Aktuality
Mama na prenájom sa blíži ku koncu: Dátum jarného finále, rozhodnuté o ďalšej budúcnosti!
Markíze sa po ukončení Oteckov podarilo do podvečerného času nájsť nový seriálový hit, do jarného finále ostávajú posledné týždne.
Nová komediálne ladená rodinná telenovela Markíze zabrala.
Denný seriál Mama na prenájom, v ktorom sa televízia pokúsila spojiť čo najviac tromfov, po rozpačitých úvodných častiach ešte z januára postupne nabrala stabilných divákov a zaradila sa k najúspešnejším formátom jari 2023.
Komediálna telenovela najmä v prvých mesiacoch často dosahovala ratingy v okolí 7 % v obchodnej cieľovke, ktorými sa dokonca stávala najúspešnejším nespravodajským programom dňa. Porážala tak aj večerné programy.
V uplynulých dňoch jej ratingy klesajú k úrovni okolo 6 % ale aj k 5-percentným výkonom, za čím stojí najmä otepľovanie počasia. Súčasne si však Mama na prenájom udržuje podvečernú dominanciu, keď jej podiely na trhu práve v ostatných týždňoch najčastejšie v celom doterajšom vysielaní vyskakovali nad 30 %, čo sa už dnes podarí máloktorému pravidelnému programu na trhu.
Mama na prenájom sa stala dôležitou novinkou Markízy po ukončení dlhoročného denného seriálu Oteckovia.
Jej význam umocnilo hneď niekoľko rozhodnutí – naskočila na trend vlaňajšieho seriálu Láska na prenájom, ktorý rekordne divácky zabodoval na stanici Doma, a siahla po podobnom námete komediálnej tureckej telenovely, ktorú vo vlastnej adaptácii pomenovala na spôsob Lásky na prenájom.
Scenáristicky zapriahla Evitu Twardzik Urbaníkovú, herecky stavila na svoju čerstvú hereckú hviezdu Adama Bardyho, ktorého vo veľkom potlačila minulý rok v projektoch Druhá šanca a Let´s Dance, obsadila k nemu Martinu Zábranskú, ktorej zas vlani zverila moderovanie tanečnej šou a taktiež hlavnú postavu v prime-time seriáli Svätý Max. Ako je to už nevyhnutnosťou, Mamu na prenájom súčasne obsadila plejádou známych tvárí, ktorých zoznam v priebehu vysielania ešte rozširovala.
Kedy skončí Mama na prenájom
Jarné vysielanie Mamy na prenájom sa postupne skončí.
Televízia už oficiálne potvrdila, že pre túto sezónu pripravila celkovo 109 epizód denného seriálu, ktoré sa jej minú v priebehu najbližších týždňov.
Mama na prenájom sa rozlúči s televíznymi obrazovkami v prvej polovici budúceho mesiaca, Markíza jej jarné finále naplánovala na piatok 9. júna o 17:55.
V podobnom čase končievala na jar aj s Oteckami.
Následne by mal televízny líder bez prekvapenia siahnuť po klasickej náhrade v podobe Rodinných prípadov. Tie vlani vykryli nielen kompletné letné vysielanie, ale aj celú jesennú sezónu. Naposledy po takomto kroku Markíza siahla ešte na jeseň 2017 pred uvedením Oteckov.
Tento rok by sa k nemu uchýliť nemala.
V roku 2017 aj 2022 nasadzovala Rodinné prípady do podvečerného slotu v hlavnej jesennej sezóne len ako výplň pred nástupom dôležitej pripravovanej novinky. V prípade seriálu Oteckovia sa dokonca o ich štarte hovorilo už v spomínanú jeseň 2017, nakoniec si ich nástup televízia pošetrila s veľkou vianočnou kampaňou na Nový rok 2018.
Mama na prenájom vo veľkom osud Oteckov kopíruje.
Seriál taktiež vznikol v reakcii na upadajúcu sledovanosť Markízy v kľúčovom televíznom čase o 18. hodine, po úspechu Oteckov sa už televízia nechala inšpirovať a pripravila obdobnú novinku, ktorá s predchodcom zdieľa aj niekoľko hercov. Opäť si nový podvečerný projekt nachystala s veľkou kampaňou počas vianočných sviatkov na začiatok roka, ktorý je pre rozbeh nových programov najvhodnejší.
Nová séria na jeseň
Aj v prípade Mamy na prenájom je pritom cieľom Markízy potiahnuť ju vo vysielaní čo najdlhšie.
Nakoľko sa seriálu podarilo počas tohtoročnej jari vybudovať si silné divácke zázemie a prevziať líderské postavenie po vlani dominujúcej reality šou Bez servítky, Markíza nemá dôvod zvažovať iný scenár ako s ním pokračovať.
Mama na prenájom by sa mala vrátiť s novou sériou na jeseň, dá sa očakávať, že ju rozbehne v pondelok 4. septembra.
Konkurenčná Jojka nateraz finále kuchárskej reality šou Bez servítky neohlásila a s premiérovými časťami by mala v priebehu júna pokračovať ešte aj po jarnom finále Mamy na prenájom.
Najsilnejšie obdobie od štartu
Pokračovanie Mamy na prenájom by malo byť o to väčšou samozrejmosťou, že svoju úspešnosťou naďalej posilňuje.
Ešte po prvých častiach bola budúcnosť Mamy na prenájom otázna, keď jej sledovanosť kolísala, do pár týždňov ale získala stabilných divákov, ktorí ju každý deň držia vo vysokých nadpriemeroch.
Ako sme uviedli, v uplynulých dňoch sa jej postavenie na trhu stále častejšie pohybuje okolo a nad hranicou 30 %, čo v pomeroch dnešnej sledovanosti pomyselná hranica, na ktorú cielia najúspešnejšie projekty na trhu.
Toto postavenie vyjadruje podiel divákov, ktorí sledujú program v danom čase voči všetkým ostatným.
V prípade Mamy na prenájom aktuálne podiely na trhu seriálu tlačí nahor najmä ubúdanie divákov pri obrazovkách, ktorí sa s príchodom leta venujú iným aktivitám. K televízorom prichádzajú až neskôr večer alebo vôbec.
Súčasne však práve fanúšikovia Mamy na prenájom patria k vernejším, ktorí seriál minulú stredu vystrelili najvyššie od štartu.
Mame na prenájom na to stačil iba priemerný rating 6,1 %, ktorý ju však pri menšom počte divákov pri obrazovke vystrelil na rekordný podiel na trhu až 36,5 % v obchodnej cieľovke.
Ide o suverénne postavenie, akému sa tešili ešte pred pár rokmi Oteckovia.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“