Viete prví
Televízna anketa OTO definitívne skončila: Vieme, prečo sa už nevráti!
Galavečery kedysi patrili medzi stabilné programy v televíznom vysielaní, v ostatných rokoch začali z obrazoviek miznúť. Jeden z posledných zmení budúci rok televíziu.
Veľký priestor v televíznom vysielaní v minulosti dostávali večerné galaprogramy, ktoré sa venovali mnohým anketám či súťažiam krásy.
Kedysi ich organizovali dokonca aj samotné televízie, keď v rokoch 1997 až 2006 Markíza odvysielala desať ročníkov vlastnej televíznej ankety TOM – Televízna osobnosť Markízy. Diváci si v nej vyberali najobľúbenejšie osobnosti televízie, vôbec najviac sošiek si z ankety odniesla dnes už tvár konkurenčnej Joj, Aneta Parišková.
Miznú z obrazoviek
Dlhé roky sa pravidelne na obrazovkách organizovali rovno dve súťaže krásy Miss Slovensko a Miss Universe.
Ako prvá sa z televíznych obrazoviek vytratila Miss Universe, ktorú dlhé roky vysielala verejnoprávna Slovenská televízia.
Od roku 2018 sa však súťaž aj s veľkým galavečerom presunula len na internet, kde odvysielala živý stream z finálového večera aj tento rok v septembri. Bez vysielania v televízii sa však súťaži už dostáva len minimálna pozornosť verejnosti.
Poslednou súťažou v televíznom vysielaní tak ostávalo Miss Slovensko.
To v roku 2011 po pätnástich rokoch zmenilo televíznu stanicu, keď po nedohodnutí sa s Markízou organizátori presunuli galavečer na Jojku. Miss Slovensko sa na JOJ vysielalo pravidelne jedenásť rokov, naposledy diváci mohli priamy prenos sledovať na konci minuloročného leta.
„Misska“ vo vysielaní Jojky po prvý raz chýbala tento rok, kedy sa vôbec po prvýkrát od roku 1996 súťaž krásy Miss Slovensko nekonala. Dosiaľ spoznala 26 kráľovien krásy, ku ktorým sa tento rok dvadsiata siedma už nepridala.
Rovnako sa z obrazoviek potichu vytratila ostatné roky najpopulárnejšia televízna anketa OTO – Osobnosť televíznej obrazovky, prezývaná aj slovenské oscary.
Vôbec po prvýkrát sa OTO konal vo februári roka 2001, a teda v čase, kedy už Markíza vysielala svoju vlastnú televíznu anketu TOM. Odvtedy organizátori ankety venovanej všetkým televíziám a jej osobnostiam uskutočnili celkovo 20 ročníkov.
Práve jubilejný 20. ročník poznačilo dosiaľ najviac problémov.
Galavečer OTO sa pravidelne konal v marci či apríli, kedy však v roku 2020 prepukla pandémia koronavírusu. Plánovaný aprílový priamy prenos vyhlásenia výsledkov museli organizátori pre prísne opatrenia vôbec po prvýkrát preložiť, nakoniec sa ho diváci dočkali v septembri po krátkodobom letnom uvoľnení pandemickej situácie.
OTO skončil
Odvtedy sa anketa OTO s otvorením hlasovania ani galavečerom nevrátila.
Organizátori vynechali za sebou už dva ročníky, pričom slovenské televízne „oscary“ sa, podľa všetkého nebudú udeľovať ani budúci rok.
Najdlhšie vysielaná televízna anketa sa podľa zákulisných informácií viac nevrátila pre finančné problémy organizátorov.
V strate mali skončiť práve v covidovom roku 2020, pričom tento rok agentúra APA, ktorá za anketou stála, mala ukončiť svoju činnosť.
V minulosti mali organizátori s anketou viaceré problémy, častokrát boli spájané s pochybnosťami televízií o transparentnosti hlasovania.
Najčastejšie anketu bojkotovala Markíza.
Galavečera sa nezúčastnila v roku 2004, kedy sa mimoriadne priamy prenos galavečera presunul z STV na komerčnú Jojku.
Dôvodom bolo odmietnutie spolupráce vedenia verejnoprávnej televízie s organizátorom ankety. Markíza však presun na obrazovku mladej konkurencie, ktorá navyše v tom čase začínala sledovanosťou naberať na sile, považovala za porušenie pravidiel spolupráce a nezávislosti ankety.
Markíza bojkotovala anketu aj v rokoch 2012 a 2013, kedy zas boli dôvodom súdne spory, ktoré viedlo vydavateľstvo Ringier s televíziou pre reportáže v Televíznych novinách. Na galavečere v týchto rokoch chýbali tváre televízie, Markíza sa do ankety vrátila po odchode Zuzany Ťapákovej z postu riaditeľky televízie.
Najmladšia anketa mení stanicu
Medzi poslednými oceneniami, ktoré sú udeľované na televíznom galavečere, ostáva napríklad ocenenie Krištáľové krídlo, ktoré je udeľované najvýznamnejším osobnostiam Slovenska od roku 1997, architektonické ceny CE ZA AR alebo mladé oceňovanie influencerov Social Awards Slovakia.
Práve najmladšia anketa, podobne ako kedysi Miss Slovensko, zmení televíziu.
Anketa Social Awards Slovakia, známa aj pod skratkou SOWA, sa totiž po troch ročníkoch presúva z Markízy na konkurenčnú Joj.
Tá sa od budúceho roka stane hlavným mediálnym partnerom oceňovania, zároveň odvysiela aj finálový galavečer.