Pikošky
Koniec ikony modernej televíznej zábavy: Joj po 16 rokoch definitívne zbúra vilu Vyvolených!
Vila Vyvolených sa stala ikonou štúdií na Kolibe v novodobej modernej ére, pre samotnú Joj zas symbolom úspechu.
Aj keď pre mnohých ostanú reality šou ako Vyvolení, Big Brother či Farma navždy prízemnou televíznou zábavou, spôsob, akým dokázali formáty po celom svete poblázniť spoločnosť, z nich robia divácky fenomén a symboly doby v čase ich najväčšieho úspechu.
V roku 2005 sa aj na Slovensko dostal vtedy ešte stále čerstvý maďarský formát kontajnerovej reality šou Való Világ, ktorého popularita začala raketovo rásť. Do jeho realizácie sa pustila vtedy mladá konkurencia Markízy, komerčná Joj, ktorá s novým formátom Vyvolení zviedla historicky prvý najúspešnejší boj s rozbehnutou konkurenciou.
Joj predstavila novú kontajnerovú reality šou pod názvom Vyvolení, ktorý sa ešte pred začiatkom šou rozšíril po celom Slovensku. Televízia uviedla novinku nielen vydarenou televíznou kampaňou, ale taktiež silnou marketingovou kampaňou priamo v bežnom živote ľudí.
Vyvolení sa stali jedným z najdrahších projektov Joj, pre ktorý televízia postavila dnes legendárnu vilu Vyvolených priamo v priestoroch štúdií na Kolibe. Napriek tomu, že sa v ňom odohrali iba dve série reality šou, televízia priestory vily využívala aj naďalej pre rôzne výroby, z ďalších legendárnych projektov v nich vznikli napríklad ateliéry pre seriál Mafstory.
Výstavba vily Vyvolených začala v júli 2005, skolaudovaná bola o mesiac neskôr. Jej postavenie vyšlo televíziu na 10 miliónov slovenských korún. „Objekt stojí na 250 metroch štvorcových, z čoho 120 metrov štvorcových je obytný priestor. V areáli je spálňa, kuchyňa s obývačkou, kúpeľňa a zásobovacia miestnosť, átrium, tajná miestnosť – hovorňa, bazén, jaccuzi a sauna. Steny sú ladené v upokojujúcich farbách – v hnedej, oranžovej a zelenej,“ písalo v tom čase SME.
Po 16 rokoch od začiatku stavby bude vila Vyvolených definitívne zbúraná. Chátrať mala už dlhý čas, televízia mala byť aj limitovaná využitím jej priestoru. Búracie práce majú prebehnúť tento týždeň.
Vila Vyvolených sa stala ikonou kultových štúdií na Kolibe v rámci ich modernej éry už ako priestory pre vznik modernej televíznej zábavy. Pre samotnú Joj sa tiež stala symbolom úspechu.
Na jeseň 2005 svoju kontajnerovú reality šou nespúšťala iba Joj s Vyvolenými. Do rovnakej sezóny Markíza vytiahla v tom čase oveľa známejší a rozšírenejší holandský formát Big Brother, ktorý sa stal inšpiráciou pre vznik maďarskej verzie Való Világ.
Lepšia úvodná kampaň, príťažlivejší lokálny názov aj samotné postavičky reality šou však oproti vtedajším priemerom televízií jednoznačný úspech priniesli práve Vyvolení pre Joj.
Big Brother konkurenčnej reality šou neraz nestíhal, definitívny zlom nastal v priebehu októbra a novembra, kedy sa sledovanosť suverénne preklopila na stranu Vyvolených. Ich najsledovanejší diel po historickom spojení slovenskej a českej verzie Vyvolených sa dostal až k úrovni 800-tisíc divákov, Joj pritom v tom čase nedosahovala pokrytie na úrovni rozšírenej Markízy, napriek tomu bola vo viacerých mesiacoch jesene najsledovanejšou televíziou v prime-time.
Práve Vyvolení posilnili nastupujúci rast sledovanosti Joj, ktorý zažala budovať prvými úspešnými projektami ako Dievča za milión či Inkognito. Súbežne s Vyvolenými totiž rástla aj sledovanosť hlavného večerného spravodajstva Noviny, pre ktoré sa stal postupný divácky návyk kľúčom k stabilite do ďalších rokov.
Kontajnerové reality šou svoj boom zažili na začiatku nového milénia.
Práve pre toto obdobie sa stali ikonou diváckej zábavy, formát Big Brother vo svete vznikol v roku 1999, Való Világ v roku 2002. Na Slovensku prvý úspech podobnej šou zaznamenali na jar 2005 Mojsejovci, ktorí narozdiel od spomínaného Big Brother absolútne valcovali. Dodnes sú na čele sledovanosti v histórii Markízy od peoplemetrového merania v roku 2004, keď v komerčnej cieľovke s najsledovanejším vydaním dosiahli rating 35,9 % s podielom 69,7 %. Celkovo tento diel sledovalo až 1,68 milióna divákov.
Markíze aj Joj sa kontajnerové reality šou vyplatili iba v ich úvodnom nasadení – Markíze na jar 2005 s Mojsejovcami a Joj s prvou sériou Vyvolených v rovnakom roku na jeseň. Ako Big Brother tak druhá séria Vyvolených na jar 2006 už na sledovanosť prvých šou nedosiahli a aj úspech podobného typu šou upadal. Nálady sa začali meniť až v ostatných rokoch, kde aj Markíze pomohla pri upadajúcej sledovanosti jej dlhoročnej reality šou Farma stávka práve na prvky Vyvolených.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pozrite si tento príspevok na Instagrame