Sledovanosť
Joj zlomila nové rekordy, prvý hokej totálne valcoval! RTVS s pokusom o vlastné štúdio nelákala
Joj s prvým zápasom MS v hokeji vystrelila na nevídané podiely na trhu cez 70 %, zaknihovala tak svoje historické maximum. Postavením na trhu predbehla rovno všetky stretnutia minuloročného šampionátu.
Hokej na Jojke hneď na prvý raz mimoriadne valcoval.
Majstrovstvá sveta v hokeji zmenili po 24 rokoch svojho vysielateľa, ktorým bola od roku 2000 nepretržite bez prestávky Slovenská televízia. V čase, kedy sú športové práva pre televízie každým rokom zaujímavejšie, však už bývalý manažment RTVS nedokázal udržať viaceré z nich. Medzi nimi aj hokejový šampionát, ktorý sa až do roku 2028 presunul na obrazovku súkromnej Joj.
Tá z toho urobila veľkú udalosť, na ktorú divákov pripravovala už od februára.
Umocnila ju historickým rozhodnutím odvysielať v televíznom vysielaní naživo všetkých 64 zápasov majstrovstiev, čo sa doposiaľ ešte nestalo. RTVS vlani v priamom prenose ponúkla 34 duelov, zvyšné odvysielala zo záznamu. Joj to umožnilo široké portfólio staníc, vrátane vlastného športového kanála.
Joj sa zmenu vysielateľa MS v hokeji podarilo odkomunikovať, keď hneď úvodný zápas vystrelil vyššie ako minuloročné šampionáty.
Tohtoročné majstrovstvá otvoril o 16:20 zápas Slovenska proti Nemecku, ktorý skončil našou prehrou 4:6. Na obrazovke hlavnej Joj ho malo po tretinách sledovať 618, 800 a 865-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke s podielmi na trhu medzi 56 – 60 %.
Absolútnym trhákom bol duel vo vynovenej obchodnej cieľovke, v ktorej tri tretiny dosiahli mimoriadne vysoký priemerný podiel na trhu až cez 70 %. Ratingy sa mali po tretinách pohybovať nad 12, 16 a pod 18 % s podielmi na trhu spod 68, cez 73 a okolo 71 %.
Pre Jojku sú tieto podiely na trhu absolútnym rekordom, rovnako sú však nadpriemerné pre hokejový šampionát.
Hokej si na Joj polepšil
Prvým zápasom Slovenska si MS v hokeji presunom na Joj nateraz vylepšili postavenie na trhu.
Slovenský hokej sa dlhé roky vysielal na obrazovke hlavnej verejnoprávnej Jednotky, po spustení kanála :Šport však RTVS všetky stretnutia presunula tam.
Prvý šampionát vysielaný na športovej stanici :Šport znamenal v roku 2022 veľký prepad sledovanosti v radoch státisícov divákov. Kým bežne boli zápasy Slovenska zvyknuté na podiely na trhu 50 – 60 % a blízkosť či prekročenie miliónovej hranice v univerzálnej cieľovke, v roku 2022 sa väčšina zápasov pohybovala na podieloch 30 – 45 %. Prvé zápasy sledovalo po tretinách okolo 400 až 600-tisíc divákov, s koncom základnej časti sa najsledovanejšie tretiny začali dostávať na 700 až 800-tisícovú úroveň. Sledovanosť následne nahor vytlačila účasť Slovenska vo štvrťfinále, kde sa prvý a jediný raz zápas ťahal k miliónu.
V roku 2023 si už zápasy na :Športe nachádzalo viac divákov.
Podiely na trhu sa v univerzálnej cieľovke pohybovali najčastejšie okolo 40 – 50 %. Celkovo tri tretiny zo všetkých siedmich zápasov Slovenska v základnej časti prekročili hranicu 900-tisíc divákov, dve nemali ďaleko od milióna. Slovenské duely sa zároveň častejšie dostávali nad 700 aj 800-tisícovú hranicu, najsledovanejšie tretiny štyroch zápasov sa hýbali v širšom okolí 900-tisíc.
V pôvodnej obchodnej cieľovke maximá slovenských zápasov na MS 2023 dosahovali podiely na trhu okolo 65 %, rekordné ratingy boli v okolí 21 %.
Joj tak s úvodným zápasom Slovenska s Nemeckom podielovo prekonala všetky duely MS z roku 2023.
