Viete prví
Zachránia sa na RTVS? Záhady tela sledovanejšie ako Milujem Slovensko! Môžu zmeniť televíziu
Sobotná šou sa dokonca stáva najúspešnejším zábavným programom na verejnoprávnej televízii.
RTVS si v niekoľkých minulých sezónach pripísala prekvapivé prvenstvo, keď sa viackrát stala televíznym lídrom v počte zábavných programov.
V porovnaní s komerčnými stanicami ich na sezónu uvádzala vôbec najviac. Markíza a Joj sa postupne zamerali na seriálovú tvorbu a zábavné šou šli do úzadia. Markíza túto jeseň dokonca nevysiela ani jednu zo svojich zábavných relácií ako Chart Show, 2 na 1 alebo Dobre vedieť, Joj dlhodobo ponecháva len stálice Inkognito a Sedem. Obe televízie relácie dopĺňajú veľkými sezónnymi šou ako Tvoja tvár či Talent.
Rekordná jar
Naopak, rovno päť zábavných relácií a odľahčený cestopis tvorili uplynulú jar hlavný večerný program na Jednotke.
Boli nimi Milujem Slovensko, Záhady tela, 5 proti 5, a Neskoro večer, ktoré pokračujú aj na jeseň, no súčasne aj Čo ja viem a S úsmevom po Slovensku. Jar 2022 bola v tomto dokonca na RTVS rekordná. Na jeseň sa k zábavným reláciám pridal ťažiskový rodinný program Pečie celé Slovensko, ktorá je momentálne vôbec najsledovanejšou šou na Slovensku. Tento rok tak RTVS ponúka rekordný počet zábavných formátov.
Súčasne však verejnoprávna televízia vyrába vôbec najmenej seriálov na trhu a ešte menej mimo zahraničných koprodukcií.
Počas posledných piatich rokov sa do vysielania dostali iba dva vlastné večerné pôvodné seriály RTVS Hniezdo a Priznanie, kým len tento rok Markíza pripravila päť seriálových noviniek a Joj ďalšie tri. Práve s týmto nepomerom má problém nový generálny riaditeľ RTVS, Ľuboš Machaj, ktorý ešte v lete rozvíril hladinu vyjadreniami o škrtaní zábavných programov.
Zamerať sa chce skôr na seriálovú tvorbu, ktorá by sa vo vysielaní Jednotky mala v nedeľnom prime-time objavovať pravidelne, a zábave by mali ostať piatkové a sobotné večery. Ostatné roky zábavné relácie vysielala Jednotka aj v utorky, štvrtky alebo nedele.
Medzi najviac ohrozenými zábavnými šou sa ocitli denná súťažná šou 5 proti 5 a sobotná zábavno-vedomostná relácia Záhady tela.
Kým šou Andreja Bičana je podľa nového riaditeľa už za zenitom a pre budúci rok ohlásil chuť priniesť do kľúčového podvečerného času nový vietor, v prípade vyjadrení o Záhadách tela konštatoval užšie cielenie relácie aj obsahové vyčerpanie.
Môžu zmeniť televíziu
V prípade oboch ohrozených šou sa už špekuluje o ich ďalšom osude.
Ani po stopke vo vysielaní Jednotky RTVS sa totiž z televíznych obrazoviek nemusia definitívne vypariť.
Záhady tela aj 5 proti 5 sú licencované televízne formáty, pričom podľa našich informácií boli v ostatnom období oba ponúknuté aj ďalším televíziám.
Momentálne tak nie je vylúčené, že sa Záhady tela alebo 5 proti 5 v budúcnosti objavia na niektorej z komerčných obrazoviek. Či o formáty prejavila niektorá televízia záujem, nie je známe.
Menia si pozície
Medzi zábavnými reláciami RTVS pritom tento rok nastal zaujímavý vývoj a viacero obratov.
O jeden z prvých sa postaralo samo bývalé programové vedenie telerozhlasu, ktoré zmenilo túto jar vysielací deň stabilnej jarnej piatkovej šou Čo ja viem. Po presune vysielania z piatkov na štvrtok stratil zábavný kvíz polovicu divákov a z niekdajších výkonov na úrovni 400 až vyše 500-tisíc divákov padol na úroveň len okolo 200 až 250-tisíc.
Čo ja viem pritom ešte v predošlých rokoch prebralo pozíciu najsledovanejšej zábavnej relácie RTVS po dlhodobo najúspešnejšom Milujem Slovensko.
To začalo výkonnosť strácať od roku 2018, kedy sa neúspešne pokúsilo o kapitánsku výmenu, diváci sa k nemu už aj po návrate pôvodnej dvojice kapitánov vracali pomalšie. Po tohtoročnej jarnej zmene vysielacieho dňa sa však Čo ja viem prepadlo do pozície najslabšej zábavnej relácie v porovnaní s ostatnými pravidelnými programami Milujem Slovensko a Záhady tela.
Čo ja viem nepomohol ani aprílový návrat na piatky, keď pravidelne podliezalo tristotisícovú hranicu. Milujem Slovensko sa vrátilo späť do pozície najsilnejšej zábavy RTVS, pričom aj so Záhadami tela sa najčastejšie hýbalo nad hranicou 400-tisíc divákov.
Záhady tela bojujú o záchranu
Ďalšia zmena pozícií však nastáva v priebehu aktuálnej jesene.
Už na jar sobotné Záhady tela v porovnaní epizód vysielaných v rovnakom týždni začali doťahovať aj predbiehať Milujem Slovensko. V novej sezóne sa už pravidelne dostávajú pred piatkovú šou.
Záhady tela po ohrození vlastnej budúcnosti na RTVS zabrali a túto jeseň pravidelne predbiehajú Milujem Slovensko.
Oba programy majú za sebou sedem odvysielaných jesenných častí, po ktorých priemer Záhad tela dosahuje úroveň 311-tisíc divákov, kým Milujem Slovensko sa prepadlo na priemernú úroveň 291-tisíc divákov.
Dosiaľ iba v jednom týždni tejto jesene bolo Milujem Slovensko sledovanejšie ako Záhady tela, najväčší rozdiel bol nateraz minulý týždeň, kedy Záhady tela dosiahli jesenný rekord s celkovo 355-tisíc divákmi, piatková šou v ten týždeň zaostala o 60-tisíc divákov. Milujem Slovensko v tejto sezóne sledovalo dosiaľ najviac divákov tento piatok, kedy ich malo 321-tisíc.
Oba programy však potvrdzujú jesenný výrazný odliv divákov od obrazoviek.
Ešte minulú jar sa Milujem Slovensko pravidelne hýbalo na úrovni 400 až 450-tisíc divákov a nateraz ich tak medzi sezónami stráca v priemere okolo 130-tisíc na epizódu. Platí to aj Záhadách tela, ktoré v priemere medzi sezónami strácajú vyše stodesaťtisíc divákov.
Nečakane na vrchole roka
Zaujímavosťou je, že spomedzi vôbec všetkých zábavných či rodinných šou RTVS v tomto roku práve Záhady tela zaznamenali dosiaľ najsledovanejší diel.
Rekord roka dosiahli Záhady tela na začiatku marca 2022 s celkovo 484-tisíc divákmi.
Dosiaľ najsledovanejší diel Milujem Slovensko v tomto roku z februára sledovalo 459-tisíc divákov, jesennú rodinnú šou Pečie celé Slovensko dosiaľ najviac divákov v aktuálnej 2. sérii sledovalo uplynulú nedeľu – celkovo 471-tisíc.
Zo samotnej jesennej sledovanosti je však Pečie celé Slovensko suverénne najsledovanejšou šou na trhu, ani jeden z ďalších programov sa nedoťahuje ani na štyristotisícovú úroveň.
Pri porovnaní najsledovanejších častí zábavných relácií v tomto roku sú Záhady tela navyše aj pred programami komerčných televízií.
Na rekordný výkon Záhad tela nestačia ani tento rok vysielané zábavné šou Chart Show, Inkognito, 2 na 1, Česko Slovensko má talent alebo Tvoja tvár znie povedome.
Výnimku tvorí jedine jarná ťažiskovú šou Markízy Let´s Dance, ktorej rekordne sledované 6. kolo dosiahlo celkovo priemernú úroveň 616-tisíc divákov.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“