Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: RTVS / koláž MB

Sledovanosť

Dobové seriály hitom obrazoviek: Čas nádejí prepísal rekordy, RTVS s najlepším štartom v histórii!

Dobová novinka RTVS napodobnila sledovanosť Dunaja a odštartovala suverénne najlepšie z doterajších seriálov spojeného telerozhlasu.

Úspech dobových seriálov pokračuje.

Po minuloročnej úspešnej novinke Dunaj, k vašim službám, ktorá sa stala najsledovanejším seriálom jesennej sezóny, sa divákom predstavila aj o niečo náročnejšia a kratšia dobová séria Čas nádejí verejnoprávnej televízie.

Oba seriály majú spoločné, že sa stali najväčšími výpravnými seriálovými produkciami v histórii ako Markízy tak spojenej RTVS. Odohrávajú sa v podobnom období prvej polovice 20. storočia a ich príbehy dostali podobu rodinnej ságy.

Napriek rozdielnemu rozprávaniu príbehov aj spracovaniu sa na televíznej obrazovke nateraz môžu tešiť z podobného úspechu.

Ako štartovali dobové seriály

Kým u našich českých susedov nie sú dobové seriály žiadnou raritou, slovenské televízie sa do nich tak často nepúšťali.

Ako prvá si náročný výpravný seriálový projekt vyskúšala Joj.

Ešte na jar 2017 odvysielala historickú detektívku 1890, ktorá už v tom čase naznačila potenciál podobných produkcií. Odštartovala s celkovo 620-tisíc divákmi v univerzálnej cieľovke. Ďalšej dobovky sa diváci dočkali až na jar 2021 v podobe Slovanov, ktorí štartovali ešte vyššie s celkovo takmer 640-tisíc divákmi.

Len rok po jojkárskej detektívke 1890 začala RTVS s vývojom seriálu Čas nádejí. Pôvodný pracovný názov niesol ešte Niekde v Európe. S nakrúcaním ale začala až v polovici roka 2022, kedy sa už vyvíjala ďalšia novinka.

V plnom prúde bola príprava českého seriálového námetu Obchodný dom, ktorý minulý rok v januári predstavila Markíza ako Dunaj, k vašim službám. Česká televízia Nova o pár týždňov neskôr uviedla vlastnú verziu postavenú na rovnakom námete Zlatá labuť.

Dunaj sa zo slovenských dobových seriálov uviedol najslabšie, keď na začiatku roka 2023 jeho prvý diel prilákal priemerne celkovo 454-tisíc divákov.

Zo spomínaných seriálov si však ako jediný dokázal nielen divákov udržať, ale ešte prilákať ďalších.

Na jeseň už pravidelnejšie prekračoval polmiliónovú divácku hranicu, pričom v novembri 2023 priniesol svoju doteraz najsledovanejšiu epizódu, ktorú sledovalo priemerne 552-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.

Čas nádejí s rekordným nástupom

Rok po uvedení Dunaja svoju pripravovanú minisériu odštartovala aj RTVS, ktorá jeho úspech napodobnila.

Práve v to dúfal generálny riaditeľ telerozhlasu Ľuboš Machaj, a to o viac, že sa stala vôbec najväčším a najnáročnejším seriálom, na akom verejnoprávna televízia po spojení s rozhlasom pracovala.

„Som zvedavý, ako ju ľudia príjmu, keď sledujem Dunaj, ako trhá rekordy, tak verím, že aj toto bude pre ľudí zaujímavé,“ povedal pred časom v rozhovore pre Denník N.

Čas nádejí napokon zažil najlepší štart na obrazovke RTVS, keď si jeho prvý diel pozrelo priemerne celkovo 532-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke. Podiel na trhu v nej dosiahol 24 %.

Všetky predošlé seriály telerozhlasu začínali pod pol miliónom.

Najlepší štart mal Čas nádejí aj vo vynovenej obchodnej cieľovej skupine, kde úvodná časť dosiahla rating 8 % s podielom na trhu 21 %.

Čas nádejí bol v prvý nedeľný večer suverénnym lídrom na trhu.

V obchodnej cieľovke bola dvojkou Markíza s filmom Aquaman, ktorý mal atakovať rating 6 %. Premiérová snímka Hlas lásky na Joj uhrala 5,5 %.

V univerzálnom publiku bola dvojkou Joj, Hlas lásky malo priemerne sledovať pod 270-tisíc divákov, Aquamana 225-tisíc divákov.

Rekordy Priznania pokorilo hneď pri štarte

Výpravná dobová novinka odštartovala najlepšie zo všetkých doterajších seriálov z produkcie RTVS.

Doposiaľ najlepší seriálový rozbeh zažilo Priznanie, ktoré na začiatku januára 2022 sledovalo priemerne celkovo 491-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.

V priebehu vysielania jeho sledovanosť aj rástla, najsledovanejšie epizódy videlo takmer 530-tisíc divákov. V obchodnej cieľovke jeho maximá prekračovali 7-percentný rating.

Dobovej novinke Čas nádejí sa tak podarilo pokoriť rekordy Priznania z celého jeho vysielania a v oboch hlavných cieľovkách hneď v prvej epizóde.

Doteraz historicky najúspešnejším seriálom telerozhlasu je predchodca Priznania Hniezdo, a to aj vďaka lockdownu z marca 2020.

Jeho januárový štart však ešte sledovalo celkovo 470-tisíc divákov, pričom vo vtedajšej obchodnej cieľovke sa uviedol ratingom len 5,5 %. V ďalšie týždne ale rástlo a už krátko po štarte sa usadilo nad polmiliónovou diváckou hranicou a nad 7 ratingami u mladších divákov.

Po prepuknutí pandémie koronavírusu a prvom lockdowne na Slovensku jeho sledovanosť ešte rástla bližšie k šesťstotisícovej hranici, v samotnom finále v nedeľu 5. apríla 2020 už zlomil absolútny rekord s celkovo 643-tisíc divákmi a podielom 24,1 %. V obchodnej cieľovke vystrelilo finále až na rating 9,4 %.

Prehľad výkonnosti úvodných častí pôvodných seriálov RTVS (počet divákov a podiel na trhu v 12+)

Kolonáda – 12. január 2014 – 440-tisíc divákov, 18,2 %
Tajné životy – 1. január 2015 – 394-tisíc divákov, 16,2 %
Doktor Martin – 30. august 2015 – 280-tisíc divákov, 13,5 %
Kolonáda II. – 10. január 2016 – 396-tisíc divákov, 16,7 %
Doktor Martin II. – 28. august 2016 – 320-tisíc divákov, 17,7 %
Tajné životy II. – 5. február 2017 – 425-tisíc divákov, 17,4 %
Inšpektor Max – 28. január 2018 – 451-tisíc divákov, 19,2 %
Strážmajster Topinka – 6. január 2019 – 442-tisíc divákov, 17 %
Hniezdo – 12. január 2020 – 470-tisíc divákov, 19,8 %
Priznanie – 9. január 2022 – 491-tisíc divákov, 20,5 %
Čas nádejí – 7. január 2024 – 532-tisíc divákov, 24 %

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor