Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: TV Markíza

Aktuality

Veľký návrat nevyšiel: Druhá šanca sa po pauze prepadla, Farma 16 s najhorším štartom v histórii!

Rozbeh novej jesennej sezóny nevychádza všetkým programom podľa predstáv, kým Dunaj prvý týždeň suverénne prevalcoval, ďalšie návraty zaostávajú za očakávaniami.

Televízna jeseň sa naplno rozbehla.

Na slovenské obrazovky sa od minulého týždňa postupne vracajú populárne programy, ktoré čoskoro doplnia prvé novinky tejto sezóny. Vôbec najväčšiu pozornosť však púta návrat Druhej šance po dlhej dvojročnej prestávke, pokračovanie seriálového hegemóna ostatných sezón Dunaja, k vašim službám, aj forma stálic ako Česko Slovensko má talent či Extrémne premeny, ktoré sa netradične stretnú vo vzájomnom súboji.

Dunaj valcoval, časť divákov sa však nevrátila

Ako prvý sa na obrazovky stihol vrátiť dobový seriál Markízy.

Dunaj aj na začiatku svojej štvrtej sezóny potvrdil výnimočnú formu, keď sa stal jasne najsledovanejším programom uplynulého týždňa.

Uprostred letných horúčav si síce štart 7. série Dunaja, k vašim službám pripísal minulý utorok o niečo nižší rating 7,7 %, než aký bol priemer jarných častí, podiel na trhu však vystrelil vysoko na 29,4 % vo vynovenej obchodnej cieľovke. Ide o potvrdenie dominancie z tohtoročnej jari.

Nasledovný diel vo sviatočný štvrtok už ratingovo porástol na 8,1 % s podobne suverénnym podielom na trhu 29,7 %.

Kde Dunaj citeľne stratil, je celkový počet divákov.

Od jesene 2023 si najväčší seriál v histórii Markízy začal zvykať na pozornosť viac ako pol milióna divákov v univerzálnej cieľovke, čo naplno potvrdil na jar 2024. Aj pod vplyvom teplého počasia si ale štart 7. série minulý týždeň pozrelo priemerne 462-tisíc divákov, vo štvrtok jeho celková sledovanosť ešte klesla len na úroveň 435-tisíc divákov. Ovplyvnilo ho aj vysielanie galavačera k 80. výročiu SNP, ktorý na Jednotke prilákal priemerne 267-tisíc divákov.

Dunaj si minulý štvrtok zaplo o takmer stotisíc divákov menej, než koľko sledovalo záverečné jarné časti. Pre porovnanie, finále 6. série v druhej polovici júna 2024 sledovalo celkovo 531-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.

Talent s druhým najslabším rozbehom

Cez víkend na obrazovky svoju vlajkovú loď vrátila televízna dvojka.

Joj sa aj pre tento rok rozhodla staviť na najdlhšie vysielanú talentovú šou na Slovensku Česko Slovensko má talent, ktorá počtom ročníkov už prekonala aj Superstar. Talent sa v 12. sérii dočkal rozšírenia poroty aj návratu niekdajšieho porotcu Leoša Mareša, ktorý bol v minulosti súčasťou 4. série.

Kým v Česku sa bude dvanásty Talent vysielať v piatky, na Slovensku šou čaká veľká zmena vo vysielaní.

Prvú časť sa síce rozhodla Joj nasadiť na sviatočnú nedeľu 1. septembra, od tohto týždňa však bude talentový program nasadzovať na stredajšie večery. Po prvý raz sa tak s ním postaví do stabilnej konkurencie Extrémnych premien, ktoré Markíza vracia rovnako túto stredu do vysielania po dvojročnej prestávke.

Česko Slovensko má talent rozbehlo 12. sériu rozpačito – šou sa síce stala víťazom nedeľného večera, stačil jej však k tomu druhý najslabší rating pri štarte 5,4 % s podielom na trhu 19,7 % vo vynovenej obchodnej cieľovke.

Markíza s premiérovou českou komédiou Život pre samoukov zaostala o takmer jeden rating pri podiele na trhu 17,4 %.

Najhorší štart zažil Talent v 10. sérii na jeseň 2022, kedy uhral rating 5 % s podielom 17,5 % v pôvodnej obchodnej skupine. Postupne však jeho sledovanosť rástla k 6 – 7 ratingom. Vlani sa Jojke šou Česko Slovensko má talent podarilo odštartovať výraznelepšie, keď 11. séria nastúpila ratingom 6,7 % a podielom na trhu 22,9 % v pôvodnej obchodnej cieľovke.

Mama na prenájom s vlažným návratom

Pomalý rozbeh zažíva aj jediný slovenský denný seriál v aktuálnej televíznej ponuke.

Mama na prenájom vstúpila už do svojej štvrtej sezóny a čoskoro sa aj ona bude musieť vysporiadať s problémom naťahovania dejových liniek a so snahami o oživovanie seriálového deja. Markíza mohla byť doteraz s podvečerným seriálom spokojná – jeho úspešnosť dokonca túto jar oproti minuloročnej jeseni porástla a tak nebol najmenší dôvod v jeho vysielaní nepokračovať.

Novú sezónu však po letnej pauze rozbieha zatiaľ vlažne.

Mama na prenájom sa pri štarte 4. série dostala len na priemery Markízy, keď mala podliezť podiel na trhu 21 % v obchodnej skupine, ratingovo mala uhrať 3,5 %. Celkovo si prvú jesennú časť pozrelo 244-tisíc divákov.

Seriál len oproti finále 3. série z júna 2024 stratil viac ako 50-tisíc divákov.

Zároveň, v porovnaní s minuloročným rozbehom jesene zaostáva oproti štartu 2. série z rovnakého obdobia 4. septembra 2023, kedy Mama na prenájom začínala s celkovo viac ako 280-tisíc divákmi a v pôvodnej obchodnej cieľovke uhrala o takmer rating viac pri podiele na trhu takmer 25 %.

Mama na prenájom bola napriek strate tento pondelok lídrom na trhu, Bez servítky malo atakovať 20-percentný podiel na trhu v obchodnej skupine.

Druhá šanca sa po veľkej pauze prepadla

Udalosťou tejto jesene sa stal návrat seriálového fenoménu Druhá šanca, ktorý mal na Markíze vynútenú dvojročnú prestávku.

Dôvodom bolo čakanie na originálne scenáre, keď vychádza z talianskeho seriálu Doc – Nelle tue mani. Markíza sa k nim síce začala dostávať postupne už vlani, nakrúcanie novej 3. série však odštartovala túto jar.

Druhá šanca bola pre Markízu v roku 2022 skutočným hitom.

V roku, kedy televízny líder ukončil pre prepad sledovanosti Oteckov, Hornú Dolnú, Svadby na prvý pohľad, vybuchli mu detská Tvoja tvár, Lego Masters či Survivor, bola Druhá šanca skutočným vykúpením a jednou z mála programových istôt.

Prvá séria na jar 2022 dosahovala vysoké ratingy na úrovni 10 – 11 % v pôvodnej obchodnej cieľovke, druhá séria vysielaná na jeseň 2022 o niečo klesla, keď dosiahla priemer okolo 9,5 %.

Vôbec najslabším ratingom Druhej šance bol výkon 8,6 %. Ten teraz poriadne podliezla.

Dramatický seriál s Jánom Koleníkom sa tento pondelok vracal na obrazovky po dvoch rokoch za sprievodu veľkej kampane, ktorá však k seriálu neprilákala všetkých jeho divákov.

Druhá šanca totižto odštartovala 3. sériu ďaleko za svojimi priemermi ratingom 6,7 % s podielom na trhu 25,5 % vo vynovenej obchodnej skupine. Aj oproti svojmu najhoršiemu výkonu tak zaostala o takmer dva ratingy.

Výrazne stratila tiež podielovo, keď v minulosti dosahovala podiely na trhu okolo 30 % či vyššie.

Seriál bol ale i tak suverénnym lídrom na trhu, najbližšiu konkurenciu porazil rozdielom desiatich podielových bodov. Inkognito však v ostrej konkurencii, paradoxne, porástlo, keď malo získať rating 4,2 % s podielom na trhu 15,4 % v obchodnej skupine, pozrieť si ho malo celkovo cez 310-tisíc divákov.

K Druhej šanci sa po dvojročnej pauze nevrátilo viac ako stotisíc divákov.

Prvý diel 3. série si malo celkovo pozrieť priemerne 405-tisíc divákov, v minulosti Druhú šancu spravidla sledovalo viac ako pol miliónové publikum. Prvá séria dosiahla priemer dokonca na úrovni okolo 585-tisíc divákov, v druhej sérii to bolo okolo 525-tisíc divákov.

Najslabší štart Farmy

Pridať bude v ďalšom priebehu jesene chcieť aj najstaršia reality šou na Slovensku.

Farma je najstabilnejším formátom vo večernom vysielaní televízneho lídra – žiadny z jej vysielaných programov nevydržal na obrazovke toľko rokov, zároveň od prvého uvedenia v lete 2011 nechýbala v jej programe ani jeden rok. Markíze sa ju podarilo zrealizovať dokonca aj v čase pandémie covidu v rokoch 2020 a 2021 vďaka odizolovaniu súťažiacich, členov štábu a masívnemu testovaniu.

Farmárska reality šou je pre televíziu kľúčovou súčasťou jesenných štruktúr.

V ostatných rokoch z nej dokonca spravila jeden z hlavných prime-time formátov, keď sa v hlavnom vysielacom čase objavuje už 2-krát do týždňa, rovnako ako nákladný Dunaj, k vašim službám.

Markíza tento pondelok odštartovala novú, v poradí už šestnástu Farmu, ktorú kompletne prerába na obraz súčasnej mladej cieľovky.

Čoraz väčší priestor dostávajú influenceri, tento rok si pomohla aj vytiahnutím bývalých výrazných súťažiacich, ktorí zarezonovali u divákov. Viacerými obsahovými zmenami sa ju snaží urobiť atraktívnou pre novú generáciu divákov, z čoho ťaží na svojich online platformách a prostredníctvom sprievodných aktivít a subformátov.

Na obrazovke však nateraz nástup reality šou nevyšiel.

Farma na začiatku 16. série zažila historicky najslabší štart, keď mala získať rating iba 3,3 % s podielom na trhu 21,9 % vo vynovenej obchodnej cieľovke. Je to o viac ako rating menej než vlani.

Farma prepisuje minimá pri štarte posledné roky.

Kým 13. sériu štartovala v pondelok po pomerne slabých Susedoch na silnom ratingu 6,4 % v pôvodnej obchodnej cieľovke, v 14. sérii na jeseň 2022, kedy jej predchádzala úspešnejšia Druhá šanca, sa uviedla vtedy najhorším ratingom 4,7 %. O rok neskôr ho na jeseň 2023 aj po silnom nábehu Pána profesora ešte stlačila nadol výkonom 4,4 %. Podiel na trhu bol ale vtedy na vysokej úrovni až 26,9 %, čo je o päť podielových bodov viac ako tento rok.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor