Aktuality
Koniec pretáčania reklám: Markíza čelí bojkotu, takto obmedzí divákov v praxi!
Už po oznámení finálneho termínu pre operátorov sa na televíziu zniesla ostrá kritika, televízia teraz v deň zavedenia nepopulárneho opatrenia zverejnila veľké vysvetlenie.
Od stredy 21. mája 2025 musia všetci operátori na Slovensku blokovať preskakovanie reklám v archíve staníc skupiny Markíza.
Ide o naplnenie dlhodobého cieľa televízie, o ktorom s operátormi rokovala niekoľko rokov. Zaviesť ho chcela už vlani, napokon k tomu pristupuje od dnešného dňa. Viac k téme v tomto článku.
Operátori výzvu neuposlúchli
Napriek finálnemu termínu operátori k zákazu vo svojich archívoch od 21. mája v drvivej väčšine nepristúpili.
Nakoľko sa rozhodli vzbúriť niektorí veľkí hráči, obmedzenie nezaviedli ani ich konkurenti. Dá sa ale očakávať, že televízia toto opatrenie bude vymáhať.
„Máme za to, že k takémuto zásahu do služby, ktorú dlhodobo poskytujeme našim zákazníkom, nemôžeme pristúpiť bez jasnej zmluvnej opory a právne udržateľného rámca. Navyše, spoločnosť Markíza nedokáže garantovať, že technická úprava bude implementovaná naraz a rovnako u všetkých distribútorov,“ uviedol operátor 4ka pre Živé.sk.
Veľkí hráči ako Telekom alebo Orange potvrdili, že sú na spustenie funkcionality pripravení, vnímajú ju však negatívne.
„Napriek tomu, že tento krok nepovažujeme za pozitívny pre našich zákazníkov, pripravujeme sa na zapracovanie požiadavky zo strany televízie v súlade s dodržaním licenčných podmienok,“ odkázal Telekom.
O2 zas funkcionalitu podľa vlastných slov stále testuje, k dispozícii má byť do niekoľkých dní.
Operátori ako DSi Data alebo SledovanieTV boli pripravení funkciu zaviesť, napokon čakajú na to, čo sa bude diať na trhu.
„Boli sme pripravení dnes blokovanie zapnúť, no na poslednú chvíľu sa k nám dostali informácie, ktoré spochybňujú, že bude blokovanie plošne zapnuté u väčšiny operátorov tak, ako to Markíza deklarovala,“ citovalo Živé.sk operátora DSi Data.
Kedy reklamu nepreskočíte
Markíza k blokovaniu pretáčania reklám pristupuje ako prvá televízia na Slovensku.
Aktuálne vysvetlila, aké minimálne požiadavky vzniesla voči operátorom ohľadom archívu jej staníc.
Tie musia dodržať, nakoľko však archívy operátorov bežia na rôznych systémoch, u niektorých budete môcť naraziť aj na prísnejšie opatrenia. Záležať to bude od toho, čo im aktuálne systémy umožnia.
Markíza vo svojich minimálnych pravidlách rozdeľuje situáciu, či divák sleduje program, ktorého živé vysielanie už skončilo, alebo stále beží.
„Ak v archíve spätne sledujú diváci reláciu, ktorej živé vysielanie už skončilo, musia si pozrieť prvé 3 minúty reklamného bloku. To isté platí, ak spätne sledujú reláciu, ktorú si nahrali a uložili cez aplikáciu operátora,“ uviedla Markíza.
Ak si napríklad od štvrtka 22. mája budete chcieť pozrieť Dunaj, k vašim službám ešte v deň jeho vysielania, no urobíte tak až po 22. hodine, keď celá epizóda v televízii skončí, nebudete môcť preskočiť minimálne prvé tri minúty reklamného brejku.
Rovnako minimálne tri minúty z každého reklamného brejku v programoch Markízy budete musieť odpozerať, ak ste si reláciu u operátora nahrali napríklad na virtuálne úložisko.
Prísnejšie pravidlá platia pre programy, ktorých živé vysielanie v televízii ešte beží.
„Ak diváci spätne sledujú reláciu, ktorej živé vysielanie ešte neskončilo, nepreskočiteľný je celý reklamný blok,“ potvrdila televízia.
