila programy ako Rodina Addamsovcov, Beverly Hills 90210, Pobrežná hliadka, Alf, Uragán alebo Televarieté.
Potenciál ale naďalej videla aj na poli vlastnej tvorby, a tak svojim tvorcom zadala požiadavku na prípravu denného seriálu a úlohu vytiahnuť všetok potenciál zo spomínania širokých más divákov na časy socializmu a komunizmu.
Po mesiacoch kreovania príbehu bola na svete pôvodná denná novinka Sľub posadená do roku 1984, ktorá odštartovala tento týždeň.
Aj keď seriál nevychádza zo žiadnej zahraničnej predlohy a celý od základného námetu vzniká v rámci scenáristického tímu Markízy, diváci už pri prvej epizóde odhalili nápadnú podobnosť hlavnej dejovej línie so známou hollywoodskou komédiou.
Sľub pri štarte valcoval
Markíze sa aj v tomto prípade stávka na retro vyplatila.
Na nový denný seriál z 80. rokov boli po masívnej kampani, trvajúcej počas celých vianočných sviatkov, zvedavé divácke masy, čo sa odrazilo na zvýšenom počte divákov pri obrazovke. Tých bolo tento pondelok pri televízii výrazne viac ako v pracovné dni minulého týždňa.
Výsledkom bol suverénny nástup Sľubu na obrazovky, ktorý pri štarte v pondelňajší podvečer trhol najvyšší rating z celého dňa 9,3 % s podielom na trhu až 32,1 % vo vynovenej obchodnej cieľovke.
Celkovo si prvú epizódu retro novinky pozrelo priemerne 522-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Sľub bol takto pri štarte najsledovanejším programom dňa v oboch hlavných skupinách.
Joj napriek tomu zabrala denná kuchárska reality šou Bez servítky, ktorá dokázala udržať najvyššie čísla sledovanosti z predošlého týždňa.
Pred týždňom pritom čelila iba Rodinným prípadom s menej ako polovičným výkonom oproti Sľubu.
Bez servítky, ktoré sa vďaka prekvapivej zostave dostalo na titulky bulváru, aj voči valcujúcej novinke dosiahlo nadpriemerný rating 6 % v obchodnej skupine, podiel na trhu bol pri väčšom počte divákov pri obrazovke o niekoľko bodov nižší ako pred týždňom na úrovni 20,7 %.
Celkovo reality šou Joj sledovalo vyše 350-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Odštartoval lepšie ako Dunaj
Na obrazovke sú už od tohto týždňa tri kľúčové seriálové novinky každej z trojice veľkých televízií.
Sľubu napokon vyšiel televízny nástup najlepšie, keď s priemerne 522-tisíc divákmi predviedol najsledovanejší štart spomedzi doterajších nových seriálov roka 2025.
Predbehol tým sledovanosť prvej epizódy Dotyku života na Jednotke, ktorý sledovalo priemerne 492-tisíc divákov.
Sľub by výrazne uspel aj v porovnaní so štartom Dunaja, k vašim službám v januári 2023, ktorý takto pred dvomi rokmi sledovalo celkovo priemerne 454-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Lepší rozbeh ako Dunaj tento rok zaznamenal aj Ranč, ktorý pritom, paradoxne, pri štarte čelil práve cielenej konkurencii Dunaja, no už vo výrazne lepšej kondícii. Napriek tomu si ho v úvode pozrelo priemerne 463-tisíc divákov.
Zaujímavosťou je, že zo všetkých spomínaných seriálov pri štarte jediný Sľub prerušil svoje vysielanie reklamnou prestávkou. Markíza ale zaradila iba jedinú, druhú reklamu presunula pred seriál.
Ranču pribudli diváci
Silný televízny pondelok prial aj rodinnej novinke Joj.
Okrem Bez servítky, ktoré udržalo divákov, si v úvode tohto týždňa výrazne polepšila večerná sága Ranč, ktorá zaznamenala dosiaľ najvyššiu sledovanosť od štartu.
Ranč tento pondelok vystrelil v obchodnej cieľovke na rating 7,2 % s podielom na trhu 24,2 % a oproti minulej strede porástol o viac ako jeden ratingový bod. Sledovanejší bol aj oproti prvej časti, voči nej stúpol o viac ako pol ratingu.
Rekord dosiahol Ranč tiež v celkovom publiku, keď si najnovšiu epizódu pozrelo priemerne 496-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke. Oproti minulej strede si polepšil o viac ako 40-tisíc divákov.
Po prvýkrát zároveň atakoval pol miliónovú hranicu a priblížil sa aj aktuálnej sledovanosti Dunaja, k vašim službám.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.