Viete prví
Exkluzívne: Markíza po rokoch prišla o kultovú Perinbabu! Vieme, odkedy jej bude chýbať
Perinbaba bola celé roky stabilnou súčasťou Štedrého dňa na Markíze, po strate mnohých českých klasík prichádza aj o tú najväčšiu slovenskú.
Ďalší dlhoročný monopol medzi vianočnými klasikami sa končí.
Markíza bola takmer dve dekády známa pravidelným vysielaním prakticky všetkých najobľúbenejších vianočných filmov – Tromi orieškami pre Popolušku počnúc a Perinbabou končiac. Najsledovanejšia televízia celé roky nepustila konkurenciu k celému množstvu slovenských a českých kultových titulov, ktoré sa tak vysielali výhradne na jej obrazovke.
Televízna jednotka s filmovými ústavmi v Česku a na Slovensku uzatvárala zmluvy za zatvorenými dverami. Príležitosť súťažiť o nákup práv nedostali Slovenská televízia ani Joj, a to ani na základe vyššej cenovej ponuky.
Súčasťou zmlúv Markízy bola zakaždým opcia, ktorú si vždy uplatnila a nepustila k filmom ostatných.
Funkčné perpetuum mobile trvalo až do momentu zavedenia žrebov klasík, ku ktorým filmové ústavy pritlačila nespokojnosť konkurencie Markízy. V Česku si naše televízie začali klasiky žrebovať od roku 2016, na Slovensku o rok neskôr.
Poistila ju na 8 rokov dopredu
Ani to však nezabránilo Markíze poistiť si najlegendárnejšiu slovenskú rozprávku na roky dopredu.
Ešte pred zavedením žrebu totiž uzavrela so Slovenským filmovým ústavom zmluvu, ktorej súčasťou bolo aj rýchle predĺženie práv na kultovú rozprávku Perinbaba, a to na celých 8 rokov vopred.
Dovtedy si iné klasiky ako Soľ nad zlato, Nebojsa, Plavčík a Vratko, Kráľ Drozdia brada, Popolvár najväčší na svete, Pacho, hybský zbojník, Nevera po slovensky, Fontána pre Zuzanu alebo Pásla kone na betóne, ktoré taktiež nepúšťala konkurencii, poisťovala nanajvýš na tri roky dopredu.
Perinbabu ako jedinú uzatvárala na obdobie piatich rokov.
Urobila tak aj v roku 2012, pričom nové licenčné obdobie na Perinbabu začalo platiť až od roku 2014. Už v roku 2015 však podpísala práva na ďalšie päťročné obdobie, ktoré začalo plynúť až v roku 2019. A teda dva roky po tom, čo sa už ku všetkým klasikám Slovenského filmového ústavu mali mať možnosť dostať všetky televízie.
Markíze dvojitá zmluva na Perinbabu, trvajúca pod dobu až 10 rokov, vyprší čoskoro.
Súčasná licenčná zmluva Markízy na Perinbabu tentokrát už žiadnu opciu obsahovať nemôže, keď Slovenský filmový ústav vypisuje pravidelne sériu výziev, do ktorých sa môžu televízie zapojiť vlastnou cenovou ponukou.
Posledný rok na Markíze
Markíza vysielala Perinbabu od svojho vzniku v roku 1996.
Na televíznych obrazovkách chýbala len výnimočne v čase, keď prebiehal spor medzi režisérom Jurajom Jakubiskom a Slovenským filmovým ústavom o vysielacie práva.
Rozprávková legenda po takmer troch dekádach na obrazovke Markízy podľa našich informácií skončí.
Vôbec po prvýkrát bola rozprávka Juraja Jakubiska súčasťou výzvy Slovenského filmového ústavu, pričom televízny líder v súťaži o ňu neuspel.
Na Markíze bola Perinbaba tradičnou súčasťou podvečerného vysielania počas Štedrého dňa, vysielala sa vždy v čase okolo 17. či 18. hodine.
Tieto Vianoce sú po približne 27 rokoch poslednými, kedy má Markíza práva na jej vysielanie.
K Perinbabe sa od budúceho roka dostala konkurenčná Jojka.
Tá už Markíze okamžite po zavedení českého žrebu klasík vyfúkla najpopulárnejšie Tri oriešky pre Popolušku, aj neskôr komédiu S tebou ma baví svet. Teraz hneď pri prvom uvoľnení najväčšej slovenskej vianočnej klasiky do súťaže získala aj Perinbabu.
Práva si Jojka zaistila na najbližšie dva roky.
Historickú premiéru bude mať Perinbaba na Joj na Vianoce 2024, na jej obrazovke sa udrží aj o rok neskôr.
Jednotka aj dvojka na rovnakej stanici
Pre Jojku bol zisk pôvodnej Perinbaby kľúčovou investíciou.
Televízna dvojka totiž zainvestovala státisíce eur do pokračovania rozprávky Perinbaba a dva svety, ktorej premiéra v kinách sa odkladá od prepuknutia pandémie koronavírusu.
Napokon sa jej uvedenia nedočkal jej autor Juraj Jakubisko, ktorý skonal vo februári tohto roka. Perinbaba a dva svety by sa do kín definitívne mala dostať na začiatku decembra 2023.
Jojka by tak budúci rok mala mať k dispozícii naraz vysielanie oboch rozprávok.
Dá sa očakávať, že nová Perinbaba sa na obrazovky okamžite po uvedení v kinách nedostane a televíznu premiéru tak bude mať na Vianoce 2024.
Prísť mohol o státisíce
Zablokovanie Perinbaby pre Markízu na obdobie 10 rokov mohlo Slovenský filmový ústav, spadajúci pod Ministerstvo kultúry SR, pripraviť o státisíce eur.
Podľa Centrálneho registra zmlúv zaplatila Jojka za 2 vysielania Perinbaby celkovú sumu 121-tisíc eur, jedno vysielanie ju tak vyjde na sumu 60 500 eur.
Markíza v rokoch 2012 a 2015 podpísala so Slovenským filmovým ústavom zmluvy zakaždým až na 5-ročné licenčné obdobie. Každá bola v hodnote 180-tisíc eur.
Samotné vysielanie rozprávky spadalo do rokov 2014 až 2023.
V poslednom desaťročnom období tak Markíza za jedno vysielanie Perinbaby zaplatila 36 000 eur.
Okrem toho, že v priebehu dvoch 5-ročných licenčných cyklov zaplatila Markíza za rozprávku identickú sumu a nepodliehala žiadnej inflácii ani konkurenčnej súťaži, zároveň ju tohtoročné vysielanie bude stáť takmer polovicu oproti budúcoročnému uvedeniu na Jojke.
Len medzi dvomi rokmi tak po zavedení súťaže narastie hodnota Perinbaby takmer dvojnásobne.
Slovenský filmový ústav však v rámci svojich zmlúv s Markízou uzatváral aj nefinančné plnenie.
Týkalo sa marketingovej podpory, keď mala televízia prinášať výstupy z jeho tlačových konferencií či kultúrnych podujatí. Koľko ich nakoniec bolo a nakoľko sú aktivity Slovenského filmového ústavu po desiatich rokoch verejnosti známejšie, je otázne.