Pokiaľ si teda spomínaný Dunaj budete chcieť zapnúť od začiatku, ale k obrazovke ste prišli o čosi neskôr, napríklad o 21. hodine, budete musieť odsledovať kompletný reklamný blok, akoby ste sledovali živé vysielanie.
Markíza rozhodnutie obhajuje
Markíza už od oznámenia definitívneho termínu, odkedy začne zákaz uplatňovať, čelila ostrej diváckej kritike.
Nepopulárny krok sa v deň jeho uvedenia rozhodla vysvetliť obšírnou tlačovou správou. Tu sú najzásadnejšie tvrdenia televízneho lídra.
Prístup k nelineárnemu vysielaniu (z archívu, spätne) má už dnes k dispozícii približne 75 % slovenských domácností. Trend sledovania televízie s časovým odstupom však má čoraz väčšie negatívne dopady na televíznych vysielateľov;
Skupina Markíza financuje svoju prevádzku z príjmov z reklám, ktoré tvoria väčšinu jej príjmov. Zadávatelia reklamy platia Markíze za počet videní reklamy divákmi a diváčkami.
Ak diváci reklamu preskočia, televízia nedokáže zadávateľom doručiť žiadaný počet pozretí a prejaví sa to v príjmoch. To ovplyvňuje aj schopnosť vyrábať vlastné seriály či zábavné formáty, ktoré sú divákmi vyhľadávané;
Zákaz preskakovania reklám je dnes už bežnou praxou a zoznam subjektov sa pravidelne rozširuje. Medzi televíziami funguje v Belgicku, Švajčiarsku alebo v Českej republike, prítomný je v oblasti distribúcie audiovizuálneho obsahu, uplatňovanou na globálnych platformách a spravodajských portáloch.
Medzi takéto služby dnes patria YouTube alebo Spotify v bezplatných verziách, JOJ Play, Paramount+ či HBO Max s reklamným plánom, Amazon Prime Video s vybraným obsahom s reklamami.
Nepreskočiteľné reklamy majú vo svojich platformách zavedené i európski televízni vysielatelia, Markíza vypichla ITV Hub (Spojené kráľovstvo), All 4 (Channel 4, Spojené kráľovstvo), My5 (Channel 5, Spojené kráľovstvo), RTÉ Player (Írsko), TV3 (Virgin Media Player, Írsko) a Mediaset Play (Taliansko).
Markíza zároveň dodala, že sa tejto téme s operátormi mala začať venovať už pred ôsmimi rokmi.
„Tému zákazu preskakovania reklám začala Markíza riešiť s operátormi od roku 2017 a postupne sa na tomto princípe dohodla so všetkými hráčmi na trhu. O konkrétnom zámere implementovať zákaz preskakovania reklám Markíza informovala operátorov pred dvoma rokmi. Už vtedy televízia predpokladala, že nástupom archívu a vysielania s časovým odstupom bude model platby za reklamu ekonomicky neudržateľný,“ uviedla televízia.
Joj sa nepridala
Druhá súkromná televízia na Slovensku sa k lídrovi zatiaľ nepridáva.
Generálny riaditeľ Joj, Marcel Grega, naznačil, že k tomuto riešeniu môže trhová dvojka pristúpiť v prípade, ak nedokáže naprieč staničným portfóliom zabezpečiť doručenie všetkých kampaní, ktoré si klienti objednajú.
„Zvažujeme tento krok a budeme ho požadovať od operátorov v prípade, že sa ukáže, že to je nevyhnutné pre udržanie konkurencieschopnosti na trhu a financovanie vlastnej tvorby. Rozhodnutie Markízy vnímame ako signál, že trh sa mení a je potrebné reagovať,“ uviedol na konferencii Mediálne trendy 2025.
Dá sa očakávať, že k podobnému riešeniu pristúpi v budúcnosti, obchodný riaditeľ Joj, Martin Heržo, už v minulosti uviedol, že televízia zvažuje rôzne modely. Za najpravdepodobnejší označil podobný scenár nemožnosti preskočiť iba úvodné reklamné spoty z každého bloku.
