Aktuality
Imidžové novinky, hity aj historické prepadáky: Toto všetko priniesla a zmenila uplynulá sezóna!
Sezóna 2016/2017 sa stala pohrebiskom množstva formátov, našla však aj niekoľko hitov. Priniesla tiež historickú zmenu.
Sezóna 2016/2017 opäť pritvrdila boj medzi hlavnými konkurentmi. Aj keď ten najväčší súboj sa očakáva túto jeseň, už v uplynulej sezóne sa televízie predháňali vo vypúšťaní nových ale aj originálnych programov, ktoré však nie vždy trafili do čierneho. Pozrite si prehľad udalostí a projektov sezóny 2016/2017, s ktorými dokázali televízie dominovať, šplhnúť si imidžovo u divákov alebo ich od televízora odplašiť tak ako takmer žiadny iný program predtým.
Spoločný „reality“ prešľap
Najväčším spoločným prešľapom Markízy a Joj sa v uplynulej sezón stalo uvedenie výpravných reality šou. Obe televízie stavili počas jesene 2016 na nové projekty, keď sa Markíza rozhodla nechať oddýchnuť Farmu, na čo zas Joj zareagovala nasadením obdobnej šou. Obe novinky ale zhodne hlboko u divákov prepadli. Návštevníci vrcholili vo finále až po polnoci ako jeden z najväčších prepadákov Joj vôbec, aj keď mali ambíciu byť vysielané aj o 20:30. Ostrov sa zaradil k najdrahším projektom v histórii Markízy, no rovnako aj k najmenej úspešným. Rovnako sa z času o pol deviatej postupne presúval do noci, kde aj skončil.
Novú Hornú Dolnú Markíza nenašla
Markíza sa v sezóne 2016/2017 pokúsila etablovať hneď dva nové komediálne seriály. Išlo o prvé projekty od uvedenia Hornej Dolnej, no oba skončili nezdarom. Atletiko Cvernofka sa pokúsilo priamo kopírovať fungujúce prvky z Hornej Dolnej a napriek silnému obsadeniu futbalová téma ani nevydarené spracovanie divákov nezaujali. Seriál sa musel odsúvať k noci. Vo svojom čase, naopak, až do stiahnutia z vysielania vydržal Divoký Zapadákov, ktorý na Slovensko priniesol originálne spojenie komediálneho seriálu a westernu. Myšlienka však výrazne predčila spracovanie, ktoré dopadlo rovnako ako sledovanosť seriálu. Divoký Zapadákov sa stal veľkým prepadákom, keď sa usadil o 20:30 len okolo 4,5 ratingu.
Prázdniny aj po prázdninách valcovali
To, čo nevyšlo Markíze, sa nad očakávania podarilo Joj. Nový seriál Prázdniny, inšpirovaný legendárnou komédiou S tebou ma baví svet, priniesol televízií nevídaný úspech, keď sa po mimoriadne silnom januárovom štarte udržal na hranici 10 ratingov. Pre Joj dosahoval netradične veľké nadpriemery, ktoré dokázala získavať v priebehu celého seriálu až do konca. S poslednou časťou Prázdniny dosiahli dokonca na totožný výkon ako v rovnakom týždni premiérová Horná Dolná. Nie je tak prekvapením, že Joj pripravuje druhú sériu.
Nekonečné seriály vystriedali nákladné minisérie
Jar 2017 bola prvou sezónou, kedy sa od nástupu Paneláku vo februári 2008 neobjavil na slovenskej obrazovke denný seriál. Nekonečné projekty a cyklické príbehy sa divákom prejedli, a tak sa im televízie rozhodli dať pauzu. Joj sa k tomu pustila, ako sama hovorí, do svojej novej seriálovej éry, keď roztočila, až na Panelák, všetky nové projekty v exteriéroch, pričom stavila na kratšie série. V každej sezóne sa k tomu rozhodla uviesť imidžovú novinku, s ktorými popri vysokých nákladoch a malom počte častí investuje najmä do svojej značky. Na jeseň 2016 sa takýmto projektom stala kriminálka Za sklom, na jar zas detektívka 1890. V oboch prípadoch si televízia pochvaľovala ohlasy, ktoré mali splniť účel, sledovanosť sa však postupne v oboch prípadoch usadila skôr k priemerom. Za sklom bude pokračovať druhou sériou.
Diváci sa z Paneláku odsťahovali
Ak sa niekde Joj potvrdila správnosť stávky na nové projekty a originálne námety, tak je to pri novom Paneláku. V čase 15. narodenín sa rozhodla oživiť legendárnu značku, ktorá jej z veľkej časti pomohla budovať súčasný imidž a vrátiť Panelák na obrazovky po necelých dvoch rokoch od ukončenia. Niekdajší hit ale ani zďaleka s novými časťami nedokázal naplniť očakávania svojich divákov a napriek slušnej sledovanosti úvodných dvoch častí spadol do hlbokých podpriemerov, v ktorých sa trápi dodnes.
Sezóna návratov
Okrem Paneláku sa na obrazovky stihli uplynulú sezónu vrátiť aj ďalšie projekty. Markíza oživila kultovú značku Vylomeniny, ktorá sa však musela zaobísť bez hlavnej tváre, Vila Rozborila. Nový moderátor, Ján Tribula, divákov nelákal a pilotný diel nových Vylomenín na Veľkonočný pondelok neuspel. Opačný príbeh píše po svojom návrate formát Sedem, ktorý sa od marca usadil vo štvrtky po Inkognite. Osvedčená pätica glosátorov vrátila na obrazovky politickú satiru a Joj sa mohla tešiť z pozitívneho ohlasu divákov aj médií. Aj keď relácia neraz klesla k priemerom stanice, pre Joj v problematickom čase po 22. hodine dosahovala stabilné čísla, pričom s poslednou časťou dokonca uhrala rekord. Aj keď len po krátkej pauze sa túto jar na obrazovky vrátila aj relácia Nikto nie je dokonalý, ktorá však najviac zaujala zmenou televízie. Koniec pod logom verejnoprávnej RTVS znamenal jej novú éru na obrazovke Joj, kde sa šou darí dosahovať lepšiu sledovanosť ako na Jednotke. Rekordný mala štart, v závere sezóny už však bola vlažná.
Inkognito ako pokropené živou vodou? Dobre vedieť!
Ešte na jar 2015 obnovila Joj aj ďalšiu známu televíznu značku Inkognito, ktorá však svoj skutočný boom zažila v uplynulej sezóne. Relácia netradične vystrelila až po roku vysielania, keď v uplynulých mesiacoch prepisovala rekordy od návratu a dodnes patrí k najsledovanejším programom na trhu. Poradiť si dokázala už aj s pondelňajšou konkurenciou premiérovej Hornej Dolnej, ktorú dokonca v celkovom publiku porážala, pričom ešte rok predtým komediálny seriál jasne viedol (porovnanie v tomto článku). Veľký rozdiel v úspechu Inkognita v skratke vystihli výkony silvestrovských špeciálov. Kým na sklonku roka 2015 silvestrovský diel tvrdo prepadol, o rok neskôr patril k top programom večera.
Nečakaným ťahúňom Markízy sa minulú jeseň stala novinka Dobre vedieť. Televízia ju stihla uviesť ešte koncom jari 2016, pričom už v lete ju zo slotu 21:40 presunula do najhlavnejšieho času. Po prepadáku s Ostrovom či neúspechu Atletiko Cvernofka čerstvá šou nakoniec zachraňovala Markízu a patrila k jej kľúčovým istotám. Výkonnosť jej však vydržala len do prelomu rokov, keď túto jar stratila dych a držala sa len na priemeroch a v podpriemere Markízy. Zatlačiť ju dokázalo aj silnejúce Inkognito, ktoré ešte na jeseň šou Markízy pravidelne porážala.
Séria prepadákov
Markíza sa už od uplynulej jesene snažila prinášať sériu noviniek, s ktorými chcela posilňovať sledovanosť, no dosahovala opačný efekt. Najväčšou katastrofou dopadla nová skeč šou Kávomat – Miestny úrad Hodrušany, ktorú si Markíza otestovala ešte na jar 2016 pilotnou časťou, ktorej úspech ju presvedčil k nakrúteniu rovno 20 epizód. Ako sa ukázalo, jedna časť na otestovanie skutočného potenciálu projektu nestačila. Kávomat si vyskúšala nasadením v pondelok po Hornej Dolnej a Kredenci v čase, kedy sa obom programom darilo v premiérach dosahovať vysoké nadpriemery a po silnom nábehu zabral aj Kávomat. Ten sa stabilne do štruktúry televízie zaradil v pondelky na začiatku tohto roka, kde však tvrdo prepadol a narýchlo skončil ako prvý tohtoročný formát. Pred stiahnutím dosiahol podiel len pod 9 % a stal sa jedným z najväčších prepadákov Markízy vôbec.
Po odchode z DVB-T Markíza okamžite od začiatku roka vytasila novinky a premiérový program, ktorý mal čo najviac zmierniť očakávaný pokles čísel. Stal sa však opak. Po Divokom Zapadákove, nefungujúcom Kredenci, Kávomate, oslabenom Dobre vedieť aj Chart Show nasadila novinku Baby Boom, ktorá sa stala jej ďalšou katastrofou. Kontroverzná šou pri štarte neuspela a hneď s druhou časťou sa prepadla do mimoriadne hlbokých vôd. Zaujímavosťou je, že rovnako ako v prípade Divokého Zapadákova, aj pri šou Baby Boom ostala Markíza trpezlivá a neodsunula nefungujúci projekt do hlbokej noci. S jeho vysielaním o 20:30 vytrvala takmer do konca.
Úspech v prvej sérii Tvoja tvár znie povedome zabezpečil Andrejovi Bičanovi v Markíze sériu ponúk. Najprv ho televízia presvedčila do pokračovania veľkej celebritnej šou, zároveň mu však ponúkla vlastný prime-time projekt, po ktorom dlho túžil. Zo spoločných diskusií vznikla licencovaná novinka Hviezdna párty, ktorá mala úspech stavať na uvoľnenej zábave a celebritách hrajúcich veselé hry. Projekt však na obrazovky, zdá sa, neprišiel v správnom čase ani spracovaní. Už štart dopadol začiatkom decembra po kampani rozpačito, následne šou začala padať do podpriemerov. Situáciu nezvrátila ani pri januárovom návrate, keď do pár týždňov v programe skončila.
Ani Joj sa podobným neúspechom nevyhla. V októbri 2016 vyskúšala nasadiť novinku Moja prvá dovolenka, s ktorou chcela sčasti nadviazať na niekdajšie zábavné reality projekty. Šou o Slovákoch, ktorí po prvý raz vycestujú za hranice, sa ale v pondelky po Inkognite dlho neohriala a po dvoch neúspešných častiach zmizla z obrazovky. Program Joj následne vrátila začiatkom tohto roka na utorky o 20:30, kde taktiež vydržal iba krátko. Mimo pozornosti a záujmu divákov sa túto jar odohrávali scripted príbehy v novej sérii Skutočné príbehy, ktoré Joj zaradila v nedele po 1890. Seriálu sa vôbec nedarilo a ako potichu začal, tak aj skončil.
Koleso sa dotočilo, vek sa dohádal
V rámci denného programu Markíza aj Joj skúšali nové súťažné programy. Markíza chcela pokračovať v Kolese šťastia, ktoré sa však už predtým skôr trápilo a na úplné dno spadlo pri návrate v decembri 2016. Televízia to s ním skúšala ešte následne v januári, kde sa hneď v prvé dni prepadlo k 9 % a koncom mesiaca definitívne skončilo. Joj zas urobila radikálny krok v off-time, kde podvečerné spravodajstvo presunula na 16. hodinu a predĺžila pásmo zábavných programov v accesse o novinku Uhádni môj vek. Šou s Vladom Voštinárom na jeseň pravidelne dosahovala podpriemery, nedarilo sa ani presunutým Novinám. Tie sa po čase vrátili na 17:00 s čím porástlo aj Uhádni môj vek, na priemery stanice dosiahlo až začiatkom tohto roka, kedy Joj zmenila koncept súťaže. Po čase však šou opäť stratila divákov až v programe skončila.
Príbehy utorky (ne)ovládli
Popri úspešných Rodinných či Susedských prípadoch sa Markíza rozhodla skutočné príbehy prinášať aj vo svojom prime-time. Vyčlenila im utorňajší večer, kde celú jar budovala okno reality programov postavených na príbehoch a emóciách. Spoločne s priemerným Šťastným domovom, ktorý sa so štyrmi časťami vrátil ešte mimo hlavnú sezónu, štartovala v januári o 21:40 novinka O 10 rokov mladší. Markíza v nej využila dodnes fungujúci koncept legendárnej Zmenárne, ktorú niekoľko rokov vysielala verejnoprávna Jednotka. Program doplnený o emócie, silné príbehy a dvojice, väčšinou partnerské, ktorým zmena vizáže naštartovala nový spoločný život, spočiatku dosiahol nemalú pozornosť divákov, keď sa v tomto roku stal vôbec prvou fungujúcou novinkou Markízy. Všetko sa zmenilo, keď Šťastný domov vystriedal Baby Boom, ktorý so sebou na dno stiahol aj O 10 rokov mladší. Markíza v projekte ale videla potenciál a nakoľko potrebovala hasiť slot po neúspešnom Baby Boome, pustila sa do rýchlej výroby nových častí O 10 rokov mladší. Neraz sa to však odzrkadlilo aj na výsledku. Šou už na svoj úspech nenadviazala ani v čase, keď z nej Markíza spravila svoj hlavný večerný program. O 10 rokov mladší sa, napriek svojmu potenciálu, zapísalo pre hlboko podpriemerné výkony o 20:30 skôr ako neúspešný projekt. Na konci jari ešte Markíza otestovala štvrtý projekt z rovnakej kategórie – Čas na svadbu. Šou zaradená až k 23. hodine štartovala vysoko, následne ale padla k priemerom až podpriemerom. Markíza si novinku vyskúšala štyrmi časťami, posledná padla pod 16 %.
Jednotka na jednotku
Top projektom uplynulej sezóny sa jednoznačne stala šou Zem spieva. Divácky hit a folklór bolo ešte donedávna spojenie, na ktoré by mnohí nevsadili, no RTVS sa podarilo pripraviť šou, ktorá sa stala celoslovenským mainstreamovým fenoménom. Folklór ovládol túto jar sobotné večery, keď sa pravidelne stával lídrom a na diaľku porážal aj najväčšie projekty komerčných staníc. Verejnoprávna televízia s formátom zároveň zabodovala aj na medzinárodnej úrovni, keď tento slovenský projekt vyhral na súťaži Pitch & Play Live v konkurencii desiatich svetových formátov.
Jednotka si sobotnú zábavu vyhradila pre seba počas celej jari. Po Zem spieva ohlásila potichu pripravovaný licencovaný zábavný kvíz Záhady tela, ktorý od prvej časti funguje vysoko nadpriemerne a v 12+ je rovnako pravidelným lídrom. RTVS vyšla aj stávka na herca Mariána Miezgu, ktorý v novej polohe moderátora nesklamal.
Markíza historicky prišla o najsledovanejšie správy, Joj lídrom aj v prime-time
Veľkou zmenou na trhu sa stala výmena na poste najsledovanejšieho spravodajstva na Slovensku. Už na jeseň 2016 sa stále častejšie do tejto pozície tlačili Noviny Joj, ktoré v rámci celkového publika toto postavenie definitívne potvrdzujú v tomto roku. Po odchode z DVB-T Markíza zároveň prišla o pozíciu lídra v prime-time. Späť do čela sa síce začala vracať uprostred hlavnej jarnej sezóny, no s jej koncom a nástupom leta o ňu opäť prišla. Joj Group mala v priemere vyhrať prvý polrok 2017 výkonom 28,4 % (12 – 54), Markíza údaj v tejto skupine neuviedla. Celodenne ostala na trhu lídrom Markíza Group.