Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Markíza

Pikošky

Realita po skončení šou Markízy: Z dohody pred kamerou nič nebolo, viaceré obchody padli!

Mimo obrazoviek dopadli obchody z Jamy levovej neraz inak, ako v reality šou, televízni podnikatelia od viacerých dohôd odstúpili. Pred podpisom odskočili však aj účinkujúci.

Markíza sa v súčasnosti pripravuje na pokračovanie sponzorovanej reality šou Jama levova, ktorú po prvýkrát uviedla na jeseň minulého roka.

Pre druhé televízne pásmo adaptovala svetovo známy podnikateľský formát Dragons‘ Den z Veľkej Británie, ktorého korene ale siahajú ešte do Japonska, kde bola pôvodná verzia prvý raz odvysielaná už v roku 2001. V našich končinách sa do nej v rokoch 2009 – 2012 pustila Česká televízia, ktorá odvysielala štyri série programu Den D.

Sledovanosť rástla

Slovensko sa s vlastnou realizáciou televíznej šou, ktorá má pomôcť rozbehnúť biznis nádejným podnikateľom, pridalo až o viac ako desať rokov.

Pre Markízu sa Jama levova stala výhodným formátom, nakoľko sa na jej financovaní podieľala ako výrazný partner Slovenská sporiteľňa. Nemusela s ňou ísť navyše do prime-time, zaradila ju do druhého pásma po 22. hodine v stredy po úspešnej šou Na nože.

V prvej sérii Jama levova odvysielala celkovo deväť premiérových dielov. Kým spočiatku sa neznámej novinke s nič nehovoriacim názvom príliš nedarilo a dosahovala podpriemery televízie s podielmi na trhu v okolí 16 – 18 % v pôvodnej obchodnej cieľovke, divákov si postupne našla.

So záverečnými štyrmi vydaniami už bola výrazne úspešnejšia a dostala sa na priemery televízie pri podieloch na trhu okolo 22 – 24 %.

Markíza tak na nič nečakala už minulú jeseň okamžite rozbehla hľadanie projektov pre 2. sériu.

Do vysielania by ju mala uviesť v tomto roku.

Viaceré obchody neprebehli

Ani účasť v šou či prísľub investície však projektom napokon jej získanie nezaručuje.

V Jame levovej sa predstavujú majitelia malých či veľkých podnikateľských projektov, ale aj nositelia biznis nápadov, ktorí potrebujú pre svoje nápady peniaze. Čelia pritom piatim tzv. „levom“, ktorí sú potenciálnymi investormi z radov úspešných podnikateľov.

V prvej sérii nimi boli Milan Dubec, Juraj Fehervari, Tatiana Ondrejková, Igor Kolla a Igor Rattaj. Nebude prekvapením, ak v šou budú pokračovať.

Mnohé projekty televíznych podnikateľov nepresvedčili, no k viacerým sa ochotne pridali.

Milan Dubec (zdroj: Markíza)

Akcionár Ringier Slovakia Media a zakladateľ webov Pokec.sk, Azet.sk či Aktuality.sk Milan Dubec sa v prvej sérii rozhodol zainvestovať do piatich projektov.

Ako prehovoril v aktuálnom rozhovore denníka SME, realizácie sa možno dočkajú len dva.

„Verím, že sa mi podarí dotiahnuť dva projekty do finálneho štádia. Ale aj tam, kde sme k dohode nakoniec nedošli, dostali ľudia veľmi dobré rady a usmernenie,“ povedal Dubec pre SME.

K podpisu niektoré svoje obchody nemali dotiahnuť ani jeho kolegovia.

„Necúvol som len ja.“

Chýbali informácie

Dôvody, prečo sa obchody napokon neuskutočnili, boli rôzne.

Kľúčovým však bola krátkosť času, keď v rámci televízneho nakrúcania si „levy“ nedokázali overiť všetky prezentované informácie.

Týkali sa či už všetkých detailov podnikateľského projektu, jeho zázemia ale aj konkurencie.

„Až následne zistíte, že existuje (konkurencia, pozn. red.) a ponúka podobný produkt za desatinovú cenu. Niekedy ma zas prekvapilo vysoké zadĺženie firmy,“ vysvetlil Dubec.

Osobnú skúsenosť však mal aj s tým, že od podpisu dohody odskočil aj samotný účinkujúci.

Kým pred televíznymi kamerami s ponukou súhlasil, pred podpisom dohody od nej odstúpil: „Priznal, že investora ani nechcel a jeho cieľom bolo urobiť si v televízii PR.“

Môžu ísť do projektov, ktoré odmietli

Po skončení šou však dochádzalo aj k opačným situáciám.

Televízni podnikatelia ostali v kontakte aj s tými obchodmi, ktoré pred kamerami neprebehli. Nie je pritom vylúčené, že do nich napokon zainvestujú.

„Tak ako som si na mieste nevedel overiť, či podnikatelia hovoria pravdu o konkurencii, v tomto prípade som na mieste nevedel overiť veľkosť potenciálneho trhu. Keď som sa na to neskôr pozrel, začalo mi to dávať zmysel.“

Po preštudovaní detailov nápadu a všetkých okolností napokon môžu smerovať k dohode.

„Pred kamerami som povedal, že do nich neinvestujem, a dnes to vyzerá tak, že svoj názor zmením,“ dodal Dubec.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor