Aktuality
Veľká zmena nastane čoskoro: Reklamy v Let´s Dance či Dunaji viac nepretočíte!
K obmedzeniam malo prísť už vlani, tentokrát sa im diváci nevyhnú. Anketa na konci článku.
Každým rokom populárnejšie sledovanie televíznych programov z archívu čakajú zmeny.
Popri stále dominantnom sledovaní živého vysielania televízií či prostredníctvom internetových platforiem, sa každým rokom zvyšuje podiel divákov, ktorí svoje obľúbené programy sledujú v archíve u svojich operátorov.
Tí archivujú televízne stanice spravidla po dobu 7 dní, pričom diváci majú v tomto časovom úseku neobmedzené možnosti ich sledovania.
Voľne si môžu vybrať televízny program, kedy či koľkokrát si ho pozrú, alebo ktorú pasáž preskočia. Nie sú tak odkázaní na ich sledovanie v čase, ktorý zvolila televízia, no čo je mnohokrát hlavnou výhodou – dokážu sa vyhnúť reklamným prerušeniam. Jednoducho ich pretočia a pokračujú v pozeraní programu.
To bude čoskoro minulosťou.
Pretáčanie reklamy
Narastajúca popularita spätného sledovania televízneho vysielania pravidelne odkrajuje z percenta tých divákov, ktorí sledovali reklamu.
Televízie upozorňujú, že tá naďalej dominantne živí televízne programy, prichádzajú tak najmä o príjmy, ktorými financujú svoje seriály, šou či relácie. Cena za produkciu niektorých programov pritom za ostatnú dekádu vzrástla i dvojnásobne.
Bolo tak otázkou času, kedy televízie začnú tlačiť na obmedzenia v archívoch u operátorov.
V susednom Česku už k nepopulárnemu kroku pristúpila súkromná Prima, ktorá obmedzila pretáčanie reklám v júni 2022. Na trhu to vyvolalo drámu a odpor niektorých operátorov.
Tí dostali možnosť implementovať vylepšenia pre divákov – možnosť skrátených reklamných brejkov a preskočenia reklamy po 3 minútach, 60-sekundové okno, počas ktorého sa môže divák voľne hýbať po celom programe aj presné začiatky programov. Nie všetci operátori ich však zaviedli.
Prima s operátormi hľadala najvhodnejší štandard tzv. „značkovania“ brejkov, a teda označenia úsekov, v ktorých sa divák nemôže po programe hýbať. Nakoľko na archivovanie programov používajú operátori rôzne systémy, proces trval dlhé mesiace, pričom nie všetci do nich dokázali implementovať ponúkané vylepšenia, ako je napríklad skrátenie brejkov.
Markíza to o rok odložila
Na Slovensku tému otvorila Markíza, ktorá podobné riešenia chcela zaviesť od minulého roka.
Prvý výzvy operátorom síce začala posielať už v roku 2020, o tri roky neskôr ale téma ožila opäť. Realitou sa mala stať vlani.
„V súčasnosti pracujeme na technickom riešení a následne budeme operátorov informovať. Máme šesť mesiacov, potom to nadobudne platnosť. Postupujeme teda aj v tomto smere a dôjde k tomu,“ povedal v júni 2023 pre Denník E bývalý riaditeľ Markízy, Matthias Settele.
Naznačil, že s plošným zavedením blokovania reklám rátala televízia v priebehu minulého roka.
K tomu ale nedošlo.
Televízia mohla naraziť práve na spomínanú implementáciu zákazu pretáčania reklám v rôznych systémoch operátorov. S tými už skôr uzavrela zmluvy, ktoré obsahovali klauzulu ohľadom zavedenia obmedzení ohľadom preskakovania reklamy.
Finálny termín zákazu
V Markíze sa medzičasom zmenil riaditeľ a televízna jednotka je po roku pripravená k definitívnemu uplatňovaniu svojej požiadavky.
Očakáva sa, ako prísny bude zákaz.
Blokovanie môže byť aktívne napríklad iba počas prvých 3 dní od odvysielania programu, alebo len počas prvých minút reklamného bloku. Po vzore iných trhov môže Markíza časom divákom v archíve púšťať personalizovanejší blok reklám, kratšej dĺžky ako v televízii.
Riešenia však vo svojich archívoch budú musieť zaviesť všetci operátori.
Povinnosť blokovať pretáčanie reklamy bude účinná od stredy 21. mája 2025, kedy budete môcť prvé zmeny zachytiť vo vašich službách i vy. Platiť bude pre všetky stanice lídra Markíza, Markíza Krimi, Dajto, Doma a Markíza Klasik.
Hlavná Markíza v tom čase nebude viac vysielať napríklad premiéry kuchárskej šou Na nože alebo tanečnej šou Let´s Dance – v prípade ďalšieho ročníka už ale o rok reklamy v niekoľkohodinovom prenose nepretočíte.
Naďalej by sa ešte koncom mája mohli vysielať Dunaj, Sľub alebo Ruža pre nevestu.
„Zrušenie možnosti pretáčať reklamy v archíve budeme od operátorov vyžadovať od 21. mája 2025. Ide o dlhodobo pripravovaný krok, ktorý majú operátori v zmluvách s Markízou a je štandardom v mnohých televíziách v Európe, na globálnych službách zdieľania audiovizuálneho obsahu či online spravodajských portáloch,“ citovalo Živé.sk Head of Corporate Communications skupiny Markíza Štefana Frimmera.
Zaujímavosťou je, že Markíza termín stanovila presne po konci základnej časti Majstrovstiev sveta v hokeji, ktoré vysiela konkurenčná Joj.
V stredu 21. mája je na turnaji voľný deň, od štvrtka sa začne štvrťfinálové zápasy a boje o medaily. Slovenský tím sa s istotou predstaví iba v základnej skupinovej fáze.
Udrží aj nákladné programy
Televízia k rozhodnutiu pristupuje, aby zotrela rozdiely medzi sledovaním programov v archíve a živom vysielaní.
Zároveň takto bude môcť udržať štandard v produkcii pôvodných premiérových programov, z ktorých je hneď niekoľko vysoko nákladných – či už denný dobový seriál Sľub, jej najväčší seriálový projekt Dunaj, k vašim službám či najdrahšia televízna šou na trhu Let´s Dance.
„Markíza je komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, ktoré sú obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality očakávame odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom,“ vysvetlil Frimmer pre Živé.sk.
Očakáva sa, že k Markíze sa postupne pridá aj Jojka.
Tá zdôrazňuje, že príjmy z reklamy živia drvivú väčšinu televízneho vysielania. Obchodný riaditeľ JOJ Group, Martin Heržo, v minulosti pred novinármi uviedol, že televízia by mohla vyžadovať nepretočenie prvých 3 minút reklamného brejku.
Čoho sa zmeny nedotknú
Obmedzenia ale nezasiahnu všetkých divákov.
Vyhnú sa im napríklad diváci, ktorí sledujú televíziu naživo, a teda v reálnom čase, alebo si programy nahrávajú na disk. Pretáčať v nich aj naďalej budú môcť slobodne bez obmedzení.
Naďalej bez reklám budú môcť svoje programy sledovať platiaci užívatelia streamovacej platformy Voyo.
