Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

Jeseň 2015 priniesla zásadné udalosti: TOP momenty, ktoré hýbali televíznym trhom!

Prinášame prehľad kľúčových udalostí uplynulých štyroch mesiacov.

Dôležitá jesenná sezóna je na konci. Posledné štyri mesiace v roku len posilnili niektoré trendy črtajúce sa na jar a priniesli niekoľko prekvapení, ktoré formovali televízny trh. Prinášame tie najzásadnejšie udalosti z pohľadu portálu Mediaboom.sk.

Líder stratil suverenitu. Nielen v číslach

Markíza aj v druhej polovici roka potvrdila veľký prepad sledovanosti, keď zažila najslabšiu jesennú sezónu od svojho vzniku. Televízia tak má za sebou najhorší rok, nakoľko na historických minimách bola aj na jar. Jedným zo zásadných posunov na našom trhu a zároveň v správaní Markízy je strata jej suverenity, nielen v sledovanosti. Od začiatku roka svoj program prispôsobuje konkurencii, pričom v niektorých prípadoch na ňu reaguje dokonca aj v tvorbe námetov. Aktuálne tak v mnohých smeroch neplatí, že televízny líder udáva trendy.

Televízia si svoju značku v priebehu roka poškodzovala programovými zmenami. Začala s nimi už od januára, kedy reagovala na nové formáty Joj ako Sladký život, Tanec snov či Kolabs. Neúnosnú mieru nabrali na jeseň, keď pravidelne menila piatkový program, na istý čas tak poslala ako Búrlivé víno tak Farmu o 20:30 v piatky do hlbších podpriemerov. Programovou zmenou tiež vytiahla svoj klenot Hornú Dolnú, ktorej tak nepripravila pevnú pôdu. Nakoniec ju odsúvala zo stried na pondelky.

Zmenám v programe sa nevyhla ani Joj, jednou z najvýraznejších bolo náhle stiahnutie šou Farmár hľadá ženu. Už tým si pohnevala divákov, následným vysvetlením, prečo tak spravila, len priliala olej do ohňa.

Denné seriály na kolenách

Kým na jar značnú stratu divákov pocítilo Búrlivé víno, na jeseň sa už nedarilo žiadnemu dennému seriálu. Vínna sága padla ešte viac, keď pravidelne uhrávala podpriemery len okolo 20 – 22 %, značný prepad postihol Divoké kone, ktoré s koncom prvej série prestali byť pre niektorých divákov zaujímavé. Seriál sa prepadol najprv k podielom okolo 17 – 18 %, v posledných týždňoch to bolo skôr okolo 14 – 16 %. Absolútnym fiaskom sa skončil pokus Markízy s Kukučkou, ktorej priemerný podiel sa hýbal okolo 17 %, kým predchádzajúca séria Chlapi neplačú sa aj vo svojom najslabšom období hýbala okolo 24 – 28 %.

Diváci tak televíziám jasne naznačili, že éra s dennými seriálmi je nateraz preč. Netrvala vôbec krátko, keď sa Joj dlhé roky darilo s Panelákom, na svojom vrchole bola s príchodom Búrlivého vína na jar 2013 a rovnako aj seriálu Chlapi neplačú na jeseň toho istého roka. Svoju silu začali daily seriály mierne strácať v druhej polovici roka 2014 a značnejšie na jar tohto roka. Úspech prvej série Divokých koní však ukázal, že časť divákov denné seriály neodmieta, no musia priniesť niečo nové. Seriál Joj vtesnal do deja tajomnú dramatickú zápletku, ktorá divákov bavila. Keď v seriáli chýbala, sledovanosť klesala. Joj sa skúsi niečo nové priniesť aj na jar, keď uvedie rodinno-komediálny seriál z prostredia zoologickej záhrady.

Úplný obrat o 18-tej

Neúspech Kukučky a príchod novej šou Moja mama varí lepšie ako tvoja položil základy v absolútnom obrate sledovanosti o 18-tej hodine. Po dlhých rokoch v tomto čase začala Joj opäť dominovať, aj keď spočiatku k Mojej mame davy neprilákala. Televízii sa nevydarila kampaň, keď prvá časť šou dosiahla len slabý share 16,7 %. Podobné podiely čoskoro patrili už ale Markíze. Šou vydareným spracovaním nalákala divákov, v sledovanosti vystrelila po štarte Kukučky. V najsilnejších časoch sa dokázala dostať aj vysoko nad 30 %, bežne sa dokázala hýbať okolo 24 – 27 %.

Markíza, naopak, zamrzla v hlbokých podpriemeroch. Paradoxne sa jej najvydarenejším produktom v accesse stala Kukučka, ktorá ju dokázala dostávať k 17-tim podielom a niekedy aj vyššie. Rodinné prípady sa prepadávali aj pod sedemnástku, neraz aj hlbšie k okoliu 13 – 14 %. To isté sa podarilo aj Susedským prípadom, ktoré nárast oproti Rodinným prípadom držali len v prvých dieloch. V predvianočnom týždni nasadený Majster pekár bol pre Markízu kvalitatívne aj výkonnostne absolútnym fiaskom.

Televízne noviny na dne

Slabý access Markízy spôsobil veľké oslabenie výkladnej skrine televízie – spravodajstva. Televízne noviny spadli túto jeseň na svoje úplné dno, nakoľko vo väčšine dní sa nedokázali dostať cez tridsaťpercentný share. Čo viac, neraz prišli o post najsledovanejšieho spravodajstva na Slovensku, keď ich už pravidelnejšie začali predbiehať Noviny TV JOJ. Tým sa darilo najmä v prvej polovici jesene, v priebehu novembra už podiel strácali. V závere roka sa však opäť dokázali parkrát dostať pred Televízne noviny.

Markíze klesli aj podvečerné Prvé Televízne noviny, keď sa často hýbali len okolo 20 – 22 %. Historický moment v tomto slote nastal, keď líder náhlou programovou zmenou v snahe zachrániť Kukučku vysunul Prvé TNky aj s Reflexom o hodinu skôr, aby na sedemnástu nasadil Hornú Dolnú, ktorou chcel nalákať ku Kukučke viac divákov.

Piatky pre RTVS

Slovenskej televízii sa po ére hlbokého pádu podarilo dostať späť na úroveň, keď dokáže prilákať aj pravidelne k obrazovke masy. Piatky si dokonca v čase vysielania Milujem Slovensko obsadila úplne pre seba, keď sa v cieľovej skupine 12 – 54 pravidelne každý týždeň stávala lídrom a porážala ponuku Markízy aj Joj. Úspešná bola RTVS tiež v utorky, kedy sa neraz stala so šou Nikto nie je dokonalý dvojkou na trhu. Relácia s Juniorom a Marcelom na jeseň v sledovanosti posilnila, k jej úspechu prispel pokles výkonnosti denných seriálov komerčných staníc.

Telerozhlas tiež potvrdil svoju pozíciu so seriálmi v nedeľu, keď sa mu darilo so sériou Doktor Martin. Čo televízii nevyšlo, bola novinka Domov, sladký domov, ktorá po pár častiach stratila šťavu a nabrala statické rozmery. Šou Jednotka presunula zo štvrtkového hlavného vysielacieho času na nedele po Doktorovi Martinovi, kde sa ťahala k priemerom stanice, nie vždy sa jej to podarilo.

Superstar potvrdila negatívny trend, Talent až nečakaným ťahúňom

Sledovanosť tradičných talentových šou v posledných rokoch po celom svete aj u nás klesá, čo sa potvrdilo aj tento rok. Štvrtá federálna Superstar dosiahla na svoje najslabšie čísla a napriek vysielaniu v najsilnejšom nedeľnom prime-time neoslnila. Výrazne lepšie na tom bola šou Česko Slovensko má talent, ktorej ročná pauza prospela a s piatou sériou dokázala dokonca zvrátiť pokles sledovanosti a napriek vysielaniu mimo nedieľ rásť. Veľkým úspechom pre Joj bolo udržanie vysokých nadpriemerov so šou v čase, kedy Markíza proti Talentu nasadila druhú sériu Hornej Dolnej. Talentovej šou sa dokonca komediálny seriál podarilo oslabiť, Markíza ho nakoniec presunula s poslednými premiérovými časťami na pondelky. Porovnanie sledovanosti Superstar a Česko Slovensko má talent nájdete v tomto článku.

Z veľkých šou sklamala na jeseň relácia V siedmom nebi, ktorá medziročne stratila. Celkovo nemajú projekty Vila Rozborila za sebou dobrý rok, rozpačité výkony dostahoval aj jarný Tanec snov. Siedme nebo nakoniec nakoniec Joj odsunula z jej tradičných nediel na štvrtky, kde dokázala podrásť, nákladná šou ale v priemere výkonnostne nepresvedčila. Televízia s ňou ale podľa niektorých zdrojov ráta už na jar.

Najsilnejšie značky na trhu

Najsledovanejším programom a naďalej silným brandom je komediálny seriál Horná Dolná. Ten potvrdil, že aj v hlavnej sezóne dokáže byť najsledovanejší na Slovensku, oproti jari, kedy sa vysielal v medzisezónnom období počas januára a februára, však stratil približne štvrtinu divákov. Celkový priemer druhej série mu kazila aj konkurencia Talentu, vystrelil až mimo nej. Výraznou značkou bola i túto jeseň skeč šou Kredenc, ktorá má za sebou vôbec najúspešnejšiu sezónu. Dopomohlo jej k tomu zaradenie práve za Hornú Dolnú, ktorej nábeh ju vyniesol do výšin a pripísala si tak rekordy. Po výmene komediálneho seriálu za Búrlivé víno už Kredenc badateľne klesol.

Svoju pozíciu túto jeseň posilnilo Milujem Slovensko, ktoré, ako už bolo spomenuté, dokázalo pravidelne vyhrávať piatkové večery. Pod jeho úspech sa podpísala nielen samotná úroveň šou ale aj konštantné správanie RTVS v piatkovom slote. V priebehu druhého polroka vznikla aj ďalšia silná značka v podobe šou Moja mama varí lepšie ako tvoja. Po šou Česko Slovensko má talent, ktorá si dokázala prinavrátiť svoj lesk, sa kuchárska novinka stala jednoznačne najúspešnejším formátom Joj, ktorý spoznáva celé Slovensko.

Vývoj menších staníc

Na jeseň sa na post najsledovanejšej menšej stanice celodenne posadila Doma, v prime-time sa ňu doťahovala Pluska a v celotýždennom meraní síl ju párkrát dokázala aj predbehnúť. Ženskej stanici sa darilo najmä s denným programom, a to už od poludnia, kedy jej neraz vychádzali reprízy hlavnej večernej telenovely, silné pásmo mala s premiérovou telenovelou More lásky popoludní a hlavne podvečernými sitkomami, keď pokračovala v Priateľoch a z Markízy presunula Krok za krokom. Pozíciu jej vylepšila aj nákladná Kukučka, ktorej dovysielanie na menšej stanici bolo ale výrazne neefektívne. Doma sa podarilo zvýšiť aj čas pred ôsmou so zaradením seriálu Dr. House, v nadpriemere zastabilizovala hlavnú kriminálku Mentalista, z ktorej dokonca ponúkla i premiérovú siedmu sériu.

Kde túto jeseň ale aj celý rok Doma strácala bol hlavný telenovelový slot po 21:30. Jarná Zakázaná láska aj jesenná Dila stratili oproti predchádzajúcim telenovelám časť divákov, najmä s prvou z dvojice vysielaných epizód uhrávala stanica často len priemery, čo je neúspech.

Plus si naďalej udržuje stabilné viaceré denné sloty, v prime-time pokračovala s filmami, kde je jej úspešnosť závislá od výkonu daného titulu. Jej najsilnejší slot je naďalej okolo ôsmej večer s reprízami pôvodných sitkomov, najmenej sa jej z večerného programu darilo v stredy, kedy vysielala akvizičné seriály. Dych tiež strácajú Simpsonovci o 19-tej.

Dajto rovnako pokračovalo večer s filmami, celodenne aj v prime-time bolo pravidelne na treťom mieste medzi spomínanými menšími stanicami. Slabé má denné pásmo, darí sa mu až od poobedných kriminálok. Stanica sa na jeseň pokúsila posilniť La Ligou, tento zámer jej vychádza skôr nepravidelne.

Wau túto jeseň stratila časť výkonu s denným programom, kde sa jej prestáva dariť, pozíciu si zlepšuje rozhodnutím vyskladať väčšinu večerov kriminálkami. Býva s nimi nadpriemerná, dokážu jej vegenerovať aj dvojnásobok jej denného podielu.

Čítať viac...
Nahor