Vo vynovenej obchodnej cieľovke hneď dvakrát prekonala úroveň 70 %, čo sa vlani zápasom na :Športe nepodarilo ani raz. V univerzálnej skupine navyše prvý zápas na Joj dosiahol vyšší priemerný podiel na trhu ako každý zo siedmich duelov Slovenska na minuloročnom šampionáte.
Výrazne si medziročne polepšil aj otvárací zápas Slovenska.
Vlani sa odohral rovnako v piatok popoludní, avšak o hodinu skôr o 15:20, kedy turnaj otváral šláger Slovenska proti Česku. Najsledovanejšia tretia tretina atakovala úroveň 720-tisíc divákov s podielom na trhu pod 50 % v univerzálnej cieľovke. Hneď prvá tretina majstrovstiev zaknihovala najvyšší podiel na trhu pre celý zvyšok šampionátu atakovaním 60 %.
RTVS sa hokeja nevzdala
Pre RTVS bol hokejový šampionát celé roky najväčšou športovou udalosťou a z pohľadu divákov povinnou jazdou, ktorá na jej obrazovke nemohla chýbať.
V posledných rokoch sa športový tím telerozhlasu snažil o zmodernizovanie vysielania a jeho priblíženie k svetovej špičke – zápasové štúdiá začala RTVS robiť aj s divákmi a namiesto klasických expertov ich obsadila komerčne atraktívnou dvojicou Boris & Brambor (Boris Valábik a Marián Gáborík), pridala pozápasovú zábavnú talkshow s Richardom Lintnerom či prvok z NHL v podobe experta medzi striedačkami Ondreja Rusnáka, ktorý sa so živými vstupmi hlásil priamo uprostred zápasu.
Strata hokejových práv, o ktoré RTVS prišla ešte za vedenia Jaroslava Rezníka, je veľkou témou, ktorá nielen medzi divákmi rezonovala dlhé mesiace.
RTVS sa hokeja rozhodla nevzdať úplne a pripraviť vlastné sprievodné vysielanie popri zápasoch na Joj.
V programe udržala napríklad projekt Richarda Lintnera, tento rok v podobe Citrónshow priamo zo Slovenského domu v Ostrave. Ponúka ju už od štvrtka po hlavnom programe na Jednotke, na priemery stanice zatiaľ nedosahuje. Hýbať sa mala podľa našich informácií na podieloch na trhu okolo 4 – 6 % v oboch hlavných cieľovkách.
Dve štúdiá pred zápasom
Zmena vysielateľa MS v hokeji prináša tento rok aj mimoriadne bizarnú situáciu na trhu.
RTVS okrem iných aktivít na stanici :Šport hodinu pred zápasom vysiela klasické športové štúdio, aj keď samotné stretnutie následne neponúka. RTVS však ostali rádiové práva pre Rádio Slovensko a štúdio spojila s predzápasovou analýzou ako oficiálny rozhlasový vysielateľ.
Predzápasové štúdio pred duelmi Slovákov tak tento rok vysielajú v rovnakom čase dve konkurenčné stanice.
Na RTVS boli hosťami Oľgy Konečnej spomínaný expert Ondrej Rusnák a dlhoročný komentátor MS v hokeji Pavol Gašpar. Hlasom slovenských zápasov bol nepretržite dvadsať rokov od roku 2004.
Najmä z tvárí športovej redakcie bolo cítiť sklamanie z nemožnosti vysielať šampionát a z nutnosti obmedziť sa len na sprievodné aktivity.
„Som veľmi zvedavý. Povedzme si rovno – do takéhoto projektu zatiaľ nešiel žiadny vysielateľ, ktorý sa nevenoval priamo tomuto šampionátu. Spája sa s tým množstvo obmedzení, s ktorými sa budeme musieť vyrovnať a ktoré budeme musieť rešpektovať,“ povedal otvorene Gašpar.
RTVS ukázala, ako by vysielanie robila ona.
Tváre v štúdiu komunikovali uvoľnene v priateľskej atmosfére, nechýbali pripravené plnohodnotné predzápasové príspevky v podobe dokrútok aj živých vstupov priamo z dejiska majstrovstiev.
Po prechode zápasov na Joj však RTVS divákov nepritiahla – predzápasové štúdio na :Šport sa malo podľa našich informácií hýbať v oboch cieľovkách na úrovni dvoch podielových bodov. Joj so štúdiom pred prvou tretinou bola viac ako desaťnásobne vyššie.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.