Sledovanosť
Galavečer OTO oslávil výročie dosiaľ najslabším výkonom! Pozrite si veľký historický prehľad čísiel
Poznačený pandémiou a neštandardným termínom vysielania zaznamenal OTO po rokoch úspechov prepad na vôbec najslabšie čísla.
Jubilejný 20. ročník ankety Osobnosť televíznej obrazovky, ktorý mal byť oslavou histórie tejto ankety na Slovensku, sa stal jedným z najslabších ako obsahovo, tak sledovanosťou.
Galavečer OTO postihla, ako aj iné udalosti, pri príprave pandémia koronavírusu, ktorá presunula termín jeho konania zo štandardnej jari na začiatok septembra, pričom poznačila aj priebeh priameho prenosu.
Anketa OTO s aktuálnym ročníkom po dlhých rokoch suverénne vo svoj vysielací večer neviedla. Jej sledovanosť medziročne padla o vyše 200-tisíc divákov, keď si ju tento rok malo pozrieť 418-tisíc divákov s podielom 24,2 %. V komerčnej cieľovke dokonca spadla sledovanosť takmer na polovicu s ratingom 5,9 % a podielom 19,3 %.
Výkonnosť však ovplyvňuje aj spomínané neštandardné obdobie jej vysielania oproti iným rokom, kedy spravidla beží v marci či apríli.
OTO bol túto sobotu lídrom v univerzálnej cieľovke 12+, no v komerčnej cieľovke, kde aj ostatné roky dominoval, nestačil. Predbehla ho Joj s filmom Rýchlo a zbesilo 8, ktorý vyskočil na rating 6,7 % s podielom 23,1 %. Proti OTOvi nestačila len Markíza, Fantastické zvery a ich výskyt skončili v hlbšom podpriemere len pod pätnástimi percentami.
Anketa OTO zažívala svoje zlaté časy do roku 2010. Vtedy sa jej sledovanosť pravidelne dostávala nad úroveň 700-tisíc divákov, jej absolútnym rekordnom je sledovanosť z roku 2007, kedy si večer pozrelo až 855-tisíc divákov.
Od roku 2011 zaznamenala anketa prepad úspešnosti a svoje najslabšie výkony. Zvrátiť to dokázala až nová moderátorská dvojica Adela Vinczeová a Matej „Sajfa“ Cifra, ktorá prvého OTA moderovala v roku 2013 a zakorenení v úspechu programu ostávajú doteraz. Aj vďaka nim sa sledovanosť galavečera od roku 2015 neprepadla pod úroveň 600-tisíc divákov, pričom výrazne jeho úspešnosť začala rásť aj v komerčne mladšej cieľovke.
Vlani vôbec po prvýkrát od roku 2013 nebol moderátorom ani jeden z dvojice Sajfa – Adela, keď štafetu jednorazovo prebral Michal Hudák. Sledovanosť udržal, zároveň vlaňajší ročník aj ovládol ako ocenený. Tento rok, kedy sa do pozície moderátora večera vrátil Sajfa, svoj úspech zopakoval.
Sledovanosť posledných ročníkov galavečera OTO
rok vysielania – počet divákov (rating), podiel na trhu (skupina 12+ / 12 – 54)*
2020 – 418-tisíc divákov, podiel 24,2 % / rating 5,9 %, podiel 19,3 %
2019 – 627-tisíc divákov, shr 33,2 % / rtg 10,4 %, shr 30,8 %
2018 – 629-tisíc divákov, shr 31,0 % / rtg 10,4 %, shr 28,7 %
2017 – okolo 670-tisíc divákov, shr 32,7 % / rtg 11,1 %, shr 30,0 %
2016 – 675-tisíc divákov, shr 36,2 % / rtg 10 %, shr 30,2 %
2015 – 601-tisíc divákov, shr 30,6 % / shr 26,6 %
2014 – 551-tisíc divákov, shr 28,6 % / shr 23,1 %
2013 – 587-tisíc divákov, shr 28,6 % / shr 22,3 %
2012 – 464-tisíc divákov, shr 22,4 % / shr 17,3 %
2011 – 553-tisíc divákov, shr 27,9 % / shr 20,3 %
2010 – 734-tisíc divákov, shr 37,1 % / shr 32 %
2009 – 731-tisíc divákov, shr 42,3% / shr 39,8 %
2008 – 709-tisíc divákov, shr 41,2 %
2007 – 855-tisíc divákov, shr 45,9 %
*do roku 2015 sú údaje bez započítania oneskorenej sledovanosti, do roku 2016 bez započítania “hostí”
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/TNS, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %