Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Kritika najsledovanejších seriálov: Starším hercom sa nepáči systém súčasnej výroby!

Generácia starších hercov sa dnes musí prispôsobovať novému prístupu k výrobe seriálov, ktorý je zameraný najmä na optimalizáciu nákladov a času než samotný obsah.

Doma sa mení a kým mladší herci sú vychovávaní na súčasnom systéme výroby, starší herci s ním majú problém. Kritické hlasy sa ozývajú čoraz viac a po Búrlivom víne či Chlapi neplačú sú konfrontované aj Divoké kone. Nespokojnosť vyjadrila jedna z najväčších osobností seriálu – Leopold Haverl. Herec zo starej školy sa na prekvapenie nechal nahovoriť na účinkovanie v dennom seriáli, pričom toto rozhodnutie neoľutoval, nakoľko súhlasil s pokračovaním jeho postavy Osvalda Závodského aj pre druhú sériu, v ktorej už mal absentovať.

Napriek tomu sa ani on nestotožňuje s tým, ako dnes prebieha výroba najmä denných seriálov. Už v minulosti Haverl naznačil, že mu scenáre prichádzajú na poslednú chvíľu a momentálne sa rozhovoril ešte viac. Vytkol to, čo prekáža viacerým hercom staršej generácie naučených na úplne iný systém natáčania. Hnevá ma, že sa točí dozadu, dopredu, chýba nadväznosť pri scénach,“ povedal pre Nový čas.

To isté vytýkala napríklad Búrlivému vínu Zdena Studenková. „Točí sa na preskáčku. Točíme podľa prostredí a ľudí, ktorí sa vedia dať dokopy. Takže začnem obrazom z 57. dielu a potom pokračuje obrazom zo 42. dielu a takto na preskáčku po priestoroch,” povedala herečka.

Tento stav panuje vo všetkých denných seriáloch, nakoľko tie sa musia prispôsobovať v prvom rade samotným možnostiam výroby. Obrazy sa plánujú podľa dispozície hercov a taktiež prostredí, v ktorých sa aktuálne natáča a nie podľa deja, čo najmä staršej generácii umelcov vôbec nevyhovuje. „Nemá to tú kontinuitu, ako by to bolo fajn, keby to bolo trošku vedené aj tou psychológiou postavy. Potom si musíme matne spomínať, čo sa udialo v ktorom obraze, čo tomu predchádzalo, kde sme asi skončili. Pretože niekedy to má veľmi presnú náväznosť,“ dodala Studenková. Herci sú s týmto stavom nespokojní najmä, keď stvárňujú hlbšiu charakterovú úlohu, kde je dôležitý vývoj postavy.

Seriálový boom, ktorý si herci žiadali, tak so sebou priniesol aj nové tempo výroby, ktoré je spojené najmä s optimalizáciou nákladov a času. Toho pri denných projektoch nie je nazvyš, čo pociťujú aj scenáristi. Tí sú pravidelne pod paľbou kritiky, čo prednedávnom nezvládla scenáristka Búrlivého vína Vanda Feriancová. Čo keby som vám ponúkla možnosť napísať si jeden diel, aby skutočne vynikol váš obrovský pisateľský talent? To bude určite ďalší Oskar. A ak nie, na vašich famóznych výtvoroch sa pobavíme aspoň my, kolektív tvorcov,“ zareagovala na veľkú kritiku, ktorú túto sériu smerujú diváci k seriálu Markízy. Ten podpichol nedávno aj Milo Král, scenáre ukončeného seriálu Chlapi neplačú zas pred časom kritizovala Hana Gregorová.

Niet sa čomu čudovať, že sú scenáristi seriálov podráždení. Aj keď objektívne je kritika divákov častokrát namieste, už aj bez toho sa nachádzajú pod veľkým tlakom. Vyrába sa rýchlo a veľa, v prípade Danice Halákovej to viedlo k jej odchodu z Markízy a práce na Búrlivom víne. Jej tím má však aj pri Divokých koňoch čo robiť a, zdá sa, že sám nestíha. Často dostanem podklady na poslednú chvíľu, prípadne meškajú,“ potvrdil svoje nedávne slová Leopold Haverl.

Čítať viac...
Nahor