Sledovanosť
Dunaj surfuje na diváckej vlne: Jesennú sériu odštartoval suverénnym víťazstvom!
Dobový seriál pokračuje v nastúpenom jarnom trende, s predčasným štartom 3. série úspešne pokryl skorý nástup konkurenčnej Nemocnice.
Jesenná televízia sezóna odštartovala v predstihu.
Najsledovanejšie stanice ukončili televízne prázdniny o dva týždne skôr, keď Jojka rozhodla už o skorom augustovom návrate Nemocnice, na čo zareagovala Markíza predčasným odštartovaním novej série Dunaja.
Oba seriály tak bok po boku zvedú súboje v druhej sezóne po sebe, pričom v jej úvode potvrdzuje dominantnú formu mladší a neopozeranejší z dvojice dlhodobých projektov.
Prehováralo aj počasie
Markízu aj Joj pri skorom rozbehu jesene ovplyvnilo letné počasie.
Pokračujúca nová vlna horúčav v druhej polovici augusta, ale aj dobiehajúce dovolenky, odčerpali časť stabilných divákov oboch seriálov z jari.
Tie sa však súčasne postarali o výrazný návrat divákov k obrazovkám.
K Dunaju aj Nemocnici sa ešte uprostred prebiehajúcich letných prázdnin vrátila veľká časť ich fanúšikov a obe televízie tak významne v utorňajší večer sledovanosťou porástli.
Oproti výkonom utorkového večerného programu z uplynulých júlových a augustových týždňov si Markíza aj Jojka v priemere polepšili o 2 až 3 ratingové body.
Dunaj na vlne
Na úspešnej diváckej vlne ostal aj po viac ako dvojmesačnej odmlke dobový seriál.
Dunaj, k vašim službám otvoril novú 3. sériu ratingom 6,8 % a podielom na trhu 25,5 % v obchodnej cieľovke* a stal sa s náskokom najsledovanejším programom dňa.
Ratingovo sa takto priblížil ku svojmu najslabšiemu obdobiu z januára a februára tohto roka, keď v úvodných mesiacoch vysielania ešte pravidelne podliezal 7-percentnú hranicu. Od marca už ale pravidelne dosahoval viac ako 7 %.
Ratingový rekord drží Dunaj z konca apríla, kedy vyskočil na hodnotu 8,3 %, dotiahol ho v samotnom finále 2. série na konci mája ratingom 8,2 %, kedy zároveň seriál zaznamenal rekordný podiel na trhu 29,2 %.
Samotným podielom na trhu sa Dunaj pri štarte novej série vrátil na úroveň z úspešnejšej druhej polovice jari. Kým v prvé dva mesiace vysielania sa hýbal okolo 22-percentnej hranice, od marca rástol na podiely okolo 24 – 26 %.
V divácky najzrozumiteľnejšej univerzálnej cieľovke*, vyjadrujúcej všeobecnú popularitu televíznych programov, jesenný návrat Dunaja sledovalo priemerne 429-tisíc divákov.
Aj v tejto cieľovke bol Dunaj najsledovanejším programom dňa, s veľkým náskokom predbehol aj sledovanosť hlavných spravodajstiev.
V celkovom počte divákov seriál atakoval lepšie výkony z jari, keď od marca porástol na 430 až 450-tisícové priemery.
Rekord trhol opäť na konci jarného vysielania s finále 2. série, ktoré sledovalo až 493-tisíc divákov. Bolo to o približne 100-tisíc divákov viac, ako v januári a februári tohto roka nový seriál vôbec rozpozeralo.
Nové tváre nových divákov nepritiahli
Markíza tak aj na začiatku novej televíznej sezóny potvrdzuje získanie líderstva v časoch, ktoré tri sezóny po sebe ovládala konkurenčná Nemocnica.
Tá bola prakticky neporaziteľným seriálom od jesene 2021, pričom Markízu trápila aj na jeseň minulého roka, kedy v jej konkurencii na najslabšie výkony v celom svojom vysielaní padol kedysi seriálový hit Pán profesor a do pozície dvojky na trhu aj vlaňajšia dôležitá seriálová novinka televízie Výnimočná Nikol.
Karta sa definitívne obrátila až od marca 2023, kedy sa do vedenia v univerzálnej aj obchodnej cieľovke dostala s jasným náskokom vďaka Dunaju. Ten sa postupne od konkurencie odpútal a Nemocnica sa sústredila na stabilizovanie výkonov, keď práve časť jej divákov prechádzala k novšiemu seriálu.
