Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: RTVS, Kúpele Sklené Teplice

Sledovanosť

Veľká prime-time šou sa nekoná: RTVS zažíva s ťažiskovou novinkou čisté fiasko!

Verejnoprávna televízia nedokázala dôležitý projekt priniesť v adekvátnej podobe voči vysielaciemu času.

Úspech chcela postaviť na niekdajšej úspešnej folklórnej šou Zem spieva, no spoločné s ňou nemá takmer nič.

RTVS na začiatku jesene priniesla nový televízny program Voda spieva, ktorým chcela zacieliť pozornosť na mimoriadne dôležitú tému, a to ochranu pitnej vody na Slovensku.

Aby projekt priniesla čo najväčším diváckym masám, novinku postavila na značke bývalého talentového programu Zem spieva, a v spracovaní 4-týždňového oceňovania odprezentovala mnoho inšpiratívnych príbehov, kedy človek dokáže žiť v súlade s prírodou a chrániť jej zraniteľnosť.

Verejnoprávna televízia sa projekt Voda spieva rozhodla umiestniť do vôbec najsilnejšieho televízneho okna v celom týždni.

Z oceňovania spravila rovno ťažiskový septembrový projekt, keď ho nasadila na nedeľné večery do hlavného vysielacieho času o 20:30 na hlavnej Jednotke. Od októbra tento čas obsadí najsledovanejší program RTVS posledných dvoch rokov Pečie celé Slovensko.

Prime-time šou sa nekoná

RTVS však nedokázala ušľachtilý projekt spracovať adekvátne k jeho nasadeniu do vysielania.

Nedeľný prime-time býva pravidelne miestom najväčších šou programov, televízie v ňom roky vysielajú formáty ako Let´s Dance, Tvoja tvár znie povedome, Česko Slovensko má talent či spomínané Pečie celé Slovensko. Zaradením Voda spieva do totožného slotu na Jednotke vytvorila RTVS neprimerané očakávania.

Napriek mnohým snahám o odkazovanie na niekdajšiu úspešnú šou Zem spieva je oceňovanie len vzdialeným spin-offom bývalej folklórnej šou.

Voda spieva s ňou má spoločné iba grafické a hudobné prvky či tvorcov s režisérom Petrom Núñezom.

Kým Zem spieva bola pravou talentovou šou, ktorú RTVS dokonca závideli aj súkromné televízie, Voda spieva v priebehu troch týždňov neponúkla nič iné iba sériu dokrútiek prezentujúce nominované projekty. V šou, ktoré sa vysielajú v hlavnom vysielacom čase na hlavných staniciach, sú dokrútky spravidla len sprievodným obsahom voči kľúčovému dianiu.

Televízia už odprezentovala všetky projekty a tento týždeň 24. septembra odvysiela finálový večer oceňovania v priamom prenose s vyhlásením víťaza.

Čistý prepadák

Sklamaní z oceňovania Voda spieva v nedeľnom prime-time na Jednotke boli aj diváci.

Televízia ich po výraznejšej kampani dokázala k prvému vydaniu pri štarte prilákať priemerne 159-tisíc v univerzálnej cieľovke, čo už vtedy znamenalo podpriemerný výkon na úrovni len 8,4 %. Priemer Jednotky sa hýbe okolo 11 %.

Šou nepomohlo ani promovanie Marianny Ďurianovej ako moderátorky prvého večera. Spolu s ňou prvými nomináciami sprevádzal víťaz 1. série Zem spieva  Štefan Štec. Zvyšné dva nominačné večery moderovali Barbora Krajčírová a Vlado Varecha a Kristína Tormová s Danielom Žulčákom.

Voda spieva následne prišla aj o časť divákov zo štartu.

V ďalšie dva týždne sa jeho sledovanosť hýbala na úrovni 125-tisíc divákov s podielmi na trhu pod 7 % v univerzálnej cieľovke cielenej na všetkých divákov starších ako 12 rokov. Pre nedeľnú prime-time šou ide o prepadák.

Už od štartu navyše RTVS vôbec neprilákala mladších divákov, na ktorých by práve s podobnými projektami mala cieliť.

Voda spieva sa s nominačnými večermi pohybovala iba na podieloch okolo 5 % v obchodnej cieľovke, a teda u divákov vo veku 12 až 54 rokov. V jednom prípade dokonca prepadla k úrovni len okolo 4 %.

Večerným novinkám sa nedarí

Voda spieva nie je jedinou večernou novinkou RTVS, ktorej sa v sledovanosti nedarí.

Verejnoprávna televízia sa rozhodla aj na jeseň pokračovať s jarným spomienkovým programom Hit roka, ktorým prechádzala všetkých 30 rokov od osamostatnenia sa Slovenska.

V jesennej verzii programu, ktorý prešiel kompletnou zmenou vizuálu, už spája viacero rokov do jedného vydania a zachádza aj do hlbšej minulosti.

Hit roka však na Jednotke vo štvrtkovom prime-time nedosahuje ani priemery stanice, pohybuje sa pod podielovou hranicou 9 % v univerzálnej cieľovke s približne 150-tisíc divákmi.

Ešte horšie je na tom štvrtková novinka vysielaná po Hite roka Kam k nám, ktorá dosahuje podiely na trhu iba pod 5 – 7 % v univerzálnej cieľovke. RTVS sa ňou pokúsila nadviazať na úspešný cestopis Cestou necestou, ktorý vysiela v piatky v druhom pásme. Do vysielania sa vrátil uplynulý týždeň.

Úspešné programy na RTVS

Cestou necestou v sledovanosti predbehlo dokonca všetky spomínané programy Voda spieva, Hit roka aj Kam k nám.

Prvý premiérový diel tejto jesene sledovalo vyše 170-tisíc divákov s podielom na trhu pod 15 % v univerzálnej cieľovke.

V piatkovom prime-time odštartovalo odštartovalo jubilejnú 10. sériu Čo ja viem, ktoré sa vôbec po prvý raz vysiela v jesennej sezóne. Slot po Milujem Slovensko obhájilo s 321-tisíc divákmi a podielom na trhu 19,7 %.

Čo ja viem bolo najsledovanejším večerným programom RTVS v celom týždni, predbehlo tak doposiaľ sledovanejšie Záhady tela. Tie v sobotu sledovalo 285-tisíc divákov s podielom na trhu cez 17 %. Klasicky sa darilo aj talkshow Neskoro večer s 238-tisíc divákmi a podielom vyše 16 % v univerzálnej cieľovke.

Absolútne najsledovanejším programom RTVS celého týždňa bola nedeľná diskusia O 5 minút 12, ktorú sledovalo 379-tisíc divákov s podielom na trhu až 33,5 %.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor