Televízia
Finále Pečie celé Slovensko na rekordných číslach! RTVS môže jesenný ťahák vysielať každý rok
RTVS sa už minulý rok rozhodla pre strategický krok, zo šou Pečie celé Slovensko chcela spraviť dlhodobý nosný sezónny program. Tento plán jej vychádza.
Stávka na láskavú šou o pečení, ktorá dobyla viaceré krajiny sveta, sa RTVS vyplatila.
Pôvodne britský licencovaný formát televízie BBC The Great British Bake Off, ktorý vlani spoznali aj českí diváci a dopriali mu mimoriadny úspech, sa dostal aj do hľadáčika slovenských televízií, pričom v zákulisí oň zviedli zaujímavý súboj.
Podľa pôvodných informácií mala o formát záujem aj komerčná Joj, ktorá sa taktiež chcela pustiť do realizácie slovenskej verzie úspešnej šou. Nakoniec súboj o formát vyhrala RTVS.
Na jej stranu sa mohol prikloniť aj fakt, že sa slovenská verejnoprávna televízia rozhodla pri tomto formáte spraviť netradičný krok.
Miesto zakúpenia dočasnej licencie v hodnote tisícok eur na vysielanie formátu v jednej sezóne, ako je tomu v prípade šou Milujem Slovensko, Česko Slovensko má talent alebo Superstar, totiž pristúpila ku kúpe kompletného formátu od BBC a za vyše 184-tisíc eur sa stala výhradným majiteľom šou a celej jej biblie na slovenskom území.
RTVS sa tak už minulý rok rozhodla pre strategický krok, keď z Pečie celé Slovensko chcela v prípade úspechu spraviť dlhoročný formát, čo sa aktuálne aj napĺňa.
Prvá séria Pečie celé Slovensko u divákov zabrala a stala sa pravidelným víťazom nedeľného večera.
Na obrazovky sa dostávala za netradičných okolností, keď svojím príchodom vytlačila z vysielacieho času v tom čase absolútne najsledovanejší televízny program – nedeľný prenos očkovacej lotérie, ktorý RTVS nakoniec presunula na soboty.
Pečie celé Slovensko si v priebehu celej série udržiavalo vyše pol miliónovú sledovanosť a v komerčnej cieľovke ratingy v okolí 7 %, pričom najlepší výkon uhral v samotnom finále.
Vyvrcholenie šou si v desiatom finálovom diele túto nedeľu pozrelo celkovo 598-tisíc divákov s podielom 24,9 %, pričom rekord dosiahla šou aj v komerčnej cieľovke ratingom 9,1 % a podielom 22 %.
Pečie celé Slovensko sa stalo túto jeseň suverénne najsledovanejším šou programom sezóny, s výnimkou prenosov očkovacej lotérie. Bezpečne predbehlo aj sledovanosť hlavných šou Markízy a Joj, zavedených talentových programov Superstar a Česko Slovensko má talent, ktoré v tejto sezóne zažili rapídny pád diváckeho záujmu.
Televízia tiež potvrdzuje, že sa z Pečie celé Slovensko stane stabilný dlhoročný formát.
RTVS už v priebehu vysielania šou spustila kasting do 2. série, ktorú chce na obrazovky priniesť v budúcom roku.
Okrem toho, že novú sériu uvedie už na jeseň 2022, v podobnom tempe by mohla pokračovať v prípade úspechu aj ďalšie roky a šou by sa na obrazovke mohla objavovať každoročne.
„Táto šou je v Británii už desať sezón, deväť vo Francúzsku či v Taliansku, a stále funguje. Nehovorím, že je všade top programom na trhu, ale patrí medzi najlepšie programy na trhu,“ uviedol v rozhovore pre Stratégie režisér šou, Jeffo Minařík.
Britský originál sa po prvýkrát na BBC objavil v roku 2010 a odvtedy s novou sériou prichádza pravidelne každý rok. Bolo tomu tak aj v tomto roku, kedy šou ponúkla už svoju 12. sezónu.
RTVS tak v šou Pečie celé Slovensko našla formát, akým je pre Markízu Tvoja tvár znie povedome či Let´s Dance, ktoré budúci rok chystá návrat na obrazovky, alebo pre Joj spomínaný Talent.
Ostatne verejnoprávna televízia z nosných šou dlhodobejšie vysielala vlastný formát Zem spieva, ktorý sa dožil troch sezón, posledným veľkým eventom telerozhlasu bola šou Najväčší Slovák.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“