Nemocnica sa od jesene pokúsila zvrátiť trend, a to príchodom dosiaľ najväčšieho počtu hereckých posíl.
Do seriálu vstúpili až štyri známe herecké mená, ktoré doplnili ďalší štyria mladí herci. Viac o nových postavách aj deji jesennej série v tomto článku.
Novú sériu však napokon rozbiehala len na večernom priemere televízie.
V poradí už piatu vysielaciu sezónu otvorila Nemocnica tento utorok ratingom 4,7 % a podielom na trhu 17,2 % v obchodnej cieľovke.
Ide o podobne vlažný štart novej série, aký zažila takto pred rokom na samom konci augusta.
Televízie aj v tom čase na seba reagovali a vyťahovali jesenné programy ešte v prázdninový týždeň. Opäť ich ovplyvňovalo počasie, Nemocnica zároveň po prvýkrát čelila konkurencii Pána profesora, ktorý rok predtým lámal absolútne rekordy sledovanosti. Nemocničná séria sa vtedy uviedla ratingom 5,3 % a podielom len 16,4 %. Netrvalo však dlho a porástla na stabilné ratingy okolo 6 – 7 %.
O sezónu neskôr, v tohtoročnú jar, sa jej ratingové priemery proti Dunaju postupne zastabilizovali v okolí 5 – 6 %. Podielovo sa najčastejšie hýbala okolo 20 %. Najslabšiu fázu zažila Nemocnica počas mája, kedy klesala aj o niekoľko bodov nižšie.
V celkovom publiku, a teda univerzálnej cieľovke, návrat Nemocnice sledovalo priemerne 313-tisíc divákov.
Oproti záveru jarného vysielania takto Nemocnici chýbalo okolo 100-tisíc divákov, posledné časti sa však v júni tohto roka vysielali bez konkurencie Dunaja. V priamom súboji s dobovým seriálom Markízy sa postupne usadila pod 400-tisícovou hranicou.
Tomáš a Diana v novom čase
Jojka spoločne s Nemocnicou vrátila na obrazovky aj tohtoročnú seriálovú novinku Tomáš a Diana.
Oproti vysielaniu z konca jari, kedy s ňou vyrukovala do hlavného vysielacieho času, už tentokrát typický 20-minútový sitkomový či skečový formát nasadila do druhého večerného pásma, ktorý tento typ programov pravidelne obsadzuje.
Vysielanie Tomáš a Diana v utorok ovplyvnilo výrazné predĺženie epizódy Dunaja, ktorú Markíza natiahla až za 22. hodinu. Získala tak aj časť divákov skôr končiacej Nemocnice.
Seriál tak pri štarte novej 2. série nevyužil celý nábeh Nemocnice, s Dunajom sa prekrýval polovicou krátkej 20-minútovej epizódy. Skončil napokon s priemerným podielom na trhu okolo 12 % v obchodnej cieľovke.
Úspešná aj ako Farma
Markíze sa tento rok vydarilo nasadzovanie kriminálky Policie Modrava do dvojičky s Dunajom.
Tento utorok šiel český seriál naposledy, vyslúžil si podiel na trhu nad 21 % v obchodnej cieľovke.
Pre zvyšok letných večerov ho vystrieda seriál Špecialisti a od septembra už aj v utorky a štvrtky po hlavnom programe nastúpi 15. séria reality šou Farma.
Zaujímavosťou je, že Policie Modrava obstála v druhom večernom pásme na Markíze ako jeden z mála programov práve okrem Farmy.
Policie Modrava dosahovala uspokojivé až nadštandardné výkony počas celej jari, po posilnení sledovanosti Dunaja sa hýbala priemerne okolo podielových 22 %. Darilo sa jej tiež v priebehu leta, kedy nasledovala po ďalších českých kriminálkach Odznak Vysočina a Špecialisti.
Pre porovnanie, vlaňajšia jesenná Farma dosahovala s utorňajšími a štvrtkovými epizódami po hlavnom programe podiely na trhu okolo 24 – 27 % v obchodnej cieľovke.
Kým Farma stojí televíziu nemalé peniaze, seriál Policie Modrava mala Markíza od svojej sesterskej televízie Nova úplne zadarmo.
Televízie majú s obsadzovaním času okolo 22. hodiny pravidelne problém, jediným dlhodobo úspešným projektom v tomto čase je len farmárska reality šou, priemerné výkony v tomto čase zastabilizovalo aj Inkognito. V prípade atraktívnych duelov sledovanosťou vyskakuje aj politická diskusia Na hrane.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“