Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: TV Markíza

Sledovanosť

Koniec Mamy na prenájom sklamaním: K veľkému finále diváci neprišli!

Denný seriál ukončil svoje vysielanie, vo finálovom týždni zažil práve s poslednou epizódou prekvapenie.

Mama na prenájom sa skončila.

Aj keď definitívnu bodku za seriálom dá Markíza až večerným vianočným špeciálom, jeho klasické vysielanie sa uplynulým týždňom po dvoch rokoch skončilo.

Mama na prenájom už od prvých dní na obrazovkách v roku 2023 naznačovala, že rekordný úspech svojho predchodcu Oteckovia nenapodobní. Televízia však podobnú ambíciu mať ani nemusela, základom pre ňu bolo vrátiť sa späť do pozície podvečerného lídra na trhu.

Ako sa jej darilo

Aj keď sa dlhodobý seriál pôvodne rozbiehal rozpačito, čo mohlo Markíza spôsobovať starosti, napokon si vtedajšia novinka v hlavnej úlohe s Martinou Zábranskou a Adamom Bardym našla dostatočný počet divákov.

Svoj základ si udržiaval okolo 5-ratingovej hranice v obchodnej cieľovke, vo svojich lepších časoch sa hýbal na ratingoch okolo 6 – 7 %, s najlepšími časťami dosiahol aj na 8-percentnú hranicu. V celkovom publiku sa hýbal v širokom okolí 400-tisíc divákov.

Seriál v najsilnejšom období opanoval čas pred hlavnými správami s podielmi na trhu okolo 25 až cez 30 % v obchodnej cieľovke. Už aj v prvom roku ale musel častejšie o líderské postavenie súperiť s konkurenčným Bez servítky.

Mame na prenájom sa totiž darilo skôr na jar.

Práve vo svojich dvoch jarných sezónach dokázala dosahovať najvyššie podiely na trhu, kým už vlani na jeseň zažila prekvapivejší pokles sledovanosti s podielmi na trhu okolo 20 – 26 % v obchodnej skupine. O pozíciu lídra musela pravidelne bojovať s Bez servítky, od ktorého sa opäť odpútala tento rok na jar, aby vzápätí v priebehu aktuálnej jesene zaznamenala najslabšie sledovanú sériu.

V nej už častejšie Mama na prenájom nedosahovala ani na priemer televízie.

Aj keď si mnohokrát dokázala držať svoj základ na úrovni okolo 5 ratingov s podielmi na trhu okolo 22 %, po prvýkrát začala pravidelnejšie klesať aj pod podielovú hranicu 20 % v obchodnej skupine.

Nebolo tak prekvapením, že Markíza ohlásila koniec seriálu a nasadenie dlhšie pripravovanej dennej dobovej novinky z 80. rokov Sľub. Všetko o seriáli aj s prvými fotografiami v tomto článku.

 


Markíza odštartuje dobovú dvojičku Dunaja: Takto vyzerá náhrada za Mamu na prenájom!Čítajte →

Finále prekvapivo stratilo

Odchod divákov od Mamy na prenájom zaklincovala sledovanosť samotného veľkého finále.

Markíza ho odvysielala uplynulý piatok na Mikuláša 6. decembra, kedy s ním zaznamenala najhoršiu sledovanosť seriálu v celom finálovom týždni.

Ten sa pritom vyvíjal pre dennú sériu pozitívne – v pondelok až štvrtok pravidelne prekračovala 5-percentnú ratingovú hranicu s podielmi na trhu okolo 22 – 25 %. V celkovom publiku jednotlivé časti sledovalo okolo 355 až 365-tisíc divákov.

Finálový týždeň Mamy na prenájom tak bol jeden z najlepších v celej 4. sérii, a to, paradoxne, až na výkonnosť najočakávanejšej záverečnej časti celého seriálu.

Finále Mamy na prenájom sa totižto na záver uplynulého týždňa prepadlo na rating 3,9 % s vlažným podielom na trhu 20,2 % v obchodnej skupine. Celkovo si finálový diel pozrelo 315-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.

Napriek niekoľkotýždňovému avízu na finále seriálu, pôrodu, svadbe či sľubne sa vyvíjajúcemu záverečnému týždňu tak sledovanosť poslednej časti ďaleko zaostala za očakávaniami.

Talent s 12. víťazom

Do svojho záveru minulý týždeň došli aj ďalšie programy.

Jojka v sobotnom prime-time odvysielala priamy prenos finále 12. ročníka šou Česko Slovensko má talent, ktorá sa rozlúčila so svojou najhoršie sledovanou sériou v celej histórii programu.

Už v jej priebehu televízia naznačila, že s Talentom pre budúci rok nepočíta, dostať by ale mal len prestávku. Talentovú šou takto poslala oddychovať doposiaľ trikrát – raz ju nahradila speváckou šou X Factor, neskôr kontroverznou zoznamkou Take Me Out a jedenkrát pauzovala vynútene kvôli pandémii covidu.

Finále Talentu malo pritom nakročené zaznamenať najsledovanejšiu epizódu v tomto roku.

Priamy prenos odštartoval sobotný večer s náskokom ako líder na trhu v obchodnej cieľovke, divákov si dokázal udržať do svojej polovice. Strácať začal po 22. hodine, napokon sa tak jeho priemerný výkon usadil na priemeroch celej 12. série s ratingom 4,1 % a podielom na trhu 16,7 %. V univerzálnej skupine si prenos pozrelo priemerne 264-tisíc divákov.

Víťazkou 12. série Česko Slovensko má talent sa stala akrobatka Silvia Vršková.

Víťazným lovcom zradkyňa

V nedeľu vyvrcholili ďalšie dva programy z obrazovky Joj.

Na hlavnej stanici uzavrela televízna dvojka vysielanie žánrového hororového seriálu Lovec, ktorý vyvrcholil netradične dvomi časťami po sebe.

V obchodnej cieľovke Lovec potvrdil podpriemernú výkonnosť z celého vysielania, keď v prime-time dosiahol svoj klasický rating 4 %.  Následná úplne posledná časť, vysielaná už v neskoršom čase, mala o vyše pol ratingu menej, podielovo ale seriál rástol z necelých 12 pod 15 %.

Do finále došla aj najočakávanejšia reality novinka tohto roka Zradcovia.

Vyvrcholenie súťaže však bolo udalosťou iba u českých susedov, kde Prima k finále pripravila aj sprievodné aktivity, vrátane premietania rozhodujúcej epizódy vo vybraných kinách spolu s hrdinami reality šou či hviezdnymi hosťami.

V Česku sa finále Zradcov dostalo do nadpriemeru Primy s podielom na trhu cez 25 % v cieľovke 15-54, televízia okamžite po odvysielaní finále oficiálne potvrdila novú 2. sériu na jeseň 2025.

Aj keď v televíznom vysielaní sa novinke darilo v niektorých prípadoch skôr priemerne, na internete šlo o hit tejto jesene. Práve na mladých divákov sa Prima so Zradcami zameriava. Šou pomáhal aj výber moderátora v podobe herca Vojtu Kotka, ktorý sa so šou mimoriadne zžil a sám bol autorom mnohých online aktivít.

Prvú sériu lokálnej verzie šou, v ktorej o výhru súperia „verní“ snažiaci sa odhaliť vybraných „zradcov“, ovládla práve zradkyňa Nicole Šáchová. Odniesla si výhru takmer 40-tisíc eur.

V pôvodne päťčlennom finále sa jej podarilo prežiť rovno dve kolá vyraďovania, v ktorých sa verní snažili odhaliť posledného zradcu.

Na Slovensku Zradcovia divákov nelákali.

Ako sme už informovali, po presune od druhej časti na menšiu stanicu JOJ Plus dosahovali podpriemery, až sa napokon presunuli do druhého pásma. Finále v ňom zaznamenalo najlepší podiel na trhu na Pluske 5,4 % v obchodnej skupine, avšak v neskoršom čase šou nedosiahla ani na rating.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor